|
Inlägg #21: Postat: 2003-08-02 18:40:00
|
|
Joakim |
Det är en moralisk fråga. Moral ska man inte förakta.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-08-02 18:56:00
|
|
Michael Lundahl |
Joakim: Vi stiftar inte lagar eller tar beslut om andra människors liv på grund av moral. Moral har inte i samhällsdebatt att göra. Respekt är en sak men moral har inte där att göra.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-08-02 19:28:00
|
|
Joakim |
Jaha, så våra lagar grundar sig inte i en kristen moraluppfattning? Precis som att vi kan säga att det är omoraliskt att döda någon kan vi säga att det är omoraliskt att köpa någons kropp.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-08-02 20:07:00
|
|
Biff |
Jag föstår inte vad moral har att göra med prostituerade. De finns ju hur som helst, oavsett vad man tycker om dem. Och jag tycker du gör det lite för enkelt för dig i svar 23. Omoraliskt att döda någon: Tycker man att det är omoraliskt att döda av en helt personlig åsikt, eller är det för att man vet att människor inte vill bli dödade? Eller är det bara för att det är olagligt tycker du? Vad händer om personen vill dö?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-08-02 20:07:00
|
|
Biff |
Vad händer om personen kommer att dö om han inte får sälja sin kropp? Om sexarbetaren inte ser något omoraliskt i sitt jobb, borde sexköparen ändå känna sig omoralisk? Strider inte det mot vänsterideologin isf?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-08-02 20:36:00
|
|
Joakim |
Svar 24: Jo, mord, misshandel, rån, våldtäkt osv finns också. Vad det gäller mitt exempel så är det moraliskt och mänskligt fel att ta en annan människas liv, det är en kränkning av personen och naturen. Naturligtvis skiljer sig moralen från person till person. Min personliga moral säger att mord, dråp och avlivning av en människa nästan alltid är fel. vissa samhällens moral säger något annat, såväl som vissa personer.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-08-02 20:40:00
|
|
Joakim |
Svar 25: Om du inte har förstått det är det inte de prostituerade jag kritiserar. Jag kritiserar torskarna och de som stödjer prostitutionen. Vad vänstern har med prostitutionsmotstånd att göra vet jag inte. Jag kritiserar prostitutionen av mänskliga skäl och inte ideologiska.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-08-02 21:01:00
|
|
Biff |
Och din personliga moral säger förmodligen att prostitution inte ska finnas. Men nu gör den det ändå och det har ju visat sig att den inte går att få bort heller. Vad gör man åt det? Vare sig man går omkring och tycker synd om, eller är stolt över ens prostituerade dotter, är hon ändå prostituerad. Det måste vara hon som blir angreppspunkten för diskussionen, inte ens egna känslor för henne...
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-08-02 21:56:00
|
|
Joakim |
och därför ska man bekämpa prostitutionen och arbeta för att den minskar i omfattning. Precis som man gör med straffrättsliga företeelser som våldtäkt, misshandel, ekonomiskt svindleri och så vidare. Att legalisera det och därmed godkänna det skulle vara att ge upp och sälja sig, något som jag anser skulle skicka samhället åt helt fel håll...
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-08-02 21:57:00
|
|
Joakim |
...Att det har visat sig att den inte går att få bort är inget argument. Precis som det gäller allt annat dåligt som envist biter sig kvar måste man fortsätta kämpa.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-08-03 02:52:00
|
|
Biff |
Att envist kämpa... Jag anar att det är något svårare att få bukt med ett sådant seriöst och djupt rotat problem än tex könssjukdomar eller knark. Det är ju en fråga om liv och död för sexarbetarna, och för köparna är det en fråga om sex. En möjlighet vore iofs om kvinnor lärde sig att vara lite mer lättflörtade och på hugget. För ingen betalar väl för något man kan få gratis? Eller det kanske är någon slags skum sexuell läggning att kunna köpa allt som utvecklas i 50-års åldern?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-08-03 09:38:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 23: Nej... förbudet att döda andra människor grundar sig inte på en moraluppfattning. Sett rent krasst på det hela är det extremt samhällsekonomiskt osunt att tillåta medborgarna att döda varandra. Det är en fråga om respekt... inte moral. Att sedan kristen moral råkar sammafalla med detta är ett inte så konstigt sammanträffande eftersom det är dåligt för ALLA samhällen - kristna som icke-kistna - med mord.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-08-03 10:58:00
|
|
Joakim |
Svar 31: givetvis är det mer komplicerat än så, men en sak är säker, legalisering är den sämsta och enklaste av alla lösningar.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-08-03 11:04:00
|
|
Joakim |
Svar 32: okej och tio guds bud och liknande värderingsskalor har aldrig präglat jordens samhällen? vad tror du respekten grundar sig i? vad vi respekterar och inte respekterar avgörs av våra värderingar och vår moral. Men om du vill kan vi kalla "moral" för "respekt". Alltså, precis som att vi bör ha respekt för en annans liv bör vi ha respekt för en annans kropp och inte försöka köpa den.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-08-03 13:29:00
|
|
Biff |
svar 31. Legalisering är naturligtvis ingen lösning på prostitutionsproblemet. Det är en lösning för de prostituerade.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-08-04 09:05:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 34: 10 guds bud har givetvis påverkat... men DAGENS lagstiftning utgår inte från moraliska värderingar... åtminstone inte den typ av moraliska värderingar som gör att man tycker "Usch & Fy" om sexsäljare.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-08-04 09:06:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 34, forts: Och om vi "inte skall försöka köpa någons kropp"... då får du förbjuda all slags manuellt arbete för det är just exakt vad man gör då... köper en kropp att arbeta åt en. Kroppen är inte bara underlivet.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-08-04 09:16:00
|
|
Joakim |
Svar 36: Moral handlar inte nödvändigtvis om "usch & fy", snarare om "rätt & fel", och rätt och fel är något som samhället gillar mycket.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-08-04 09:17:00
|
|
Joakim |
svar 37: Skitsnack. Du vet vad jag menar. Det är stor skillnad, inte minst psykologisk. Fråga Freud.
|
| |