Kära Charlotte Nilsson

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-08-13 17:51:00
Mike forts
Samma sak kan f.ö. sägas om damtidningar. Saken är dock att man kan vara hur “jämställd” som helst och ändå tycka det är rätt kul att se en James Bond film eller att bläddra i en herrtidning ibland. De allra flesta män är, tro det eller ej, tillräckligt intelligenta för att inse att de inte är James Bond. De tar det för vad det är, lite artificiell spänning i den grå vardagen. Mitt råd är: ta dem inte på fullt allvar, män som mentalt passerat puberteten gör det inte.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-13 17:52:00
Mike forts
Sen detta med att se kvinnor som sexobjekt. Sorry men det gör heterosexuella män. Vad de än säger. Objektet för våra sexuella lustar är kvinnorna. Jag vet inte hur ofta män i allmänhet tänker på sex men det är ganska ofta, och kvinnor brukar vara inblandade. Och när vi fantiserar om att ha sex med dem så tänker vi snarare på deras kroppar än på deras intelligens eller deras ledaregenskaper
Inlägg #3: Postat: 2003-08-13 17:56:00
Mike forts
Att vi betraktar kvinnor som sexobjekt hindrar ju inte att vi också ser dem som mödrar, döttrar, systrar, kollegor, artister, förebilder, etc etc.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-13 17:56:00
Mike slut
Den sexuella spänningen mellan könen är ofta ett problem på t.ex. arbetsplatser och kan leda till att man behandlas bättre eller sämre än man förtjänar pga sitt kön. Det är ett alltså ett verkligt problem men det är inte herrtidningarna eller Charlotte Nilsson som skapar det problemet. Om herrtidningar försvann skulle det inte göra männen mindre kåta. Troligen skulle de snarare fantisera ännu mer om kvinnorna i sin närhet än vad de redan gör.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-13 20:41:00
Viktor
Bra skrivet Mike, fyra stjärnor, egentligen fem men du förstår varför du inte fick fem! Skriv en artikel i ämnet.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-13 20:56:00
Mike
Tackar ödmjukast!
Inlägg #7: Postat: 2003-08-13 21:54:00
Kajsa Kallio
Jag motsätter mig varken sex eller naket om någon nu till äventyrs tror det, det är själva -objektbiten som jag är emot. Och den bilden av hur män och kvinnor ska vara som tidningarna, där dessa utvik förekommer, förmedlar. Det är det jag är emot, absolut inte den sexuella spänningen mellan människor.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-13 22:47:00
Mike
Men poängen är ju att det är en fantasibild och alla män som är något att ha kan skilja på fantasi och verklighet. Kvinnor har väl också fantasier om exotiska män som uppvaktar dem och överöser dem med presenter eller vad de råkar tända på. Skillnaden är att killar ofta behöver lite mer “visuell stimulans” för sina fantasier. Herrtidningar fyller helt enkelt det behovet hos killar, men de skapar inte behovet.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-14 07:21:00
Kajsa Kallio
Men jag tror ju, till skillnad från dig ? att nakenbilder på tjejer i en sådan tidning som Café påverkar hur kvinnor blir behandlade i samhället i stort.
Inlägg #10: Postat: 2003-08-14 09:50:00
Michael Lundahl
Kajsa: Var i dessa bilder hittar du buskapen du påstår finns där? Jag ser ingenstans i dessa bilder budskapet "Så här SKALL en kvinna vara". Inte heller ser jag budskapet "Hon är ett objekt som man kan behandla hur som helst". Och jag ser definitivt inte budskapet "Bara för att hon på bilden visar upp mig får man behandla ALLA kvinnor hur som helst". Hur lyckas du tolka bilderna på det viset?!
Inlägg #11: Postat: 2003-08-14 09:52:00
Michael Lundahl
Då tycker jag fortfarande att det är betydligt värre med alla tjejtidningar och kvinnoavdelningar i dagstidningarna. De har inte bilder/texter som det krävs en god portion fantasi för att få fram ett budskap. Oh nej, där står budskapen i KLARTEXT: "Så här SKALL du se ut i vår", "BANTA 10 kilo på två veckor"... och så vidare. Massor med Gör Si och Var Så... i KLARTEXT... utskrivet i stora bokstäver redan på löpsedeln.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-14 09:55:00
Michael Lundahl
Varför lägga all denna energin på utvik som inte ens har ett klart uttalat budskap och som riktar sig till myndiga killar när det finns massor med magasin som riktar sig till tonårstjejer och som har budskapen utskrivna svart på vitt?
Inlägg #13: Postat: 2003-08-14 14:08:00
Biff
Kajsas uttalanden betyder att hon bara vill förändra männens syn på kvinnor, inte kvinnornas syn på kvinnor. Det är ju också en klassisk egenskap hos kvinnor att vilja förändra män så varför bli förvånad...
Inlägg #14: Postat: 2003-08-14 18:24:00
Mike
Svar 9, Mao tror du att normalintelligenta killar har svårt att skilja på fantasi och verklighet!? Även om det vore så skulle ju de killarna säkert fantisera lika mycket om snygga "passiva" kvinnor utan tidningarnas hjälp så jag ser inte riktigt problemet i alla fall.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-14 18:30:00
Mike
Jag tycker att man klart kan säga att kvinnosynen hos genomsnittsmannen har förändrats mycket dramatiskt i positiv riktning de senaste 40 åren. Detta samtidigt som nakna och halvnakna kvinnokroppar exponerats allt oftare i div media. Så något speciellt effektivt konserveringsmedel för könsrolelr och fördomar kan det inte vara.
Inlägg #16: Postat: 2003-08-14 18:36:00
Mike
Samtidigt kan man konstatera att kvinnor i allmänhet behandlas mycket sämre i länder där nakenbilder inte får förekomma. Kan du utveckla din teori om varför mittuppslag i Cafe skulle ha en tydlig effekt på hur kvinnor behandlas i samhället.
Inlägg #17: Postat: 2003-08-14 20:09:00
Kajsa Kallio
Biff: Mitt uttalande betyder att jag vill förändra MÄNNISKORS syn på kvinnor och kvinnors situation i samhället. Kvinnors oftast underordnade situation då alltså.
Inlägg #18: Postat: 2003-08-14 20:11:00
Kajsa Kallio
ML: Nu var det ju Charlotte Nilssons utvik det här handlade om, därför är det det jag fokuserar på och inte tjej- och damtidningarns många gånger lika förkastliga ideér om hur kvinnor ska se ut och bete sig.
Inlägg #19: Postat: 2003-08-14 20:17:00
Kajsa Kallio
Mike: Jag anser att utvik befäster och förstärker de ideal som säger att kvinnans roll i samhället är att se snygg ut och vara passiv. Och jag är övertygad om att det budskapet lagras hos alla och envar som läser dessa tidningar sen må ni vara hur intelligenta som helst och som ni säger "kapabla att skilja på fantasi och verklighet."
Inlägg #20: Postat: 2003-08-14 20:21:00
Kajsa Kallio
Ni vet att det är fantasi, lögn men jag tror att när man har sett något tillräckligt många gånger så till slut, medvetet eller omedvetet, så börjar man tänka på det som en sanning. När det gäller kvinnors situation i länder som totalt förbjuder offentlig nakenhet så tror jag ju inte att den skulle bli bättre om de tilläts vika ut sig.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...