Feminist - hårig typ?

Inlägg #1: Postat: 2003-08-13 15:52:00
forts
Att därför ha respekt för olikheter är förutsättningen för att kunna uppnå en hänsynsfull jämlikhet, Först då, tror jag, man kan kommunicera r ä t t med varandra. PS: Det finns - mig själv veterligen sedan 30 år tillbaka- även praktiska skäl till varför man rakar sig. ;- DS
Inlägg #2: Postat: 2003-08-13 21:45:00
Anna Dr
Fråga till *****: vilka är dessa praktiska skäl till att raka sig. Jag är nyfiken. Jag rakar mig av skönhetsskäl inget annat. Pratar vi om män eller kvinnor eller kanske vid operationer och sånt???
Naturen skiljer oss män och kvinnor åt säger du - i viktiga sammanhang. Vilka viktiga sammanhang och hur påverkar den strävan efter ett jämställt samhälle?
Inlägg #3: Postat: 2003-08-13 23:10:00
Anna Dr: Ska så gott jag kan stilla din nyfikenhet;- När jag, med flera kvinnor, började raka oss för 3 decennier sen, så var det inte p g a att någon man krävde detta av oss då - eller senare i livet. Rakningen började under armhålorna, och jag som inte bara är mörk, har kraftigt hår och svettades ymnigt i tonåren tyckte inte om att svetten s a s stannade kvar i mina hårstrån och svetten tog längre tid att torka upp. Och sen lukten! Vill tillägga att då började även många syntetmaterial komma.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-13 23:12:00
Eller som när man rullade/sprayade på deodrant så tog det även längre tid att torka. Rakning under armhålan blir alltså för mig ett praktiskt svar på ett irritationsmoment. Däremot träffade jag några killar i 25-årsåldern förra sommaren som rakade det "hela" då de tyckte hår på kroppen var f u l t. Och jag kunde inte låta bli att tänka på vem som hade påverkat vem i fråga om s k skönhetsideal?
Inlägg #5: Postat: 2003-08-14 00:01:00
forts.
Utrymmet räcker inte till för att i detalj svara dig på din nästa fråga. Men jag skulle snabbt vilja nämna 3 olika viktiga olikheter - förutan att nämna reproduktion- och som man, menar jag, kan finna hela världen över oavsett om det handlar om kultur- och s k naturfolk.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-14 00:02:00
forts.
Anatomiskt/medicinskt: Vilket leder bl a till olika sjukdomar hos bägge könen, och hur dessa tar sig olika uttryck.
Språkligt: Hur vi kommunicerar inbördes, med barn och det motsatta könet... Det går att göra "självstudier" här på Sourze för att bara studera den saken?
Det finns, menar jag med många, en klart biologiskt betingad skillnad i hur könen använder sina sinnen.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-14 00:04:00
forts.
Kvinnans förmåga att använda sina alla sinnen på "direkten", då t ex en nyfödd inte kan prata, men mamman vet ändå vad den vill... För att inte tala om att kvinnan behöver längre tid och "mer", stimuli för att komma till skott, medan mannen kan som bekant bråka med chefen, gå in på dasset, titta på Charlotte Nilsson i Slitz och sen var det klart... "Gud" kommer tyvärr aldrig att utrusta mannen med denna, för kvinnan, inte sällan livsnödvändighet.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-14 00:05:00
forts.
Men han har fått ett s k a r p t öga, och det känner tyvärr mycket väl porrindustrin till och kvinnor får åtminstone försöka förstå att heteromän inte kan låta bli att "titta"... Läs manliga poeter, och man slås av hur viktigt "ögat" är.
På din sista fråga även kortfattat: I en strävan efter jämlikhet på alla områden i samhället måste man ta hänsyn och ha respekt för olikheter mellan könen - men också individer.
Laddar...