Feministerna har segrat

Inlägg #1: Postat: 2003-08-10 17:38:00
Michael Ståhlberg
Lyxproblem, vad ordet sa Bull. Jo, läste för nåra år sen en artikel om en feminist i ett arabland som tyckte att västerländska feminister var bortskämda.

Sign. "Man" tycks vara humanist av den gamla skolan beröm. Dvs. han inser att det finns maktstrukturer vi aldrig kommer åt. Människan är människans varg, typ.
Inlägg #2: Postat: 2003-08-10 19:34:00
Katta
Så vi vill egentligen inte ha jämställdhet i Sverige? Vi vill bara ha nästan jämställdhet? Att kvinnan skulle vara helt jämställd med mannen är lyx?
Inlägg #3: Postat: 2003-08-10 19:36:00
Katta
Maktstrukturerna går nog att komma åt, tyvär får vi nog vänta tills ni är "jordgubbar"...
Inlägg #4: Postat: 2003-08-12 13:49:00
Åke
Vadå jämställt. Sverige har en av världens mest könssegregerade arbetsmarknader. Inget annat land där både män och kvinnor arbetar, har sin arbetsmarknad uppdelad i så tydliga kvinnliga respektive manliga yrkeskategorier.
Inlägg #5: Postat: 2003-08-12 17:26:00
Man
Katta: Nej, givetvis bör vi sträva efter fullständig jämställdhet, inte bara "nästan-jämställdhet". Men jag menar att det i dagens Sverige finns betydligt större och viktigare orättvisor att kämpa emot än de förhållandevis små rester av orättvisa patriarkala strukturer som finns kvar. Det är alltså en fråga om prioritering; att fråga sig vilka problem som är störst och viktigast.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-12 17:30:00
Man
Katta: Dessutom är inte dagens verklighet så svartvit som feministerna hävdar. Det är inte så att kvinnor alltid är förtryckta och män alltid är förtryckare. Dagens samhälle är mera komplext än så. I realiteten finns det områden där förhållandet är det omvända - samtidigt som det förstås också finns exempel på gammalt, hederligt patriarkalt förtryck . Alltså: den feministiska diskursen skapar enligt min åsikt en starkt förenklad, polariserad syn på könen.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-12 17:33:00
Man
Michael S.: Nu tillskriver du mig åsikter jag aldrig hävdat. Jag vet inte riktigt var jag står vad beträffar tanken att "det finns maktstrukturer vi aldrig kommer åt". Det kanske är så att vissa maktstrukturer ligger i själva vårt sätt att fungera som biologiska varelser. Detta har jag dock ingen bestämd uppfattning om och vill därför inte ta ställning i frågan.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-12 20:05:00
Katta
"Man" - skriver "...kämpa emot än de förhållandevis små rester av orättvisa patriarkala strukturer som finns kvar" och samtidigt hävdar att samhället är komplext och att vi feminister inte förstår detta. Men "Man" förstår allt och därför skulle jag vilja att "Man" talade om för oss feminister vilka de SMÅ orättvisorna är då?
Inlägg #9: Postat: 2003-08-12 20:07:00
Katta
Varför ska feminister vara undantagna rätten att kämpa för det som de tror på? Enligt kritikerna finns det alltid "bättre" och "viktigare" saker att kämpa för... Det ena behöver inte utesluta det andra. Är det så svårt att förstå????
Inlägg #10: Postat: 2003-08-13 00:17:00
Man
Katta: Feminister är givetvis inte undantagna rätten att kämpa för det som de tror på. Tvärtom är det ju så att feministisk retorik tillåts uppta en enormt stor del av det offentliga samtalet, och ofta ägnar man långt mycket mer tid åt att diskutera kvinnofrågor än att diskutera andra och - enligt min åsikt - betydligt viktigare rättvisefrågor.
Inlägg #11: Postat: 2003-08-13 00:23:00
Man
Katta: Ang. "små" orättvisor läste jag för en tid sedan om en undersökning om löneskillnader mellan män och kvinnor i samma yrken. Och visst fanns det skillnader. I allmänhet tjänade män något bättre än kvinnor med samma utbildning och likartade jobb. Skillnaderna var dock i de flesta fall marginella. Det handlade t. ex. om att en manlig ekonom inom offentlig sektor i genomsnitt tjänade 500:- mer per månad än en kvinna med samma utbildning och arbete.
Inlägg #12: Postat: 2003-08-13 00:32:00
Man, forts.
Visst, det är naturligtvis fel att män tjänar mer än kvinnor, men enligt min åsikt är detta ett "litet" problem då det handlar om så pass små reella skillnader. Jämför denna orättvisa med det faktum att det finns mängder av välutbildade människor både män och kvinnor som av olika skäl överhuvudtaget aldrig får en chans att komma in på arbetsmarknaden.
Inlägg #13: Postat: 2003-08-13 00:33:00
Man, forts.
Vilken orättvisa är störst och viktigast att kämpa emot? Vem är mest förtryckt - den kvinna som har ett välbetalt, priviligierat jobb men tjänar ett par hundra mindre/månad än sin manlige kollega, eller den som trots universitetsutbildning och dryga studielån inte lyckas få ett jobb överhuvudtaget?
Inlägg #14: Postat: 2003-08-14 14:00:00
pUs
Man; Hela livet består av en massa prioriteringar, och K är feminist. För henne är det därför av högre prioritet att hon får ut 142 kronor mer i skattad cash per månad, än att hundratals människor aldrig får något yrke överhuvudtaget.
Inlägg #15: Postat: 2003-08-18 14:29:00
Katta
Svar 11: 500:- mer för vad, för att han är man. Det är helt otroligt att du tycker att man inte kan kämpa för flera saker samtidigt. Och du Pus jag klara av att gå och tugga tuggummi samtidigt. Vill ni be RFSL att sluta kämpa för homosexuella ett tag nu för att universitetsstuderande behöver kampen nu?????
Inlägg #16: Postat: 2003-08-18 17:36:00
Man
Katta: Naturligtvis kan man kämpa för flera saker samtidigt. Men i den feministiska retoriken framställs ofta kvinnofrågorna som det största och allt överskuggande rättviseproblemet. Och det är då jag tycker att det blir lite löjligt. Som jag sagt tidigare: det finns enligt min åsikt betydligt större och viktigare orättvisor att ta tag i i dagens samhälle.
Laddar...