På Reinfeldts linje delvis

Inlägg #1: Postat: 2003-07-31 20:42:00
AC Collin
Det är tråkigt att det är attityder, okunskap och rädsla för det som sticker ut och är annorlunda ska styra även i adoptionsfrågan. Jag är övertygad om att en homosexuell förälder är minst lika bra som en heterosexuell. Det är många gånger omgivningens inställning som inte är "lämplig".

Mycket har hänt de senaste tio, tjugo åren, men frågan är vad som krävs för att förändra attityderna ännu mer? Ska det vara så svårt?
Inlägg #2: Postat: 2003-07-31 21:07:00
US.
Mycket, mycket bra, AC.
Inlägg #3: Postat: 2003-07-31 21:45:00
Magnus Löwendahl
Jag vet inte vad som som krävs för att ändra attityderna ännu mer. Men jag lyssnar gärna på den som har förslag. Det här med "att ska det vara så svårt?". Ja, tydligen. Vad ska man säga? Alla offentliga diskussioner som på något sätt har att göra med sex och kön är väldigt svåra och väcker väldigt starka känslor. Se bara på prostitutionsdiskussionen på denna sajt. Hur skulle egentligen denna typ av frågor kunna vara lätta? Säg mig det!
Inlägg #4: Postat: 2003-07-31 23:12:00
AC Collin
Men varför kommer man automatiskt in på ämnet "kön och sex" när man diskuterar homoadoption? Det gör man sällan i samband med heteroadoption, eller har jag fel? Beror det på att hetero är normen som gäller? Fan, jag borde hållit invigningstalet istället för Moderat-Fredrik ;-
Inlägg #5: Postat: 2003-08-01 00:40:00
Magnus Löwendahl
Du får la invigningstala nästa år i stället; Det beror väl på att hetero är normen gissningsvis. Det beror kanske också på att homosexuella betraktas som framför allt "sexuella" medan heterosexuella betraktas framför allt som "människor"? Det är säkert mer komplicerat än så men det är den enda tanke jag kan kläcka just nu om detta. Vilket får räcka för i dag/natt för min del.
Inlägg #6: Postat: 2003-08-01 10:15:00
Michael Ståhlberg
Låt det noteras att jag till skillnad från Rheinfelt inte motsätter mig
internationella homoadoptioner.
Utan bara vill ge - eller diskutera, egentligen - ett "första tjing" för
heteropar, eftersom man med hänsyn till barnen sätter en övre
åldersgräns - trots att det finns underbara 65-åriga tonårsföräldrar.
Inlägg #7: Postat: 2003-08-01 10:21:00
Michael Ståhlberg
Min känsla är att det går prestige
i den här frågan och att man för
en princips skull är beredd att
ta mindre hänsyn till vad barnen skulle önska. Personligen har jag inga problem med bögföräldrar, men nu lever jag inte med sådana.
Kanske det vore roligare mer party å så om Jean-Pierre Barda och
Christer Lindarw adopterade än om
ett par tråkiga heteroföräldrar gör det.
Inlägg #8: Postat: 2003-08-01 10:21:00
Michael Ståhlberg
forst. Men det är liksom inte det som det handlar om. Utan om största möjliga hänsyn till barn som redan kommer att få det jobbigare. T ex
söka sina biologiska rötter.
Inlägg #9: Postat: 2003-08-01 10:23:00
Michael Ståhlberg
När jag tänker efter faller väl både
Barda och Lindarw på åldersstrecket?
Barda är väl 42 och Lindarw typ 45?
Å en sak till kära vänner: var inte
så förbaskat allvarliga! Man kan ha en lätt- plus skämtsam ton även när man diskuterar allvarliga saker.
Inlägg #10: Postat: 2003-08-01 12:12:00
Michael Ståhlberg
A-C är föredömlig i det avseendet,
förstås.
Inlägg #11: Postat: 2003-08-01 13:23:00
AC Collin
Haha, tack Ståhlberg! Jag tycker också att man bör skämta om allvarliga saker, inget borde vara tabu, bara man gör det med hjärtat. Det har vi Chaplin att tacka för. ;-
Inlägg #12: Postat: 2003-08-01 13:27:00
AC Collin
Apropå allt, jag rekommenderar alla att hyra "Priscilla - öknens drottning!" Underbar film om några flamsiga transor i en rosa buss i australiska ödemarken. Varm, avväpnande, man gråter och skrattar om vartannat.
Laddar...