Inlägg #1: Postat: 2003-08-14 13:43:00
|
Anna Li |
1. Självklart är inte alla män mulliga mansgrisar, precis som att alla kvinnor inte är feminister.
2. Det Malin beskriver verkar ha väldigt lite med feminism att göra. Därför är det egentligen inte ett problem för feminismen. Problemet för feminismen är snarare att ett antal människor väljer att se feminismen på det sättet. Det handlar om val och attityd och är ett stort problem, men ett som är väldigt svårt att komma åt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-14 13:50:00
|
Michael Lundahl |
"...ett antal människor väljer att se..."? Menar du att Malin har hittat på alltihop och inte upplevt det hon beskriver? Enligt den logiken har vi inget könsförtryck och sexuella trakasserier är inte ett problem... för det är för få som gör det. Uppenbarligen har det Malin beskriver hänt henne för ofta och nu är hon trött på det.... vilket är exakt samma resonemang som kvinnor som är trötta på könsorättvisor använder.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-14 13:52:00
|
Michael Lundahl |
Det går inte att vifta bort dessa händelser och beteenden och säga "Ja men så är ju inte feminismen egentligen"... på precis samma sätt som man inte kan vifta bort mansgriseri och säga "Ja men så är ju inte männen egentligen". Malin beskriver ett existerande problem. Är det inte då dumt att bara vifta bort det?!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-14 14:00:00
|
Anna Li |
Om jag utger mig för att vara moderat och gör en massa konstiga uttalanden med kraftig vänsterinriktining i moderaternas namn så kan ju knappast moderaterna förväntas ta en diskussion för att försvara mina ståndpunkter.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-14 14:05:00
|
Anna Li |
Och vad är det som har hänt Malin egentligen? Hon har upplevt att feministiska vänner till henne har velat tvinga henne att ha bylsiga tröjor, fotriktiga skor, bära sina matkassar själv, betala sin egen nota på restaurangen samt dela föräldraledigheten med barnets far den dag hon får barn. Jag har svårt att se det som ett stort problem för feminismen. Det finns betydligt större problem för feminismen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-14 14:15:00
|
Nartin |
Som t.ex skribenter som Linda Skugge, som gör feminismen en stor otjänst, rent opinionsmässigt, genom att skriva saker som att "Våldtäkt ät typiskt manligt beteende".
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-14 14:30:00
|
hjälpsam |
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-14 14:33:00
|
Nartin |
tack hjälpsam! Skugge: "Men när man tar upp typiskt manligt beteende som våldtäkt, kvinnomisshandel, smitande pappor så blir ni skitförbannade och hävdar plötsligt att, ”det där gäller inte mig, det gäller inte oss män, det gäller bara just den där individen.”
"
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-14 14:38:00
|
Michael Lundahl |
Jag tycker det är lustigt att du inte ser det som ett stort problem när det får människor att - som Malin gör - markera ett avstånd ifrån feminismen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-14 14:40:00
|
Nartin |
forts och ber man gemene man/kvinna på gatan idag att nämna en feminist, så tror jag många tänker på Skugge, eller kanske Margareta Winberg, som så käckt häver ur sig saker som att "Männen begår brott och fokus måste sättas på det kön som bär skulden.". Dessa gör feminismen en otjänst, tror jag.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-14 15:04:00
|
Anna Li |
Jamen hon tar ju inte avstånd från feminismen, hon tar avstånd från sina kompisar och deras uppfattning och feminismen. Bara för att jag anser mig vara feminist är det inte min uppgift att göra varenda kvinna i hela världen belåten på ett individuellt plan. Kvinnor kan vara en aktivt del i det motarbete mot feminismen som finns, bl a för att man i dagsläget kan vinna stora personliga fördelar på det.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-14 15:06:00
|
Uno |
Men hon har väl rätt Linda Skugge, ska vi tiga sanningen bara för att sanningen gör "feminismen en otjänst".
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-14 15:10:00
|
Biff |
Linda Skugge har absolut ingenting med vare sig feminism eller sanning att göra.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-14 22:42:00
|
Alvunger |
Jo, Skugge har faktiskt rätt. De ting hon tar upp är "typiskt manliga" beteenden eftersom det är män som utför dem i högre grad än kvinnor.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-14 22:46:00
|
forts |
Men visst, det är inte så smart rent opinionsmässigt, för det gör en jädra massa män jädrigt förbannade, till stor del rättmätigt.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-08-14 23:13:00
|
Anna Li |
Vem är det nu som märker ord,Nartin. Typiskt manliga beteenden i den betydelsen att män utför dem i betydligt högre utsträckning än kvinnor - Ja. Men inte typiskt manliga i betydelsen typiska för alla män. Du måste vara feminist Nartin, jag trodde det var bara dem som märkte ord...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-08-14 23:47:00
|
pUs |
Visst är våldtäkter ett "typiskt manligt beteende", vad könsmässig frekvens beträffar. Men jaha? Det tillför debatten lika lite som att konstatera att nattliga pollutioner är ett "typiskt manligt beteende". Gå vidare till nästa steg.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-08-15 09:18:00
|
Nartin |
svar 15. rätt. kul att du inser det. då är vi ju överens om det okloka i ett sånt uttalande, låt vara att det är semantiskt riktigt.
svar 16: Anna Li, Jag fattar inte. Har jag klagat på att någon märkt ord? Vadan denna piluttadigattityd?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-08-15 17:46:00
|
Alvunger |
Nåja, jag vet inte om jag tycker det är oklokt så tillvida att det inte borde göras. Jag är precis som Skugge i det fallet. jag proklamerar gärna högt o tydligt att dessa företeelser är typiskt manliga. jag menade bara att det är inte så smart rent opinionsmässigt om man vill bli poppis bland makthavarna dvs männen.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-08-16 15:09:00
|
Nartin |
...eller att få med sig alla i kampen.
|
|