Inlägg #1: Postat: 2003-08-13 14:30:00
|
martin. |
...Hon menar att i stället för att som radikalfeministerna tala om sexualitet som problemet, så är det kärleken som är det väsentliga Hon jämför kapitalisten som suger ut pengar ur arbetaren, med mannen som suger ut kärlek ur kvinnan. Denna kärlek stärker honom och hjälper honom att prestera bättre i det offentliga.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-13 15:22:00
|
Mike Sourze-feminist |
Att kommunisterna har anammat feminismen, inte för att de i första hand vill förbättra kvinnornas situation, utan för att den kan användas i kampen mot det liberala/kapitalistiska samhället är ingen nyhet för mig.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-13 15:56:00
|
martin. |
Tänkte mest på biten om att vi suger ut kvinnornas kärlek. Känns som en spark i ansiktet. Påstår de att vi inte skulle ge något tillbaka. Att min och andra mäns kärlek inte är något att ha...? Ska jag skämmas för att jag älskar min flickvän nu också? Snälla förklara gärna om jag missförstått.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-13 16:44:00
|
Mike |
Kommunisterna har väl aldrig brytt sig om vem som råkar få en spark i ansiktet eller en kula i nacken. Lite spill får man ta. Klart vi män ska skämmas vi är ju förtryckare och potentiella våldtäktsmän.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-13 17:07:00
|
Kaj |
Skolan börjar, helt uderbart med det manliga könets överlägsenhet på skolgårdarna, där är det kärlek banne mig. Tjejerna heter inte Malin eller Marlene, de har ett gemensamt namn, HORA!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-13 19:29:00
|
Mike |
Det brukar väl i och för sig mest vara tjejerna som kallar varandra för hora. Men det är säkert mitt fel i alla fall. Är du föresten säker på att du inte heter Viktor eller Unto, Kaj? Jag tycker mig känna igen den hysteriska tonen i argumenten.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-13 20:21:00
|
Katarina |
3: nej, det handlar mer om att kvinnor sköter större del av "ta hand om"-biten i samhället och även ofta i familjen och också förväntas göra det. Begreppet "karriärkvinna" är ett exempel, i det ligger att hon är lite "hård" och antas ofta försumma/missa familje/barn/älska familjen etc mindre. Män kan ägna sig mindre åt de "mjuka" delarna i livet,barn etc innan de anses försumma.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-13 20:22:00
|
K, forts |
På det sättet "ger" kvinnor mer än männen. återigen,som grupp. I arbetslivet betalas vårdande yrken dåligt, vi andra utnyttjar dem enl denna teori.Kärlekskraft är alltså ett vidare begrepp än romantisk kärlek.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-13 20:43:00
|
Mike |
Då kan man väl precis lika gärna säga att männen ger av sin kärlekskraft när de stannar extra länge på jobbet så att kvinnan kan ägna sig mer åt de mjuka delarna. Skulle det vara eftersträvansvärt att vara mindre med familjen på jobbet?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-13 20:44:00
|
Mike |
"och mer på jobbet" ska det vara...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-13 20:56:00
|
Katarina |
Det ger klart mer i plånboken, iallafall.Tror inte teorin handlar om vad som är eftersträvansvärt för den enskilde individen,utan mer om arbetsfördelning,värdering av arbete, könsroller och ekonomi.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-13 21:29:00
|
Marlene Karnerfors |
Människor som känslomässigt livnär sig på andra och "suger" ur den så kallade kärlekskraften kan vara både män och kvinnor knappast något rent manligt fenomen... kallas i mina ögon "känslomässiga vampyrer" jag tror det är farligt när man börjar könsbestämma sådana egenskaper för att inte tala om oerhört orättvist mot alla det INTE bör vara riktat åt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-13 21:35:00
|
K |
Absolut, men utan att vara så insatt så kan jag nog säga att just den här teorin inte handlar om det du beskriver.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-13 22:19:00
|
Mike |
Svar 11, Tycker inte det verkar vara en speciellt robust teori i så fall. Och vill man uppnå jämlikhet är det inte så konstruktivt att demonisera "motståndarsidan". Det är ju snarare något man gör om man vill krossa dem.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-14 01:22:00
|
K |
Du kan väl knappast kräva av någon teori att den ska vara tilltalande även för dem som är totalt ointresserade av att ta reda på vad den handlar om.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-08-14 13:49:00
|
pUs |
Kärlekskraftsteorin är nästan rörande söt i sin förträffliga dumhet. Att ta mer än man ger är dumt, men det är faktiskt inget som män har patent på.
|
|