|
Inlägg #1: Postat: 2003-08-05 13:01:00
|
|
Per W |
Romantisera inte!!!
"Förr" tog man inte alls hand om varandra! Gamla lämnades vind för våg under den period människan var jägare. Sjuka barn sattes ut i skogen. Sjuka i spetälska fick klara sig själva mm mm mm.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-08-05 14:01:00
|
|
Intressant... |
Ooops! Du förstod inte mig? Möligtvis ett förtydligande och för att även kanske återgå till artikeln: Idag är vi mer utlämnade åt oss själva, och för många har t o m inidividualism blivit en religion - vari "utseendet" därmed har fått e
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-08-05 14:03:00
|
|
Intressant... |
ä n n u större betydelse än vad den någonsin har haft. Och jag tror att det skapar ångest hos de kvinnor, som inte har de fördelarna, men är inte så sällan intellektuellt lagda. De reagerar nu med ilska, förakt och därmed förefaller de även vara "kyliga" i sitt inre? mot dem som har ett tilltalande yttre och kanske även vågar ta för sig, är inte längre s k "solidariska" utan går sin egen väg?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-08-05 14:06:00
|
|
Intressant... |
Tror att det är djupt biologiskt "rotat" - finns en poäng med det! - att kvinnor ska ställa upp för varandra, men samhällen är inte statiska, människor är nyfikna, och det räknade inte "Gud" med? Och när denna "solidariska" kedja bryts av kvinnor som gör saker och ting och även går och blir chefer! fan ta henne... så dyker denna svartsjuka/avundsjuka upp, och som jag inte tror riktigt män förstår...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-08-05 14:37:00
|
|
Per W |
Intressant...: Ooops! Nu förstod jag ännu mindre av detta misch-masch av fördomar och "biologiska" små funderingar som du och och Patrik för fram.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-08-05 14:41:00
|
|
Per W |
Citat: "de kvinnor, som inte har de fördelarna, men är inte så sällan intellektuellt lagda".
Vilken rappakalja grundad på noll procent fakta och 100 procent fördomar!!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-08-05 16:48:00
|
|
Intressant... |
Tilägg: De som har ett fördelaktigt utseeende o c h en intellektuell skärpa är, mig veterligen, i n t e föraktfulla, hätska mot sina "medsystrar"... För att ta till en gammal klyscha: När skönheten kom till byn, då var dumheten klokheten? där. Detta s k fenomen är omvittnat i världslitteraturen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-08-05 16:49:00
|
|
Intressant... |
Och du viftar väl även bort teorin om: the fidderst of survival? Nå, i så fall kan vi inte tillföra varandra något gn vidare inlägg. För mig får du gärna tro att män och kvinnor är lika oavsett kön, det är inte mitt problem. Det kommer att bli ditt...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-08-05 16:50:00
|
|
Intressant.... |
Komplettering till svar 8: ;- Och lycka till!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-08-05 17:46:00
|
|
elisabeth |
intressant> var finns dessa matriarkaliska samhällen? är uppriktigt intresserad eftersom det mig veterligen aldrig har existerat något dylikt i världshistorien. och i svar 7, varför översätter du dumhet med klokhet?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-08-05 20:49:00
|
|
Marcus P |
"Survival of the fittest" är en truism och inte en teori. Vad Darwins utvecklingslära anbelangar, finns det i den inte det ringaste stöd för vad "Intressant..." påstår. Även om det naturligtvis kan ha visst intresse ändå.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-08-05 20:51:00
|
|
Marcus P |
Man bör komma ihåg, närhelst man diskuterar arv, att så gott som alla gener och därmed de flesta nedärvda beteenden ärvs oberoende av kön. De gener som skiljer män från kvinnor är en oerhört liten andel av den totala genuppsättningen. Jag har bl.a. av den anledningen samt vissa uppenbara observationer svårt att tänka mig någon nedärvd "kvinnosolidaritet".
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-08-05 23:48:00
|
|
Mika |
*skrattar med tårar i ögen*
Ärd et sant??? Är det sant???
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-08-06 22:28:00
|
|
Intressant... |
Marcus P: Du menar att det finns inget stöd för det jag framhäver i Darwins utvecklingslära, för att sen lägga till: "...även om det kan ha ett visst intresse"... Nå, den yttersta poängen med att goda beteenden ärvs, oavsett kön, måste vara att det gynnar mänskligheten i stort. Och det är här "kvinnosolidariten" kommer in, även om samhällena inte är statiska, och vi kanske inte ser detta lika tydligt i vårt numera individualistiska samhälle.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-08-06 22:28:00
|
|
Intrtessant... |
Även om du vill ha det till motsatsen, så menar jag, att det finns på m å n g a olika sätt både stora och små skillnader på män och kvinnor. och framför allt när det väl kommer till kritan! Snacka går ju ;- men den som lever får se. Kontentan av detta blir för mig att ha respekt och förståelse för just dessa olikheter. För hur ska man kunna uppnå jämlikhet när man inte ens förstår - vill förstå? - att män och kvinnor kommunicerar på olika sätt?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-08-06 23:39:00
|
|
forts. |
För att återgå till artikeln: Så finner jag det, enligt min erfarenhet, det intressant att lesbiska - och tillika de som av politisk ideologi kallar sig feminister - och hur de ser på sambandet: det yttre och inre hos människan. De har, som bekant, inte ett så sällan ypperligt förakt för de kvinnor -"medsystrar"- som tycker om att "smycka ut sig".
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-08-06 23:40:00
|
|
forts. |
Själva struntar de givetvis ? i det "yttre", och varför kan man undra. Min teori är att för de hetero spelar utseendet en stor roll - men notera nu att det utesluter i n t e ett samband med de inre egenskaperna. Alltså, heterokvinnor i alla kulturer "vet" av lång, mänsklig historia att mannens ögon är hans starkaste sinne. Och det vet även porrindustrin, som använder det effektivt! Men är man nu flata, kan man då riktigt förstå detta "spelet", menar jag?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-08-06 23:40:00
|
|
forts. |
Då kvinnor är lite smartare - och måste så vara biologiskt nu är jag där igen;- och tänker därför i helhetbild, så räcker det ju givetvis inte i ett lesbiskt förhållande att ta till med bara ett "yttre"... Och jag köper definitivt inte påståenden typ: "Jag gör mig enbart snygg för mitt eget välbefinnande och inte för mannens skull", som en del feminister hävdar och klär sig i det mest minimala hon kan finna, och gungar på häcken där hon framåt går. Vilket självbedrägeri...
|
| |