|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-20 21:55:00
|
|
mera: |
Länsstyrelsen propagerar självrättfärdigande i sin information: "Körkortsingripande är en trafiksäkerhetsåtgärd och inte ett straff." Det upphör inte ha exakt samma effekt som ett straff, bara för att avsikten med åtgärden är en annan. Om ingripandet inte har med straff eller straffrättslig del att göra; vad fan avvaktar länsst. fällande domar etc för , vad det gäller att fatta definitiva beslut om återkallelser som de redan har vidtagit på misstankebasis? Det är SJUKT!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-20 22:00:00
|
|
mera |
Om länsstyrelsen bara brydde sig om vem som var nykter eller inte, så borde det räcka med att en läkare intygade att personen var pålitlig i det hänseendet för att personen skulle återfår lappen - även som skyldig. Men så ligger det inte till. Länsstyrelsen bestämmer en återkallelse på kanske flera år INNAN de ens tillåter personen att skaffa läkarintyg till bevis, mm. Det kallar jag inte för ett dugg annat än straff!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-20 22:01:00
|
|
mera |
Själv losade jag lappen för misstänkt rattfylla i 16 mån. Jag friades strax därefter, men vad hjälpte det mig? Återkallelsen hade redan varit, jag tvingades också ta om lappen för att jag varit utan för länge, och jag hade redan mist mitt jobb. Fem år senare är jag fortf. arbetslös. Vaddå trafiksäkerhet? Vi har ju inte ens rätssäkerhet i det här förbannade landet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-21 01:35:00
|
|
dunderobrak |
Tja, om nu poliser kan få absolution från sitt eget fack när dom kört rattfulla, så borde väl man kunna få absolution av det Svenska folket, och om prpotionerna skulle vara rätt så behöver du bara så många röster som polisfackets ledning - dvs, ett par tre stycken för att det skall vara ok? Nej, det är liksom skillnad på folk och fä i det här landet ;-
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-27 19:51:00
|
|
Sven Leanders |
Har läst det där. Polisers rattfulla sambos behöver inte blåsa i alkometrar och allt det där. Andra sätter dom dit utan att det ens finns blodprov från rätt pers. Då är det plötsligt inte fråga om att beivra brott! Poliser är bra att ha, men all skit som dyker upp visar att det är påkallat med någon överinsin av polismäns åtgärder i tjänst, av andra än dom själva. Inte minst för rekordeliga polisers skull.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-27 20:56:00
|
|
dunderobrak |
Visst finns det bra poliser också. Alldeles oavsett så ger det inte poliser eller andra statstjänstemän rätt att sätta sig över lagen. När sådant upptäcks så bör straffen vara minst dubbelt så hårda eftersom dom skall värna och skydda allmänheten. Missbrukas det så tappar man förtroendet för rättsväsendet.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-27 20:57:00
|
|
dunderobrak |
Forts.
Vi har under dom senaste 5 åren systematiskt fått våra rättigheter nedsatta och man ställer folk till svars för brott som inte finns, för det skall statueras exempel. Resultatet blir mer hänsynslöshet alldeles oavsett man är skyldig eller oskyldig eftersom det inte ens kanske är en rimlighet att man skulle kunna ha begått det brott man anklagas men ändå åker dit för det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-27 20:58:00
|
|
dunderobrak |
Forts.
Ja, polisen skall inte utredas av sig själva, det behövs en oberoende organisation med vanligt sunt folk. PAN med Heckscher i spetsen borde avvecklas helt, den fyller ändå ingen funktion av att döma artiklarna i DN den 17, 18 och 20 juli. Undrar om skribenten kanske nu blir speciellt övervakat, han kanske spottar på gatan eller så, och vips, en kritiker mindre.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-27 21:06:00
|
|
Mia |
Till Debatt??
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-27 21:50:00
|
|
dunderobrak |
Visst, det låter intressant, men, är det inte så att man måste vara betalande skribent på Sourze för att få debattera? Jag föredar att kommentera gratis, jag brukar i regel få betalt för att skriva annars, men att betala för det? :-
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-27 22:01:00
|
|
Sven Leanders |
Mia: I ett demokratiskt samhälle kännetecknas debatten av att den är öppen, fri och framförallt gratis. Måste man betala flera hundra för att föra ut sina åsikter anser jag inte att det längre är frågan om en öppen och fri opinjonsbildning. Man premierar dessutom åsikter hos folk som har råd att betala för dem och förtrycker de som inte har råd att säga sin mening.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-27 22:13:00
|
|
Sven Leanders |
Dunder har du inget uttalsvänligare namn, förresten?:
Folk döms till fängelse trots att den vägande bevisningen mot dom oftast utgörs av en polis som ljuger under ed. Mot folk kan beviskraven sättas lågt och straffskalorna exceptionellt högt. Mot poliser som begår brott för att "stävja brott" kommer inga bevis varken att finnas el. hittas. Om bevis ändå skulle komma fram frias polisen genom att åberopa "rädsla" eller på förmåga att skylla på varann.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-27 22:22:00
|
|
dunderobrak |
Jodå, Leif :- Jag förmodar att du har läst Guillous artikel på AB, i det stora hela så skall ju lagen egentligen fungera åt två håll. Att den inte gör det beror ju på en snedvridning, man premierrar ljugande och fifflande poliser genom att sparka dom - men uppåt och inte ut. Vilken signal tror du att poliser får genom den behandlingen?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-27 22:23:00
|
|
dunderobrak |
Forts. Dessutom, det enda rätta i år som jag har sett var att avsätta åklagaren som sade "att han skulle sätta dit dom, kosta vad det kosta vill" Det var ovanligt korkat att säga så, nu sitter där en åklagare som gör samma sak, men håller tyst. Lik förbaskat är det inte rättvisa det handlar om.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-27 22:35:00
|
|
dunderobrak |
Apropå det där med att premiera betalande åsikter, så måste ju Sourze finansieras på något sätt, och då tycker jag att våra kära åsiktsregistrerare som säkert håller ett gott öga till alla diskussionsforum lätt kan betala istället, den hemliga verksamheten hos SÄPO kostar ju ett antal oredovisade miljoner per år så en slant till att hålla Sourze igång vore nog inte för mycket begärt, med tanke på att det kan bli en undergroundrörelse annars :-
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-27 22:38:00
|
|
Sven Leander |
Innan jag knyter mig:
Det är ofta så att utgången av en rättegång är förutbestämd. Småmål särskilt. I en polares fall vilket lär vara vanligt så utrönade man vilket straff han skulle ha innan rätteg. hade börjat och innan han blev fälld. Något liknande kan bara vara intressant att ta ställning till, OM man skulle bli fälld. Det betyder att man tar åklagare på allvar. Det är ett misstag...:
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-27 22:47:00
|
|
dunderobrak |
Sven: Jo visst är det så eftersom det skall vara utredning om vilket straff man skall ha innan själva rättegången är, om man klarar samhällstjänst, fotboja eller fängelse, då är hela saken redan avgjord och det är bara frågan om längden och vilken typ av straff man skall få. Att man skulle vara oskyldig övervägs inte ens, att staten, rättsinstanser och alla andra inblandade på statlig nivå skulle ha fel är ju nästan otänkbart.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-07-27 22:49:00
|
|
dunderobrak |
Forts. Men, det händer mellan varven att rättvisan faktiskt fungerar också, det finns skyldiga liksom oskyldiga som får det dom skall ha, dock sitter den oskyldiga kvar i polisens spaningsregister trots frikännande. Detta för att han redan finns i domstolsväsendet och kunde vara en presumtiv brottsling, du vet "kunde ha gjort, men.."
|
| |