Skrivarböcker del 1

Inlägg #1: Postat: 2003-07-26 11:44:00
Michael Ståhlberg
Har inga råd. Bara: skriv mycket!
Så kanske en av tio texter blir bra.
Eller tvärtom: skriv lite, så kanske
varje text blir bra, eftersom den förhoppningsvis föregåtts av research och olika versioner.
Inlägg #2: Postat: 2003-07-26 11:48:00
Michael Ståhlberg
Ingen falsk blygsamhet här: men
om man som jag vet att man stilistiskt sett är lite tungrodd, baktung, så att säga, så kan man
försöka kompensera det med en
enstaka kul formulering eller intressant tanke, som kommer tillbaka till läsaren dagen efter läsningen och antingen får denne att skratta en av mina ambitioner eller att se nåt ur ett nytt perspektiv eller få en impuls att söka ta reda på nåt som denne inte tänkt på förut.
Inlägg #3: Postat: 2003-07-26 11:49:00
Michael Ståhlberg
En bra text är en skön avkoppling, kan alltså vara ett självändamål, men, som sagt, har man svårt för att producera underhållande texter, så kan man åtminstone försöka
belöna läsaren för ansträngningen med nån intressant tanke eller nåt intressant tips.
Inlägg #4: Postat: 2003-07-26 11:57:00
Michael Ståhlberg
Fråga: kan man skilja författare och text åt? T ex författaren kanske skriver guddomligt intressant, men
privat kanske han/hon är en torris som
får alla i omgivningen att bli narkoleptiska? Är det så det funkar?
Eller blir texten lika intressant eller intelligent som sin upphovsman?
Inlägg #5: Postat: 2003-07-26 12:34:00
Fr€dd€ R
Magnus:bra artikel, belyser!
Ståhlis: Jag tror att efterhand så "känner " man karaktären i författarens stil.Följer detta som en röd tråd i texterna, så blir författaren själva texten.
Men! om det avviker allt för stort handlar det om annat, och möjligen en strävan eller idé i stilen som författaren möjligen skriver, skillnaden härav är "pausen" mellan författarens egentliga stil och annat försök till skrivprocess. Där ser man glappet och kan på så sett s e författarens sanna jag.
Inlägg #6: Postat: 2003-07-26 12:57:00
Michael Ståhlberg
Tja Freddy. Fråga: dålig stil glappet mellan författarens personlighet och den text han producerar - dvs. epigoneri i stället för originalitet?
Är det sånt som gör text tung och
svårläst?
Inlägg #7: Postat: 2003-07-26 12:59:00
Michael Ståhlberg
Idé: kanske man bör skriva så nära sitt medvetandeflöde som möjligt även om interpunktion och grammatik blir lidande? Allt för att texten skall "leva"?
Inlägg #8: Postat: 2003-07-26 14:26:00
Fr€dd€ R
Första sanning; det finns ingen dålig stil-endast outvecklad.Alla stilar har ett embryo-resten vet du.

Texten måste flöda oavsett grammatik och skrivtekniska attribut. Allt på vägen dit formaterar sig självt. Efterskottet på texten vid korr är ens eget ansvar. Råtexten är viktigaste, detta får ej förhindras av en massa " tyckande " på vägen dit och inga lagar eller annat får stoppa flödet.
Inlägg #9: Postat: 2003-07-26 14:28:00
Fr€dd€ R
När texten är utspottad från vaginan av kreation, då klipps navelsträngen och du putsar upp det.Väger det och ger det till oss andra. Vad vi får är det som precis har fötts.Varken mer eller mindre.
Inlägg #10: Postat: 2003-07-26 14:31:00
Fr€dd€ R
Oavsett om det är lätt eller tungläst, så tillämpar du textens omfattning till sourze format.En tungläst text på sourze, kan te sig tungläst, då sourze andas en annan typ av format. Skriv ut den tunglästa texten och läs den vid nattlampan, så om den varit ryckt från en bok.
Inlägg #11: Postat: 2003-07-26 14:34:00
Fr€dd€ R
Då läser du texten utan störande moment vid sidan av, och reflektionen över det lästa " störs " inte på samma sätt. Dåuppfattar du inte heller texten som tungläst.
Den dagen du bara fär välja på en tungläst text och inget annat, så blir texten plötsligt " lätt " i sitt format.
Inlägg #12: Postat: 2003-07-26 14:35:00
Fr€dd€ R
Varför blir den det Ståhlberg ?
Inlägg #13: Postat: 2003-07-26 17:31:00
Magnus Löwendahl
Michael. Kanske du i ditt första svar antyder att jag borde skriva mer i stället för att sitta och fundera kring skrivand? I sådana fall säkert rätt. Försöker inrikta mig på att skriva lite varje dag. För att få upp skrivkonditionen. Återkommer till det i nästa Skrivboksartikel tror jag. I stort sett tror jag på principen att skriva mycket och publicera lite. Fast jag bryter själv mot den tyvärr och publicerar för mycket. Även sådant som ibland borde vila ett tag.
Inlägg #14: Postat: 2003-07-26 17:34:00
Löwendahl forts.
Svar 4. Jag tror alla gånger man kan skilja författaren och personen åt. Tror att man bör göra det till och med. Fullständigt övertygad om att den person som kommer fram i skrivandet inte alls behöver vara samma som kommer fram i ungänget med människor. Menar att personen ska bedömas för sig och skribenten för sig.
Inlägg #15: Postat: 2003-07-26 17:39:00
Löwendahl forts.
Flera bra professionella skribenter betonar vikten av att regelbundet skriva, och bara skriva på helt okritiskt i ett flöde. Sedan tar man paus. Efter pausen utvärderar man och sållar i det som man skrivit i ett flöde. Har börjat pröva detta och tycker mig snabbt inse att detta är det enda rimliga sättet att jobba om man vill bli bättre. Det är ungefär det som Fredde säger också, tror jag, om man sammanfattar hans inlägg. Fredde får rätta mig om jag har fel!
Inlägg #16: Postat: 2003-07-27 15:22:00
Fr€dd€ R
Precis rätt Löwendahl,
Laddar...