Inlägg #1: Postat: 2003-07-22 13:52:00
|
Corbius |
Bra kommentar. Marlene har inte lyckats att förklara vad hon anser feminism vara. Det troliga är att hon är en kåt tjej som vill knulla lite hur som helst utan att få dåligt samvete för det.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-22 14:10:00
|
Carin C |
Jag har heller aldrig förstått det här tjafset om feminism. Det är väl en självklarhet att alla ska ha samma rättigheter? Alla har problem killar som tjejer, ung som gammal. Eftersträva lösningsorientering istället för problemfixering. Och framförallt lyft blicken ovanför spegelbilden!!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-22 14:36:00
|
Marlene Karnerfors |
det jag skrev var mer en produkt av frustrationen jag känner över att så kallade proffersonella debatörer och språkrör innom vissa feministiska grupperingar skall sitta och deklarera vad "riktiga" kvinnor skall tycka om och inte. Jag arbetar aktivt för unga tjejer framförallt innom fritidsgårdar och
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-22 15:28:00
|
mikael v |
väl talat. feminism är en ism i ständig förvandling, med många falanger och olika betydelser för olika människor, därför är ordet i sig ofta en bromskloss i debatter då det ständigt ska förklaras vad feminism är... hmm, det här har du ju skrivit, och bannmej bra!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-22 16:04:00
|
Joakim |
Att många är oklara över feministbegreppet är många gånger ganska uppenbart. Och det är t ex pinsamt att en sidan som antifeminist.nu lägger ner så mycket energi på att attackera feminismen, när den energin skulle kunna användas för att jobba för jämställdhet som de säger sig stödja istället. Ett stort problem är att många säger att jämställdhet är bra och t om sätter etiketten "feminist" på sig, utan att i själva verket göra ett skit.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-22 16:08:00
|
Joakim |
forts... själv har jag feministiska åsikter och jobbar på att förändra min omgivning, t ex genom att debattera och uttrycka åsikter på diverse nätforum. Men jag benämner mig sällan "feminist". Jag är som herr Löwendahl påpekade människa och om jag skulle ha en etikett för varje åsikt och intresse jag har skulle jag vara väldigt många saker.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-22 16:34:00
|
Katta |
Någonstans här lästa jag att det är väl självklart att samhället ska vara jämställt. Men det är inte så självklart... Feminism är en ideologi som ständigt får dras med detta att vi är ju bara människor snacket. Ingen skulle få för sig att skriva så om andra ideologier. Det finns alltså en tanke med feminismen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-22 17:51:00
|
pUs |
Etiketten är aldrig viktigare än vad man personligen vill göra, rent konkret, för att uppnå sina mål - personliga eller på ett generellt plan. Men uppenbarligen ser inte alla saken på samma sätt. Förpackningen är viktigare än innehållet när man föredrar att rabbla upp det chefsideologerna redan kommit fram till, istället för att tänka självständigt. Det är mycket lustigt att ta del av.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-22 19:19:00
|
Mike |
Historiskt sett är väl feminismen från grunden en rörelse som syftar till att kvinnor fullt ut ska åtnjuta vad vi idag kallar mänskliga rättigheter. Detta innebär att lagen ska behandla kvinnor och män lika. Det män har rätt att göra ska också kvinnor ha rätt att göra. Det män är skyldiga att göra ska också kvinnor vara skyldiga att göra.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-22 19:26:00
|
Gringo |
Feminismen i sig har hindrat all utveckling mot jämlikhet. Tänk om rödstrumpor och alla efterföljarna hade ägnat sig åt att arbeta för jämlikhet mellan könen med helt andra medel så skulle läget vara ett annat i dag. Precis som tokvänstern har försenat den politiska och demokratiska utvecklingen har feminismen försenat jämlikhete
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-22 20:10:00
|
Michael Lundahl |
Så enkelt är det inte... samordning och samförstånd krävs för att kunna åstadkomma samhällsförändringar. De som lyckas bli erkända som "feminister" får uppmärksamheten och resurserna. Individualisterna står ensamma ... och motarbetas/bespottas av de som anser sig vara de "riktiga" feministerna. Om du läser Marlenes artiklar ser du en enorm frustration över att hon inte får vara den hon vill... för då kommer moralpoliserna och motarbetar henne.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-24 18:45:00
|
Malena |
Oj oj - 122 kommentarer. Helt otroligt!
Jag håller med dig. Varför inte strunta i etiketterna och bara vara sig själv? Vem annan kan man vara??
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-27 14:34:00
|
linnéa |
Så vem har egentligen "rätt" att kalla sig feminist?
Hur långt kan man gå i "bejakande av sin sexualitet" och fortfarande få kalla sig feminist?.
Jag anser mig vara feminist, eftersom jag aktivt uppmuntrar alla försök att utplåna de strukturer i samhället som begränsar och nedvärderar kvinnor.
Att jag sedan älskar att bli dominerad av min partner i sängkammaren är i det sammanhanget helt irrelevant.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-01-07 17:06:00
|
... |
Min syn på femenism är en jämvikt mellan män och kvinnor.
Femenismen borde gälla männen också, inte bara kvinnor.
|
|