|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-12 19:31:00
|
|
Mike |
…forts. Är det själva budskapet i dessa medier du vänder dig emot? Vore det inte då bättre att vända sig emot utgivarna eller annonsörerna. Eller anser du att alla kvinnor måste dela samma feministiska grundsyn och är det därför CNs svek mot sitt "eget kön" som upprör dig?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-12 20:51:00
|
|
Kajsa Kallio |
Härligt att läsa en välforumulerad och saklig sammanfattning. Jag tycker att naket kan vara mycket vackert, jag tycker att varje fri människa ska få göra som han/hon vill så länge det inte skadar någon annan, jag tror på var och ens fria val i ett jämställt samhälle. Amen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-12 21:00:00
|
|
Nartin |
...så vari ligger problemet med Charlotte? skadar hon någon annan?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-12 21:00:00
|
|
Kajsa Kallio |
MEN, vi är inte där ännu. Så kallade herrtidningar står för en kvinnosyn som är allt annat än jämställd. Att tro att man framstår som stark och självständig om man väljer att vika ut sig där är helt fel, istället blir man ett objekt och hjälper till att bekräfta gamla unkna föreställningar om att en riktig kvinna måste vara vacker och tillmötesgående och dessutom gör sig bäst halvnaken och passiv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-12 21:22:00
|
|
Mike |
Svar 4, Så du menar att så länge "herrtidningar" med avklädda flickor på bild existerar har vi inget jämställt samhälle? Deras existens är ett symptom bevis på att vissa män inte ser kvinnor som jämlikar utan som sexobjekt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-13 09:44:00
|
|
Michael Lundahl |
Kajsa, Svar 4: Den där objektifieringsdiskussionen är grovt förenklad... och inte särskilt rättvisande. Att påstå att bara för att man läser en herrtidning så får man helt plötsligt uppfattningen att ALLA kvinnor MÅSTE vara vackra och tillmötesgående... det påståendet är mycket löst grundat. Återigen är vi inne på diskussionen om påstådda budskap i bilder och magasin. Jag hävdar att här sker en massiv övertolkning.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-13 14:41:00
|
|
Biff |
Kajsa, har du verkligen kommit på allt det du skriver om och förmodligen lever efter själv? Om inte, kan du i så fall kalla dig stark och självständig?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-13 15:06:00
|
|
Mike |
Den klassiska herrtidningen är ju ett medel för verklighetsflykt. Man ska känna sig ungefär som James Bond. Det är snabba bilar, eleganta kläder, tuffa prylar, farliga äventyr och inte minst vackra kvinnor som börjar flämta av åtrå bara man blinkar åt dem. Så visst är det en stereotyp och karikerad bild av kvinnorna och männen som förmedlas i herrtidningarna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-13 15:07:00
|
|
Mike forts |
Samma sak kan f.ö. sägas om damtidningar. Saken är dock att man kan vara hur jämställd som helst och ändå tycka det är rätt kul att se en James Bond film eller att bläddra i en herrtidning ibland. De allra flesta män är, tro det eller ej, tillräckligt intelligenta för att inse att de inte är James Bond. De tar det för vad det är, lite artificiell spänning i den grå vardagen. Mitt råd är: ta dem inte på fullt allvar, män som mentalt passerat puberteten gör det inte.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-13 15:07:00
|
|
Mike forts |
Sen detta med att se kvinnor som sexobjekt. Sorry men det gör heterosexuella män. Vad de än säger. Objektet för våra sexuella lustar är kvinnorna. Jag vet inte hur ofta män i allmänhet tänker på sex men det är ganska ofta, och kvinnor brukar vara inblandade. Och när vi fantiserar om att ha sex med dem så tänker vi snarare på deras kroppar än på deras intelligens eller deras ledaregenskaper.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-13 15:08:00
|
|
Mike slut |
Den sexuella spänningen mellan könen är ofta en nackdel på arbetsplatser och kan leda till att man behandlas bättre eller sämre än man förtjänar pga sitt kön. Det är ett problem men det är inte herrtidningarna eller Charlotte Nilsson som skapar det problemet. Om herrtidningar försvann skulle det inte göra männen mindre kåta. Troligen skulle de snarare fantisera mer om kvinnorna i sin närhet än vad de redan gör.
|
| |