|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-11 21:30:00
|
|
Kajsa Kallio |
Det är väl snarare att man ska kunna välja att inte raka benen utan att bli betraktad som ett ufo. Det som anses som kvinnligt men som i själva verket är onaturligt och därmed okvinnligt ! nämligen att vara helt slät på helst hela kroppen är ju en del i den utseendefixering som många av oss feminister kämpar emot. Lyfter man ut specifikt rakade eller orakade ben så blir det ju en petitess men som sagt, det ingår i ett större sammanhang som är jätteviktigt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-11 21:52:00
|
|
Mike |
Jag tycker det är tämligen ointressant om du eller andra kvinnor rakar sig på div ställen. Bland det mest sympatiska och tilldragande som finns både för män och kvinnor tycker jag är att våga vara sig själv. Vare sig det innebär att vara hårig eller kal. Undrar om inte de flesta tycker det?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-11 21:56:00
|
|
Mike |
Forts, Moden förändras ju hela tiden. För inte så länge sedan var det ju jättekonstigt för män att ha ringar i öronen osv. Inte mycket att bry sig om.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-11 22:03:00
|
|
Mike |
Forts, Med alla millimeterrättvise-frågor känns det som om en del feminister bara försöker mjölka en offermentalitet till sista droppen. Nån gång måste man ju komma till en punkt där det blir andra frågor som blir mycket viktigare att jobba med. Eller ska ni hålla på tills den sista mansgrisen dragit sin sista suck?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-11 22:07:00
|
|
Mike |
Vore det egentligen bättre om kvinnor som rakar benen skulle ses UFOn? Att den som avviker betraktas med misstänksamhet är ju en kvarleva från våra bilogiska rötter flockmentalitet. Något som ofta har tragiska följder men inte specifikt riktat mot kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-11 23:09:00
|
|
Kajsa Kallio |
Jag tror inte jag lever så länge att jag får vara med när den sista mansgrisen drar sin sista suck, de kommer alltid att finnas. Nej, att straffas för att man bryter mot normen är inte specifikt riktat mot kvinnor men grejen är den att vi bara genom att vara kvinnor bryter mot normen som ju är att vara just man.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-12 01:21:00
|
|
Mike |
Jag har jobbat på dagis och som sjukvårdsbiträde där var det inte direkt norm att vara man. Vad som är "norm" beror på situation ibland kan det vara norm att vara man ibland kvinna ibland vit ibland svart ibland sosse ibland moderat ibland piercad ibland rakad etc etc. Whats the big deal?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-12 07:34:00
|
|
Kajsa Kallio |
Den stora grejen är att när det är norm att vara kvinna så innebär det alltid sämre status, sämre betalt, sämre nästan allting än vad det gör när män är norm, vilket de nästan alltid är. Även inom de grupper vit, svart, sosse, moderat mfl du talar om är det bättre att vara man än kvinna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-12 14:06:00
|
|
Mike |
Kvinnor har bättre hälsa än män och lever längre. Det är mer accepterat för kvinnor att välja barn framför karriär. Kvinnorna har större inflytande över barnens uppfostran. Hur stora löneskillnaderna är om de ens finns när man tar hänsyn till alla faktorer vet jag inte. Status är ett ganska vagt begrepp som jag inte ger så mycket för.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-12 14:12:00
|
|
Mike |
Vilka som har det bäst kan man argumentera om hur länge som helst. Den stora, skriande orättvisan kan jag dock inte se i dina argument. Om man synar samhället i sömmarna finns det, som MS menar, grupper som är betydligt mer diskriminerade än vita medelklass- kvinnor. Det är kanske dags att sätta dem i rampljuset.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-12 14:18:00
|
|
Biff |
Jag tycker att allt det där tjafset om "normer" och "kvinnlighet" bara är tecken på rivaliserande i kampen om männen. Idén med jämställdheten är att kvinnor ska ha lika stora möjligheter att göra karriär som män. Det har kvinnor idag, och de flesta yngre generationerna har också insett det. Att raka benen har inget med karriär att göra, om man inte har lust att dra in psykologi. Men det inget man kan göra hur som helst.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-12 18:37:00
|
|
Kajsa Kallio |
Kanske kan man se det så att vi är rivaler, män och kvinnor, om makt och pengar, männen har mest, vill inte släppa ifrån sig, städning, hushållsarbete, barnuppfostran, kvinnor tvingas oftast göra de två förstnämnda sakerna vare sig de vill eller inte och vad gäller barnen så borde männen kräva att få spendera mer tid med sina ungar, kräva att kvinnorna släpper taget och att det blir ekonomiskt mest fördelaktigt att dela föräldraledigheten mitt av.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-12 22:00:00
|
|
Mike |
En ojämn fördelning av uppgifterna är ju egentligen bara ett problem om det sker mot ena partens vilja. En man eller kvinna som väljer att stanna hemma och göra 90 av hushållsarbetet är väl inget problem om man kommer överens om det i samförstånd äktenskapet?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-12 22:05:00
|
|
Mike |
Pengar spelar naturligtvis roll och det verkar som om kvinnor inte tenderar att göra yrkesval baserat på löneutveckling i samma utsräckning som män. Då spelar ju den ekonomiska verkligheten en roll när man ska avgöra vem som går ner på deltid osv.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-12 22:10:00
|
|
Mike |
Kvinnor eller män som inte vill hamna i den fällan bör tänka igenom sitt yrkesval och naturligtvis också valet av make. Att lösa problemet mha politisk inblandning i lönesättningen tror jag t.ex. inte är en framkomlig väg.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-08-13 16:38:00
|
|
Yanni |
"Om det nu är så..." inleder Mike och bevisar med det att han inte tror att det finns orättvisor mellan könen. I alla fall inte sådana vi inte själva valt. VARFÖR ska löneutvecklingen vara bättre i de yrken män ofta väljer? VARFÖR delar man inte inkomsterna rätt av så båda kan vara hemma lika länge? Detta är kvinnofällor och det är upp till politikerna att göra nåt åt det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-08-14 18:15:00
|
|
Mike |
Inte säker på vad du menar riktigt Yanni men lönerna ska naturligtvis sättas av arbetsmarknaden. Allt annat leder till försämringar för båda könen. Min inledningsfråga var retorisk och bevisar därför inget om vad jag tror.
|
| |