Ned med kvinnochauvinismen

Inlägg #1: Postat: 2003-08-15 09:46:00
Urban
Så mycket är tabu för kvinnor att skämta om när det gäller allt från dumma blondiner och syrabad. Etiska råd kopplas genast in och omöjliggör sånt så så långt har du rätt. Men å andra sidan: måste män bli lika humorbefriade också för att det ska vara "jämlikt"?!
Inlägg #2: Postat: 2003-08-15 10:16:00
Anna Li
Jag tycker du gör absolut rätt som reagerar. Det finns några skillnader som jag tror kan förklara varför det är mer "okej" att skämta om män och det är för att de har mer makt. Det händer inte i verkligheten att kvinnor häller syra på mäniallafall inte i mer än ngt enstaka fall medan det faktiskt förekommer tvärtom. Därför blir det svårt att skämta om det omvända.
Inlägg #3: Postat: 2003-08-15 11:12:00
tusensköna
Kvällstidningsfeministerna är inte de enda feministerna. Många uppfattar feminism som att kvinnorna skall förtrycka lika mycket som den traditionella mansrollen. Det jag kallar feminism kämpar mot alla förtryck.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-15 11:20:00
Viktor
Den ”kvinnochauvinistiska” reklamen är ett sätt att ackumulera kapitalet. Det är så marknadsekonomin behåller sin livskraft. Men på andra sidan kittlar reklamen ”revanschbegäret”, en rak vänster mitti fejset på ordföranden i mulliga mansgrisars klubb. Och på tredje sidan går vi och köper varan, och på fjärde sidan blir mulliga mansgrisars klubb ännu rikare, och så fortsätter det tills vi ändrar på samhället och tar makten från ”Vita korkade män”.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-15 12:16:00
Alf Carlsson
Kvinnan gör sig attraktiv för att bredda urvalet och mannen gör sig attraktiv för att bredda urvalet och i detta spel har de kommersiella krafterna hittat ett spelrum. Det finns ingen politisk synpunkt som kan styra könshormonerna och behovet av drömmar och fantasi.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-15 12:26:00
Michael Lundahl
Skönt att se att fler och fler reagerar på könsorättvisor i allmänhet och inte bara de som kvinnor drabbas av. Välbehövlig artikel.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-15 13:27:00
Elisabeth
Att hålla på med den stora konsten att bråka är det många som underhåller sig med.Kvinnor måste kunna försörja sig och betala skatt.Angående dubbelmoralen, så längtar så många ständigt efter syndabocken som ju är ett lagligt fenomen.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-15 14:02:00
Michael Lundahl
förvisso kan jag ha en del förståelse för att en rörelse som skapats för att bekämpa just de orättvisor som kvinnor drabbats av inte egentligen skall behöva ta på sig all världens problem.... på precis samma sätt som man inte kan bli arg på Greenpeace för att de inte bekymrar sig om politiska fångar Amnestys uppgift. Men eftersom könsorättvisor har gjort till en nationell angelägenhet så har detta problem en särställning. Därför bör ALLA könsorättvisor få samma uppmärksamhet.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-15 14:32:00
Steno
Sexköperskorna i Gambia, Mallorca etc hör man aldrig fördömas medan gubbarna som reser till Thailand blir rikspedofiler. De ger nog ungefär samma skador
Inlägg #10: Postat: 2003-08-15 15:26:00
Kalle
Förra sommaren gjorde dom reklam för allsvenska pa affischer med "texten nakna ben ska ses live" och en bild på några glada tjejer. Tänk dig en motsvarande reklam för damallsvenskan!!!
Inlägg #11: Postat: 2003-08-15 16:12:00
Tina Fallgren
Jag tycker att det är ett bra ämne du tar upp, Michael. Ska det va så ska det va. Det är ju inte så att kvinnorna ska få all makt i samhället bara för att vi varit lite "underlägsna".. jämnställdhet betyder att båda könen ska vara, just jämnställda. Och då är det självklart att man ska reagera ifrån båda hållen. Bra skrivet.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-15 18:54:00
Michael Ståhlberg
Till alla: tack för det förvånansvärt stora medhållet hade redan författat en försvarsartikel!. Antar att många av er väntar på svar ikväll
men jag hinner inte. Har annat för mig. Nudge, nudge, see what I mean? Återkommer i morron och på söndag. Lovar.
Inlägg #13: Postat: 2003-08-15 19:12:00
Viktor
Krossa kvinnochauvinisterna, gör som i Thailand: ”Turistmyndigheterna i Pattaya, cirka 20 mil sydost om Bangkok, har gått ut med att 6 000 tjejer är prostituerade. En kriminaljournalist på lokaltidningen Pattaya Mail uppskattade antalet prostituerade till minst 30 000”.
Inlägg #14: Postat: 2003-08-15 19:51:00
Björn
Visst har du poänger, jämställt ska ju vara konsekvent jämställt. Men du blir lite trubbig när du pratar om feminismen och feminister som om det vore en enhetlig ideologi. Det finns säkert feminister som reagerar likadant som du, liksom det finns feminister som inte gör det. Det är en orsak till varför ordet feminist är så otroligt intetsägande, och begreppet "maskulinist" går nog samma öde till mötes om det skulle bli etablerat.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-15 21:11:00
SM
Är själv kvinna, men hejar ändå på dina idéer. Rätt ska vara rätt.
Inlägg #16: Postat: 2003-08-20 15:14:00
*****plus en *
Fram med fler människor av Michaels kaliber! Det världen behöver är äkta mänsklighet; sunt förnuft och en insikt om att dubbelmoral gynnar ingen på sikt. Kanske är det så, för de flesta, att man ska behöva skaffa sig "dyra" erfarenheter för att komma dit? Önskade att det inte var så...
Antar att du är i 50-årsåldern? Mäns ålder kan man prata om ;-
Inlägg #17: Postat: 2003-08-27 19:12:00
Agnes
Michael, skriver du aldrig artiklar om annat än kvinnor?
Laddar...