|
Inlägg #21: Postat: 2003-07-23 14:06:00
|
|
Katta |
Om två stycken har samma studiepoäng och likadana betyg så antar man i första hand killen på institutionen för socialt arbete. För att killar idag är underrepresenterade och behövs i utbildningen och i arbetslivet. Hur menar du att det skulle vara könsdiskriminerande? Det ger alltså ingen fördel i form av att hans betyg eller poäng är lägre utan för att hans kön är underrepresenterat.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-07-23 16:02:00
|
|
Mike |
Svar 20, Nej det är klart men nu tänkte jag på Sverige. Där tycker jag att lagstiftning/politik gått tillräckligt långt för att säkerställa jämställdheten och kanske i vissa fall för långt. Den privata sfären tycker jag att politikerna ska lämna ifred största möjliga mån. Tafset på fördelningen av barnledigheten anser jag t.ex vara missriktad klåfingrighet.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-07-23 16:10:00
|
|
Mike |
Svar 21, Nja, med kvotering menas väl att en viss andel ska vara killar och då kan ju den "bästa" killen som söker ha lägre poäng än den "sämsta" tjejen som blir antagen. Oavsett det, går det inte att komma ifrån att särbehandling utifrån kön är att frångå jämställdheten. Varför skulle förresten killar behövas? De jobbar väl inte med snoppen?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-07-23 16:38:00
|
|
Katta |
Nej, kvotering handlar om att ta den underrepresenterade om det är två med LIKA meriter. Tänk att folk inte vill förstå detta... Att killar behövs inom socialt arbete handlar om att klienter som är män kan ha lättare att anförtro sig åt en man, precis som en kvinna ibland helst ser att gynekologen är kvinna. Inget konstigt i dagens sanhälle, dämed inte sagt att det skulle behöva vara så.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-07-23 17:46:00
|
|
Mike |
Nej du har fel. Kvotering innebär per definition att man sätter ett procenttal t.ex. 40 som ska vara från den underrepresenterade gruppen könet. Den urvalsmetod du beskriver är inte kvotering.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-07-23 17:52:00
|
|
Mike |
Det hör kanske inte hit. Men jag tycker ju att det i de exemplen du tar måste finnas mycket viktigare egenskaper än kön för att bedömma vem som fungerar bäst som gynekolog resp. socialarbetare.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-07-23 22:31:00
|
|
Katta |
Den typen av könskvotering använder vi oss inte utav i Sverige så vitt jag vet. Så här står det i ne.se :"... I vidare mening innefattar könskvotering också olika former av förtur i syfte att nå jämnare könsfördelning, t.ex. att man ger poäng för visst kön vid antagning till utbildning eller vid tjänstetillsättning."
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-07-23 22:33:00
|
|
Katta |
Om det skulle vara en speciell kvot som skulle fyllas skulle det förmodligen vara fler män ändå på tex socionomutb. och du fortsätter tjafsa om att det måste finnas viktigare egenskaper, jag säger att om en man och en kvinna har samma meriter så väljer man mannen.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-07-23 22:34:00
|
|
Katta |
Många främst äldre kvinnor vill inte undersökas av män, det finns även kvinnor från andra kulturer som absolut inte kan tänka sig undersökas av en man. Då är det väl bra att det finns lika kompetenta kvinnor som de kvinnorna kan välja?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-07-24 03:47:00
|
|
Mike |
27. Det var mer än jag visste. Lite missvisande att kalla det kvotering tycker jag dock. 28-29. Jag förstår mycket väl vad du menar. Vad jag menar är att t.ex. empati och andra egenskaper som man kanske inte bedömer idag är viktigare. Men visst är det bra om klienterna patienterna får välja.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-07-24 04:37:00
|
|
Biff |
Jag vill helst köpa en kopp kaffe av en kvinna. Jag vill också mycket gärna blir ompysslad av en kvinna när jag har brutit benet! Är jag värsta mansgrisen bara för att jag går till ett café med kvinnlig personal?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-07-24 09:15:00
|
|
Katta |
Ja, det är väl det som är problemet, att ordet kvotering står för en viss kvot av x och en viss kvot av y. Men så vitt jag vet praktiseras det inte i Sverige. Då är det i sådana fall värre med "kvoteringen" som sker då man skriver att man gärna ser manliga resp. kvinnliga ansökningar eftersom det kan få kompetenta personer att låta bli att söka!?!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-07-24 09:16:00
|
|
Katta |
Om du hade skrivit att du gärna velat bli undersökt av en manlig urolog så hade jag kanske förstått ditt dilemma. Men jag tror faktiskt att problemet inte riktigt gick hem hos Biffen, men vad kan man begära?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-07-24 17:51:00
|
|
Mike |
Svar 32, Körde inte sossarna med varannan damernas på sina valsedlar? Men vad privata organisationer gör är ju en sak för sig.
|
| |