Svar till Marlene Karnerfors

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-07-22 15:29:00
mikael v
om vi bestämmer att obs förenkling att en feminist är någon som tycker att kvinnor som grupp oftast får sämre förutsättningar/villkor än män och att detta bör förändras så är nästan alla tänkande varelser feminister, så skippa ordet, det bromsar... oops, here i go agai
Inlägg #2: Postat: 2003-07-22 16:10:00
Joakim
I definitionen kanske man ska lägga in att personen faktiskt måste jobba för ökad jämställdhet och inte bara anse att samhället ska förändras.
Inlägg #3: Postat: 2003-07-22 16:44:00
Katta
Ni ser det tar tid att bygga upp en definition, och det är redan gjort iom att feminismen existerar. Vad får er att tro att man helt plötsligt kan ändra på feminismens doxa som förövrigt just är svar1 svar 2 och sedan tro att hela världen skriver under på den.
Inlägg #4: Postat: 2003-07-22 16:46:00
Katta
Undrar om det är det som är problemet att man tror att bara det är enkelt uttalat att vi pratar om lika rättigheter för man och kvinnan samt att jobba för detta så skulle nästan ALLA skriva under på detta. Det är inte sant... det finns faktiskt folk som inte alls håller med om det och de skriver inte under på feminismens doxa idag och inte imorgon heler oavsett vad ni då väljer för namn.
Inlägg #5: Postat: 2003-07-22 17:05:00
Pär Khuk
Jag tycker inte att kvinnor har sämre förutsättningar längre. Men om man vill att det ska finnas lika många kvinnliga som manliga chefer blir det lurigt, för då måste vi få lika många kvinnor att vilja bli chefer och hur får vi det? Jo, då måste vi ändra på kvinnligheten, för den är passiv och lydande, och en kvinna ska både kunna vara kvinnlig och chef för hon vill också knulla och det finns inget som är naturligt och männen måste sluta tänka på kvinnor som lydande, me
Inlägg #6: Postat: 2003-07-22 17:06:00
Pär K
kvinnor gillar män med makt, men det kan också ändras och kvinnor får inte vara bättre föräldrar än män, och mamma och pappa ska innebära samma sak, för det borde funka, för män och kvinnor är likadana, för allt är kulturellt och pojkar vill hellre ha kjol, men då blir de retade, men det får de inte bli, för det är bara normer. Och pojkar får inte vara livligare än flickor men flickor får inte vara livliga för då är de pojkflickor och en pojkflicka är inte kvinnlig, och det är inte bra, för
Inlägg #7: Postat: 2003-07-22 17:06:00
Pär K
hon ska vara kvinnlig men manlig och kvinnlig finns inte för vi är bara individer, men OM manlig och kvinnlig fanns, då skulle flickorna vara kvinnliga. Men män har skägg! Men det har några kvinnor också...litegrann, så det funkar det med. Och könsbyte är naturligt för det finns inget naturligt och det finns inget genus så det blir ingen skillnad, för allt är kulturen. Och kvinnor får inte sminka sig, för då är de kvinnorna kvinnligare
Inlägg #8: Postat: 2003-07-22 17:06:00
Pär K
för sån är normen och media styr normen och kvinnligheten finns inte och kvinnligare kvinnor har mindre makt, och alla kvinnor måste också ha makt, för alla män har makt, och makt är ALLT!!! Tja... det finns väl lite kommunistiska spår kvar i vänstern än antar jag...
Inlägg #9: Postat: 2003-07-22 18:14:00
Marlene Karnerfors
*skratt* det där lät nästan lika virrigt som mina egna tankar tenderar att bli ibland.....
Inlägg #10: Postat: 2003-07-22 18:26:00
Urban
Pär Khuk, u rule! Det var det bästa jag läst på länge, det sparar jag ;-
Inlägg #11: Postat: 2003-07-22 18:53:00
Magnus Löwendahl
Mikael V: Tack! Joakim: Du får lägga in vilken definition du vill i ordet feminism. Dock: Varje gång du använder tid till att definiera ett sådant abstrakt begrepp lägger du ett glaspärlespel som aldrig blir löst och som inte hjälper någon.
Inlägg #12: Postat: 2003-07-22 18:54:00
Magnus Löwendahl
Katta: Feminismens doxa? Är det doktrin det? Det finns ingen sådan och var gång du tar tid till att diskutera begreppet feminism tar du tid från en handling eller tanke som kunde varit värdefull och lett till något av värde.
Inlägg #13: Postat: 2003-07-22 18:57:00
Magnus Löwendahl
Pär. Jag anar väl inte en svag, svag, nästan omärklig ironi här?
Inlägg #14: Postat: 2003-07-22 21:33:00
Katta
Men tiden är väl ändå min... och vem är du att tala om att andra slösar sin tid på onödigheter?
Inlägg #15: Postat: 2003-07-22 21:37:00
Katta
Nej jag talar inte om feminismens doktrin utan om feminismens doxa. Doxa det som alla inom gruppen håller med om oavsett annan inriktning.
Inlägg #16: Postat: 2003-07-22 21:39:00
Katta
Alltså att kvinnor och män inte är jämställda och att vi ska arbeta för att bli det. Detta skriver nämligen alla feminister under på.
Inlägg #17: Postat: 2003-07-22 22:06:00
Mike
Svar 16. Om jag anser att män och kvinnor ska vara jämställda och att de redan ÄR det är jag inte feminist då? 2. Arbetar feminister också för att förbättra mäns samhällställning där jämställdheten kräver det?
Inlägg #18: Postat: 2003-07-22 22:49:00
Katta
Svar 17: Nej det är du inte...

Vissa feminister arbetar för att förbättra männens samhällsställning. Tex så är vissa feminister för könskvotering inte bara för kvinnor utan även för män... så att män inte diskrimineras.
Inlägg #19: Postat: 2003-07-23 02:46:00
Mike
Svar 18, Det är jag visst! Kvotering motverkar ju verklig jämställdhet. Det ger ju fördelar till ett visst kön!!
Inlägg #20: Postat: 2003-07-23 14:01:00
Katta
Ingen feminist kan tycka att världens kvinnor och män redan idag är jämställda. Det är min absoluta uppfattning och jag har tidigare inte mött någon som hävdat annorlunda. Vore världen jämställd så hade feminismen inte behövts och således faller din tanke att du är feminist.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...