|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-10 09:29:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Fast huvudtesen var förstås allvarligt menad: jag upplever det på fullt allvar som att kvinnor bestås med en uppmärksamhet
i den offentliga debatten som inte kommer någon annan grupp till del.
Men, förstås, jag kan ha fel. Vore kul om nån mediaforskare kollade
upp saken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-10 09:32:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Utlösande faktor var en sossetjej och en vänsterpartisttjej som satt
med Sverker Olofsson och diskuterade om EMU var bra eller dåligt för kvinnorna. Det lät fruktansvärt narcissistiskt i mina öron. Och, för att använda Kajsas
vokabulär, som "rundgång". Kan man inte diskutera EMU ur ett bredare perspektiv?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-10 10:17:00
|
|
Anna Dr |
Michael om du byter "kvinnorna" i meningen "om EMU var bra eller dåligt för kvinnorna" och sätter in "låginkomsttagarna" istället så får kanske hela argumentationen en annan klang. FÖr det är ju faktiskt så att när man har svårt att få hushållskassan att gå ihop så är det såna "små enkla bagateller" man tänker på när man funderar över ett ja eller nej till EMU.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-10 15:03:00
|
|
Yanni |
Jag tror att det är så att man uppfattar att kvinnor får mer utrymme än de egentligen får. Läste nåt om det för ett tag sen. Om man - kvinna debatterar och de talar exakt lika mycket KÄNNS det som att kvinnan talar mer. Är det däremot 70 - 30 till mannen, känns det som att de talar lika mycket. Samt att det är så vanligt och naturligt med män överallt att man inte ens tänker på det. Kommer en kvinnlig person och uttalar sig om typiskt "manliga" frågor SYNS det mer.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-10 15:05:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Till Anna: Det kanske du har rätt i. Om man byter ut kvinnor mot låginkomsttagare, menar jag.
Till Kajsa: skrivit en ny artikel i vilken jag fördjupar mig i "hårfrågan".
Arbetsnamn: "Är hennafärgat hår
naturligt?"
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-10 15:07:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Till Yanni: skall tänka på det du skrev.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-10 20:25:00
|
|
Kajsa Kallio |
Michael, tack för fyran, det känns skönt med ett sånt välkomnande. Vad gäller din artikel så är det tyvärr många som helt och håller skriver under på den och inte bara anser att andra saker ska få större plats i media utan att kvinnofrågor helt ska sluta diskuteras. Det var mer till dem jag vände mig med min rubrik...Jag är närsomhelst redo att diskutera hårfärger, är själv onaturligt brun/svarthårig.
|
| |