Ned med kvinnochauvinismen

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-08-16 10:31:00
Viktor
Måste jag kapitulera? Är svenska språket så dj...a fattigt att man inte kan uttrycka sig utan att blanda in en massa engelska fraser. Nej det tror ja inte, man använder engelskan bara för att vara mallig och snobbig. ”Vironpottuja poronvitusta” ”Estlandspotatis från renfittan”, mycket vackert, mycket poetiskt och litterärt, Mika. Painu helvettiin!
Inlägg #22: Postat: 2003-08-16 15:20:00
Mika
Svenska språket är inte alls fattigt, du läste nog inte alls vad jag skrev. Och din svenska översättning av mitt finska exempel säger ingenting om vad uttrycket egentligen står för. Är det inte jobbigt att alltid vara så arg? Och om du nödvändigtvis ska be mig dra åt helvete, så kan du göra det på svenska, eftersom det på både svenska och finska har precis samma betydelse och användes flitigt också.
Inlägg #23: Postat: 2003-08-16 17:19:00
Michael Ståhlberg
Svar 8: tror du verkligen att inte kvinnor fysiskt misshandlar män i parrelationer? Otroligt naivt. Det har skrivits en del om det. Och om mäns
svårigheter att bli tagna på allvar i sådana situationer. Vill inte gräla, men tänk efter lite. Så inser du nog att jag har rätt.
Inlägg #24: Postat: 2003-08-16 17:22:00
Michael Ståhlberg
Svar 9: det är bra för de grå cellerna, Viktor. Slå upp tills du får blåsor på fingrarna! Inget illa ment, men ibland undrar jag om du har komplex för att du inte kan engelska. Tänk på alla som inte kan tyska och franska då! Vi som har lite koll på dessa språk är en verklig överklass.
Inlägg #25: Postat: 2003-08-16 17:33:00
Michael Ståhlberg
Före Das Krieg slängde sig kultiverade svenskar med tyska uttryck såsom in alles, Weltanschaung, schadenfreude,
etc., men i dagens läge finns det få ens på DN:s kultursida som, till skillnad från mig, använder sig av
sistnämnda tyska ord. Kulturskymningen är alltså total.
Inlägg #26: Postat: 2003-08-16 17:36:00
Michael Ståhlberg
Och innan tyskan, så var franska modespråk. Och innan dess latin.
Läste i en gammal dagstidning från 1926 om Ivar Kreugers semester-
tripp. Vad är tripp om inte ett engelskt låneord? Så Viktor: tagga
ner va!
Inlägg #27: Postat: 2003-08-16 17:41:00
Michael Ståhlberg
Var inte en sån cunt vitto, Viktor ;-
Pärkälä, för i helvete!
Inlägg #28: Postat: 2003-08-17 10:59:00
Nartin
Håller med Ståhlberg.
Det är inget "fint" med att använda engelska fraser. De som gör det, gör det inte för att stänga ute dig. Den tanken är ju helt befängd. Låt vara att du känner dig utestängd, men det kan du väl inte lasta oss för, sorry. Kan du försöka begripa vad jag säger?
Inlägg #29: Postat: 2003-08-17 20:20:00
Biff
Tänk att Viktor lyckas skylla sin okunskap i engelska på det svenska språket. Fast det är ju klart, det är aldrig ENS EGET fel att någonting är fel...
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...