|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-05 21:02:00
|
|
Marcus P |
Trots allt finns det ingen uppenbar anledning att anta ett samband mellan en persons politiska åskådning och dess relativa utseende. Feminism är den politiska åskådningen att vi lever i ett samhälle där gruppen kvinnor är underordnade gruppen män, och att detta är ett missförhållande som bör ändras omgående. Rent logiskt skulle man därför lika gärna utgå från hypotesen att feminister är snygga, som från den att de är fula.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-05 21:05:00
|
|
Marcus P |
Nu har inte du gjort det, och du är sannerligen inte den första. Man skulle kunna säga att det finns en allmän uppfattning om den Fula Feministen: en kvinna som inte bara skiter i att bry sig om sitt utseende, utan tvärtom anstränger sig för att bli oattraktiv. Förutom att vara ful är denna Feminist med stort F ofta även fet, frigid, rabiat manshatare och i förekommande fall även lesbisk.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-05 21:06:00
|
|
Marcus P |
Kort sagt raka motsatsen till en kvinna som en normalt funtad man kan intressera sig för - och rent allmänt en jävla människa att ha att göra med.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-05 21:09:00
|
|
Marcus P |
Om man bortser från det antagandet och ger sig ut i världen och tittar på feminister t.ex. genom att besöka ett feministiskt seminarium, en kurs i genusvetenskap eller liknande, lägger man antagligen märke till att dessa feminister ser ut ungefär som folk i allmänhet. Det finns fula, snygga och allt däremellan. Okej, de mest uppsminkade saknas nog, eftersom feminister i regel inte vill lägga ner så mycket tid på spackel, men annars är det nog ett schysst genomsnitt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-05 21:12:00
|
|
Marcus P |
Det finns alltså en skillnad mellan uppfattningen eller myten om den Fula Feministen, och verkligheten. Det jag då undrar, Patrik, är om du har några funderingar kring hur det kan komma sig att historien om den Fula Feministen ändå är en allmän uppfattning?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-05 21:12:00
|
|
Marcus P |
Jag har förstås en teori, eller närmare bestämt två som kompletterar varann. Men jag hör gärna din först.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-06 00:12:00
|
|
patrik |
god kväll marcus p! dina funderingar ter sig synnerligen intressanta! om vi antar att "din" historia om den Fula Feministen kan ta plats under titeln fakta så ska jag försöka mig på en fundering/förklaring:
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-06 00:14:00
|
|
patrik |
jag tror att dagens manssamhälle är en smula rädd för den starka? kvinnan. skulle en uppenbarligen hårt sminkad eller alltför tillgjord kvinna komma med smarta och/eller tänkvärda ting på hjärtat tror jag att hon i mottagarens öga skulle sakna full trovärdighet om det hon framför just pga sitt yttre.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-06 00:20:00
|
|
patrik |
skulle däremot en ful jag hoppas vi har klart för oss vad jag menar med ordet "ful" vid det här laget komma med samma saker skulle det hela se annorlunda ut. jag tror att mottagaren för det första skulle ta emot budskapet med större andel tillförlitlighet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-06 00:27:00
|
|
patrik |
på samma sätt tror jag dessutom att det blir svårare att avfärda det denna fula kvinna har framfört, just för att jag tror många har bilden av att en ful har mer vett och mer att "komma med". kanske träffar hon en svag punkt sanningen! och förvärrar därmed läget hos mottagaren... han/hon känner sig kanske träffad men vågar ändå inte se verkligheten i vitögat och får därmed en negativ bild av denna feminist.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-06 00:33:00
|
|
patrik |
alltså: samhället hyser större tillförlitlighet hos den fula; och när hon attackerar det med Sanningen som vapen slår samhället tillbaks i form av förakt och bildande av stereotyper; i detta fall den Fula Feministen...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-06 00:34:00
|
|
patrik |
jag hoppas min teori inte förefaller vara alltför luddig och välkomnar samtidigt dina med en stor portion spänning!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-06 09:19:00
|
|
elisabeth |
marcus p> den här GICK bara inte att ignorera va:? jag försökte ganska länge. i övrigt så håller jag såklart med. och patrik> är alltså hårt sminkad samma sak som stark? KAN en vacker kvinna inte komma med Sanna åsikter som träffar åskådaren i Vitögat? det handlar inte så mycket om att du tycker att feminister är fula, som att du verkar jämställa snygg med korkad....
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-06 14:51:00
|
|
patrik |
hej elisabeth! marcus p uppmanade mig se "svar 5" att ge min tolkning/förklaring till varför den Fula Feministen har kommit att bli allmän uppfattning. så vitt jag kan se genom att begrunda mina egna inlägg så har jag inte givit några subjektiva synpunkter i den frågan.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-06 15:07:00
|
|
elisabeth |
jag hör. men jag håller inte riktigt med. jag tror att en snygg och sminkad kvinna i regel inte ses som ett hot. däremot kan en kvinna som tar plats upplevas som hotfull. den senare är förslagsvis feminist, och eftersom det elakaste man i regel kan säga till en kvinna är: Vad ful du är, så sätter man henne på plats genom att ge henne epitetet "ful". Så har man oskadliggjort henne. Eller vad tror du?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-08-06 15:30:00
|
|
patrik |
jag förstår inte riktigt vad du menar. menar du att man, eftersom man ser kvinnan som tar plats som hotfull, säger att hon är ful vare sig man tycker det eller inte bara för att "avväpna" henne och göra henne mindre hotfull, eller vad?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-08-06 17:06:00
|
|
elisabeth |
precis. jag tror inte att det är en medveten strategi men jag tror inte desto mindre att den finns där. tyvärr är jag själv mycket präglad. jag kan se drösvis med frånstötande män på tex TV-nyheterna, men så fort en frånstötande kvinna dyker upp hoppar jag till och skriker: kolla, vad ful hon är.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-08-06 17:06:00
|
|
e |
det är inte OK för en tjej att vara ful, och om man fäster vikt vid det drar man bort fokus från det hon kanske säger. jag blev kanske luddig nu... jag menar alltså inte att feminister är fulare än andra, för det tror jag uppriktigt inte att de är. men jag tror att om man har en BILD av en ful, hårig feminist i huvudet, så påverkar det såklart ens allmänna inställning till fenomenet ifråga.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-08-06 17:21:00
|
|
Andreas |
Hårig?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-08-06 21:52:00
|
|
Marcus P |
Om jag förstått dig rätt, Patrik, menar du att det finns någon slags norm att en kvinna antingen är vacker eller intelligent. En vacker kvinna är alltså bara just vacker, dvs har inte något att komma med inom det intellektuella området. Är jag i närheten av en korrekt tolkning?
|
| |