|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-11 18:42:00
|
|
AC Collin |
Jag har läst och förstår precis hur du menar. Visst ska man överlåta till läsaren att fantisera. Men beskrivningen av Nisse...jag menar Nils, kan fungera som min egen privata checklista om jag får för mig att skriva en berättelse om honom. Den ger svar på hur han reagerar i olika situationer, hur han talar osv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-11 18:43:00
|
|
AC Collin |
Det irriterande är romaner som plötsligt beskriver karaktärernas utseende halvvägs in i boken, när man redan har gjort sig en egen bild av dem. Har inget konkret exempel dock ;-.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-11 19:08:00
|
|
L-dahl |
Jag tror att man mycket väl kan utgå från en sådan checklista du pratar om som förberedelse för kommande berättelse. Kan tänka mig att prova metoden själv vid tillfälle! Så här tänker jag: det finns många vägar att komma till målet, en fungerande berättelse, men inte hur många vägar som helst. Vissa "byar" måste passeras, t.ex. "Storybyn" och oftast "Dialogbyn", men man kan gå i olika ordning till byarna innan man när målet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-11 19:34:00
|
|
AC Collin |
Ja, det är en bra metafor. Framförallt ska man inte hasta iväg. Jag tycker man kan sitta en extra stund med gubbarna utanför Konsum och bara lyssna. Kanske cykla mellan byarna istället för att ta Ferrarin ;- Då hinner man känna dofterna...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-11 22:11:00
|
|
L-dahl |
Jo, det är säkert viktigt att försöka jobba i ett tempo som känns bra för en själv. Själv märker jag att jag gärna vill skynda på och forcera lite när det känns trögt. Men det blir inte bra! Måste stanna upp, fundera lite kanske, skriva långsammare en stund? Tänker mig att alla har sina egna små skrivproblem de pysslar med när de sitter och joxar med sina utkast... Alltid bra att lyssna på folk som pratar. Dialog är svårt...
|
| |