|
Inlägg #21: Postat: 2003-08-06 21:56:00
|
|
Marcus P |
Personligen har jag svårt att värdera en sån teori, eftersom de kvinnor i min omgivning som jag uppfattar som vackra ofta är rätt skarpa i huvet också. Men om vi håller oss till "modellskönheten" så kanske? Tja, då tror jag att en kvinna som varit "vacker" inom citationstecken hela sitt liv, inte behövt försöka hävda sig "på männens villkor" dvs med huvet eftersom hon i och med sin "skönhet" blivit bekräftad som Kvinnan med stort K.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-08-06 21:57:00
|
|
Marcus P |
Hon har måhända uppmuntrats att nära sitt yttre snarare än sitt inre. Och då följer ju att hon kanske inte blir någon stormästare i Jeopardy direkt. Eller en feminist för den delen, Kvinnan med stort K är nämligen inte intresserad av att vara jämställd utan snarare av att motsvara idealen om Kvinnan som ju inte är jämställda.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-08-06 21:58:00
|
|
Marcus P |
Men det här är en grov generalisering och dessutom ganska fördomsfullt emedan jag inte känner särskilt många sådana kvinnor. Jag går istället till min ursprungliga teori: att föreställningen om kvinnligheten är så intimt förknippad med ytlig skönhet att "ful" har kommit att bli liktydligt med "okvinnlig".
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-08-06 22:00:00
|
|
Marcus P |
Feminismen motsätter sig föreställningarna om Kvinnan och strävar därför efter "okvinnlighet". Och om fulokvinnlig och feminism strävan efter "okvinnlighet" är det lätt att med "manssamhällets" logik se varför en feminist med nödvändighet ser ut som ett härke.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-08-06 22:02:00
|
|
Marcus P |
"Du är ful" är nog, på grund av föreställningarna om Kvinnan, bland det värsta man kan säga till en kvinna i vårt samhälle; följaktligen kan epitetet ful användas för att avfärda en kvinna som kommer med något obehagligt. Teorier om patriarkalt förtryck, till exempel, kan avfärdas med ett "Sådär säger du bara för att du är för ful för att få kuk" eller nåt liknande.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-08-06 22:04:00
|
|
Marcus P |
Till sist bör man lägga till att en feminist som ju revolterar mot manssamhällets beskrivning av kvinnan, också revolterar mot skönhetsidealet. Det kan leda till att hon skiter fullständigt i hur hon ser ut, eller rentav till att hon revolterar genom att se ut som ett härke: "Du ska ändå inte knulla med mig, utan lyssna på mig, så varför ska jag vara snygg när Göran Persson slipper?" Eller nåt. Men jag är rätt övertygad om att den gruppen är försvinnande liten i jämförelse med övriga feminister.
|
| |