|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-06 08:43:00
|
|
tusensköna |
Ska vi sparka ut alla utvecklingsstörda som inte kan försörja sig själva? Det är väldigt svårt att få ett jobb som invandrare när det finns massor av arbestlösa svenskar som man hellre ger jobbet till. De flesta utländska utbildningar räknas inte i sverige. Du kan inte klaga på att folk inte arbetar om de inte har möjlighet till det.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-06 19:31:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Tusensköna är inte smart. Hon - jag är övertygad om att det är en kvinna - jämför svenska medborgare med utländska. Och verkar tycka att vi har en plikt att försörja alla som kommer hit utan att ha arbete eller att ha en utsikt att betala skatt. Skatt är en premie
för bland annnat sjuk- och pensions-
försäkringar. Tusensköna, det lilla våpet, tycks inte ha nån mer genomtänkt samhällsåskådning.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-07 12:47:00
|
|
tusensköna |
Jag tycker att vi skall ge alla en möjlighet att betala skatt. Sverige hade aldrig varit så rikt som det är idag om det inte hade funnits andra länder som arbetat under oss. Gravt utvecklingstörda har inte så stor utsikt att kunna betala skatt. Vad tycker du om det? Varför skulle jag vara kvinna? Jag tror att folk tar dig seriösare om du skippar förolämpningarna.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-07 15:50:00
|
|
Mathias |
Men Tusensköna, varför skulle de utvecklingstörda i Sverige vara mer värda än de i Afrika? Borde vi inte se till att alla i Afrika har mat förän mer pengar slösas på t.ex. utbilding och dagis i Sverige?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-07 16:41:00
|
|
tusensköna |
Mathias, det borde vi. Det krävs radikala förändringar i det ekonomiska systemet och vår livsstil. Och framför allt demokrati.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-07 19:38:00
|
|
Mathias |
Tack för svaret! Tror du inte att vi skulle få svårt att vinna demokratiska val om vi föreslår en så radikal politik? Skulle inte ett mellanting, där vi bygger ett välmående Sverige samtidigt som vi hjälper världens behövande ha bättre chanser?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-07 20:03:00
|
|
tusensköna |
Jag tror inte på parlamentarism. Då måste vi vara populistiska för att vinna. Jag tror att om makten flyttas ner till folket så att alla har inflytande över de beslut som påverkar dem så blir också resultatet att folk inte kommer i kläm. Vi tar mer pengar av de fattiga länderna i ränta på gamla skulder än vad vi ger dem i bistånd.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-07 22:00:00
|
|
Mathias |
Men, frågan om vem som ska få ta del av vår välfärd påverkar ju alla i landet och borde väl besluats i någon form av allmänna val. Med eller utan parlament. Alternativet vore väl en total avveckling av den generella välfärden. Eller?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-08 09:15:00
|
|
tusensköna |
Vår välfärd borde styras av alla som påverkas av den. Det välstånd vi har i väst beror till största delen på att vi har utnyttjat fattigare länder som inte har haft något att säga till om. Välfärden behöver inte vara överstatlig eller centraliserad. Skåningarna behöver inte bestämma över ett sjukhus i Lappland, däremot är det bra om de kan bestämma över sitt eget.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-08 09:16:00
|
|
tusensköna |
Vår välfärd borde styras av alla som påverkas av den. Det välstånd vi har i väst beror till största delen på att vi har utnyttjat fattigare länder som inte har haft något att säga till om. Välfärden behöver inte vara överstatlig eller centraliserad. Skåningarna behöver inte bestämma över ett sjukhus i Lappland, däremot är det bra om de kan bestämma över sitt eget.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-09 13:44:00
|
|
Elisabeth |
Jag tycker tusensköna tänker och skriver bra.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-11 12:41:00
|
|
tusensköna |
Elisabeth, jag tycker att din kommentar var bra skriven och uttänkt.
|
| |