Feminism

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-08-01 14:37:00
Mike
Du svarade inte på vilka sanktioner man drabbas av om man bryter mot de traditionella könsrollerna.
Inlägg #22: Postat: 2003-08-01 14:37:00
Mike
Vadå "upphöjs" till norm? Är det Kungliga Svenska Normverket som gör det? Människor är "flockdjur" och normer utvecklas automatiskt. Naturligtvis ska vi vara intoleranta mot intolerans och mobbing. De senaste trettio åren har den yrkesverksamma småbarnsmamman varit “norm”. De som valt att stanna hemma har nedvärderats och kallats lyxhustru mm. Många har vittnat om hur de ständigt behöver försvara sitt val. Skattesystemet och subventionerna i barnomsorgen gynnar denna “norm”
Inlägg #23: Postat: 2003-08-01 16:41:00
tusensköna
Det behöver inte handla om att någon myndighet dödar en. Det kan även vara intolleranta människor. Det finns många sådana. De förtrycker. Och de finns överallt. Se mina tidigare inlägg. När man jag ser svar 22 verkar ju inte heller du tycka så mycket om alla normer, även om de är rådande. Bara för att en del känner sig hemma i dem behöver de inte vara bra.
Inlägg #24: Postat: 2003-08-01 17:12:00
Mike
Svar 23, precis, och de behöver inte heller vara dåliga. Bara vi visar tolerans mot BÅDE de som följer normerna och de som inte gör det. Att vara intolerant mot traditionella könsroller är också intolerans eller hur?
Inlägg #25: Postat: 2003-08-01 21:25:00
tusensköna
Jag är intolerant mot makt över andra. Om en kvinna vill vara hemma i köket och sminka sig och en man vill meka med bilen och rapa så är det OK för mig. Det jag vänder mig emot är att vi uppfostras till att vara olika på grund av vårt kön. Att vara intolerant mot mördare är också en form av intolerans. Gör vad du vill så länge ingen blir förtryckt av det. Vi blir förtryckta av könsrollerna.
Inlägg #26: Postat: 2003-08-01 22:04:00
Mike
Nej vi blir inte förtryckta av könsrollerna, Endast människor kan förtrycka. Om du vill tvinga andra att uppfostra sina söner likadant som sina döttrar är det du som blir förtryckare. Om jag inte får tänka och yttra mig som jag vill av pga att någon kanske tar illa upp är det jag som är förtryckt.
Inlägg #27: Postat: 2003-08-03 17:33:00
tusensköna
Jag tror det är svårt att åstadkomma förändringar i folks attityder genom tvång. När man uppfostrar barn till att bli olika ger man dem olika förutsättningar. I ett samhälle där de roller som män uppfostras till att ha värderas högst i de flesta sammanhang har de störst möjligheter. Att ge vissa sämre förutsättningar genom att lära dem att underkasta sig förtrycker man dem.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...