Negerbollar ger DO löjets skimmer

Den här tråden diskuterar artikeln Negerbollar ger DO löjets skimmer.
Inlägg #1: Postat: 2003-08-01 11:42:00
Michael Ståhlberg
I romanen om landet Egalia säger man inte "man"
utan "dam". "Man blir så trött" blir således "dam blir så trött".

Alla hippa afro-amerikaner som kallar varandra för "nigger". Hur skall DO hantera det?

Afro-amerikaner får kalla varandra
"nigger", men inte vita?

Och "white trash" - är inte det nedsättande?

P.S. Och egentligen heter det inte
afro-american längre. Det är politiskt inkorrekt. Nu måste man säga "african-amerikan".
Inlägg #2: Postat: 2003-08-01 11:45:00
Michael Ståhlberg
I "Under rosa täcket" av Nina Björk
citeras Simone de Beauvoir:
"Att vägra att erkänna begrepp som
det evigt kvinnliga, negrernas själ och den judiska karaktären innebär inte att man förnekar att det idag
finns kvinnor, negrer och judar."

Min pappas kommentar: det finns inga negrer, och har aldrig funnits några.
Inlägg #3: Postat: 2003-08-01 12:23:00
Joakim
Tycker det är helt okej att reagera mot det. Det finns ingen anledning att kalla bollarna fär "negerbollar" då man lika väl kan säga "chokladboll" eller liknande.
Inlägg #4: Postat: 2003-08-01 13:08:00
Nartin
När jag var lite gjorde min mormor "negerkyssar". Nån som vet vad dessa kallas för idag?
Inlägg #5: Postat: 2003-08-01 16:53:00
tusensköna
Att ett ord är nedsättande beror på hur de används. Eftersom neger ofta har använts nedsättande, och negrer ofta har framställts mer som djur än människor, har det fått en negativ klang. Rasism löser man knappast genom att förbjuda ord.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-01 17:32:00
Fredo
Håller fullständigt med! Löjets skimmer var orden. I Metro står det: "Negerboll är ett gammalt rasistiskt uttryck." Herre Gud... Man får väl hoppas att DO har bättre omdöme än att lägga tid och energi på detta. Ska vi ens få prata längre? TÄNK om man råkar säga nåt som blev förbjudet igår!
Inlägg #7: Postat: 2003-08-05 07:26:00
Per W
KG, det heter inte "svarta basketspelarna", det heter "negerbasketspelarna". Och du vet väl hur fint ett "negerjobb" är och hur smakfulla och roliga "negerhistorier" är?
Laddar...