|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-26 17:43:00
|
|
Michael Ståhlberg |
I ingressen skriver Ramona att sex för pengar inte kan ersätta kärlek.
Nej, det kan inte ersätta ett krogragg heller. Torskar - både kvinnliga, manliga och homosexuella sådana - är losers, som inte
kan attrahera en medmänniska till sex. Låt oss skänka dem en medlidandets tanke kanske.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-26 17:48:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Men föraktet för torskar kvinnliga, manliga, homosexuella sådana är inte skäl nog att förbjuda prostitution. Dels har vi aspekten med att bestämma över sin egen kropp, dels att förhållandena för de
prostituerade försämras med förbud.
Rätt moral undfår man genom insikt, inte genom tvång.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-26 17:50:00
|
|
Michael Ståhlberg |
De flesta av oss skulle inte mörda eller stjäla eller våldta om det var tillåtet. Så moralen kommer före lagen.
Och religionen kommer före moralen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-28 15:27:00
|
|
Anna H |
Så varför inte tillåta både mord, stöld, våldtäkt och prostitution samtidigt då? De flesta av oss köper inte sex heller, och skulle inte göra det om det var tillåtet. Även där kommer moral och religion först.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-29 09:46:00
|
|
Unto S. |
Bra Anna H, bästa kommentaren på denna sida. Fem stjärnor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-29 18:16:00
|
|
megaman. |
Ni får vålta och mörda hur mycket ni vill för mig så länga alla är med på det. Annars hajjar jag inte jämförelsen..har även svårt att förstå varför prostitution skulle vara omoraliskt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-30 14:34:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Cicero: "Ju fler lagar, desto mindre rättvisa." Jag vill avskaffa så många lagar som möjligt. Kriterium: om en lag motverkar sitt syfte, bör den avskaffas. Prostitutions- och knarklagar leder till en svart marknad om vilken gangstersyndikat konkurrerar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-30 14:44:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Samhället bör inskränka sig till att
förbjuda bara det som man oundgängligen måste förbjuda t ex
pedofili, djurplågeri, mord, våldtäkt, stöld, men de förbuden bör å andra sidan upprätthållas med största möjliga stränghet. Det är det klassiska, liberala credot.
|
| |