Inlägg #1: Postat: 2003-08-09 10:19:00
|
Michael Lundahl |
Artikeln har sin poäng i att det ligger stort fokus på kvinnoproblem och mycket lite fokus pp problem hos andra kvinnogrupper... men trots att jag normalt inte hackar opå upplägget i artiklar udrar jag ändå om det inte fanns ett bättre sätt att uttrycka det hela på. Är det provokation för debattens skull?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-09 20:51:00
|
AM |
De går inte att begripa vad du vill med dina texter. Hata lite?
Det luktar rättshaverist om dem, i mitt tycke.
Försök hitta något mer meningsfullt att göra. Sitta och skriva hatiska texter kan inte vara bra för hälsan.
Sluta gör bort dig på det här sättet.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-10 06:55:00
|
En som begriper och är kvinna |
Man ju ironisera över ett stort och s k "tungt" ämne att beta av, och då kan det genast bli lite roligare. Det finns ju inte så många humorister precis på Sourze, så som utomstående blir i alla fall den här typen av artiklar genast roligare...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-10 15:36:00
|
Man |
Trots den skämtsammma tonen tycker jag att M.S. har en poäng. Vi har ett av världens mest jämställda samhällen. Visst finns det enstaka rester av patriarkala strukturer kvar, men de flesta av de problem svenska feminister beklagar sig över är lyxproblem. Det finns betydligt viktigare klass- och rättvisefrågor att ta tag i , framför allt den mest hårresande orättvisan, nämligen skillnaden mellan de som har fast arbete och de som aldrig får en chans att komma in på arbetsmarknaden.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-11 05:28:00
|
Mike |
De riktiga feministerna har lagt av eftersom de som du observerat vunnit kampen. De som fortfarande tjafsar är kommunister i förklädnad som använder feminismen som slagträ mot det "mansdominerande" näringslivet. Sen finns det ett antal oftast lesbiska karriärfeminister som häckar på universitetens "genusforsknings" avdelningar.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-11 12:18:00
|
Sonya |
Mycket bra artikel. Denna debatt måste synliggöras mycket mer. Socialdemokraterna startade nyligen ett kvinnoförbund ämnat att jobba med jämlikhetsfrågor. Men varför nu döpa det till ett "kvinnoförbund" och därmed utesluta alla män? Är det det jämlikhet handlar om? Att enbart vissa ska få ha rätten att ta del av den?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-11 12:31:00
|
tusensköna |
Sverige är inte jämlikt. Vi uppfostras till män eller kvinnor och det är de så kallade manliga egenskaperna som värderas högst i de flesta sammanhang. Att en kvinna har möjlighet att tjäna lika mycket som en man betyder inte att de betraktas på samma sätt. Könsnormerna har till viss del förändrats men finns ändå kvar. Man uppnår inte jämlikhet genom att lära kvinnor förtrycka. Förtryck kommer att finnas kvar så länge som kön röknas som något mer än vad vi har för kropp.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-12 18:46:00
|
Siri |
Om du är ironisk kan jag småle och du kan avstå från att läsa min följande galla, men av att döma av dina tidigare alster verkar så inte vara faktumet och det deprimerar mig något. Om du på fullaste allvar tror att feministerna har segrat föreslår jag endast ett könsbyte. För endast då kan du uppleva hur det känns att vara underbetald, nedvärderad, objektifierad och rädd för att gå hem själv på kvällen. Inte ett problem tänker du förstås, gissa varför, - du är man.
|
|