|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-12 18:50:00
|
|
Siri |
-> Om du ser det här som en för stor offerifiering av kvinnor så är du fri att tycka det Michael. Jag ser det bara som sanningen, och som ännu en anledning att resa sig upp och klart och tydligt säga att nu är det slut på sådant, feministerna ska segra och samhället ska bli jämlikt, vare sig sådana obs, vissa män män som du vill det eller inte.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-12 19:17:00
|
|
Man |
Suck, vad trött man blir på den här typen av inlägg. Så enögt och onyanserat! Den gamla vanliga, oförsonliga "kvinnor är offer, män är förtryckare"-mentaliteten. Och ingen som helst förmåga att se de nyanser eller den komplexitet som i själva verket finns när det gäller könsstrukturer i dagens samhälle. Vem tror på allvar att objektifiering och nedvärdering enbart drabbar kvinnor och utövas av män???
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-12 23:56:00
|
|
Siri |
Självklart drabbar det inte bara kvinnor, män är också utsatta för objektifiering - men inte i samma utsträckning som kvinnor, det är bara ett faktum. Och när du talar om könsstrukturer och att det finns en komplexitet i samhället håller jag med, men att kalla det för en "mentalitet" visar bara på att du missat något väsentligt i debatten.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-13 00:40:00
|
|
Man |
Så jag får inte generalisera och påstå att det finns en "offer/förtryckare"-mentalitet bland feminister? Men kvinnor får generalisera hur mycket som helst då de talar om män som förtryckare och påstår sig vara offer för patriarkalt förtryck... Det där med konsekvens är definitivt inte feminismens starka sida...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-13 10:07:00
|
|
Siri |
Du får göra precis vad du vill för det första. För det andra menar jag att det faktum att du kallar det en mentalitet något i huvudet, ev inbillning, påhitt eller överdrift el dyl visar på att du inte verkar förstå att det handlar om sakfrågor inte om åikter.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-13 10:18:00
|
|
Man |
1. En mentalitet behöver absolut inte vara inbillning eller påhitt. I så fall har du missförstått ordets innebörd.
2. Dock, vad beträffar inställningen att kvinnor per definition är förtryckta medan män per definition är förtryckare menar jag att detta till viss del är inbillning. Detta synsätt bygger på grova generaliseringar och en ovilja att se hur pass komplexa och motsägelsefulla könsstrukturerna i dagens samhälle faktiskt är.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-13 18:58:00
|
|
Siri |
Jag har redan sagt att jag håller med om att könsstrukturerna är komplexa, men inte så komplexa att man inte ser det tydliga mönstret. Och det förstår du nog vad jag menar för mönster vid det här laget.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-13 22:20:00
|
|
Man |
Jadå, jag troratt du menar att det "tydliga mönstret" är att kvinnor generellt sett är förtryckta/underordnade medan män generellt sett är förtryckare/överordnade. Problemet är att detta enligt min mening INTE är något tydligt mönster. Jag ser istället många "delmönster" där kvinnor i vissa fall är förtryckta medan män i andra fall är förtryckta. Och i förvånansvärt många fall är vi faktiskt hyfsat jämställda. Våra verklighetstolkningar överensstämmer alltså inte.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-14 08:16:00
|
|
Siri |
Nej, det gör de faktiskt inte, kan det bero på att du är... man? :P
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-14 15:39:00
|
|
pUs |
Kanske. Eller så beror det på att du är kvinna. Eller så kanske man inte tycker något per automatik bara för att man råkar vara av ett visst kön - en del människor är faktiskt begåvade med en så unik egenskap som objektivitet. Vad tror du själv?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-14 19:44:00
|
|
Siri |
Jag tror inte att någon kan vara helt objektiv när det gäller könsfrågor eftersom personen ifråga aldrig någonsin kan leva i det andra könets situation. Dessutom tror jag man prglas oerhört av om man är man eller kvinna eftersom man ofta uppfostras till helt olika saker och för att det finns könsstrukturer i samhället som präntas in i folk.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-15 03:39:00
|
|
Man |
Jag tror att du har alldeles rätt i det du säger i svar 11, Siri. Men i dagens debattklimat är det påfallande ofta "kvinnliga" åsikter som anses politiskt korrekta, och bland dessa ingår ofta ett demoniserande av männen och "manssamhället" enligt den gamla "män är förtryckare, kvinnor är offer"-modellen. Och jag tror att den mentaliteten sedan länge tjänat ut sin roll.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-15 11:36:00
|
|
Siri |
Jag tror absolut inte på ett demonsinerande av männen, tvärtom tror jag den enda vägen till jämlikhet går genom männen eftersom de sitter på makten och ser man dem som fienden blir det svårt att samarbeta om du förstår.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-15 11:37:00
|
|
Siri |
demoniserande skulle jag för det första skriva... för det andra är det konstigt är att du påskriver jämlikhetsåsikter en kvinnostämpel, som om att kvinnorna var de enda som kämpade för jämlikhet, och dessutom att dessa åsikter skulle vara att kvinnor är offer, tycker för det mesta bara att åsikterna är att det behövs mer jämlikhet lönefrågan m.m, tycker inte det handlar om att någon är "offret", det handlar om sanningar.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-18 17:42:00
|
|
Man |
"underbetald, nedvärderad, objektifierad och rädd för att gå hem själv på kvällen" - så beskriver du själv kvinnors situation ovan. För mej avspeglar ett sådant ordval tveklöst en offer-mentalitet som nästan gränsar till självömkande gnäll. Och inte nämner du någonting om att även män på olika sätt kan fara illa i dagens samhälle. Detta gör att jag har svårt att ta det du säger i svar 14 på allvar.
|
| |