Inlägg #1: Postat: 2003-07-17 21:02:00
|
Johannes |
Heder är väl något som mest förknippas med fundamentalism och al-Qaeda numera? Jag gjorde ett val för ett tag sen, och det var att inte acceptera halvmessyrer som norm i det enda liv som jag har. Det börjar forma sig i praktiken nu.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-17 22:41:00
|
Magnus Löwendahl |
Carin: Det finns det, men det är ofta inte lönt. Jag skrev en gång en rätt utförlig artikel om grundskolans läroplan i en lärartidning. Jag påpekade att den saknade prioriteringar och därför inte gick att jobba efter. Varken ur praktisk eller moralisk synvinkel. Texten var nog läslig men ingen svarade!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-18 07:49:00
|
Johannes |
Magnus: Kanske låter lite cynisk, men: typiskt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-18 10:35:00
|
Carin C |
Johannes: man kan ju fråga sig varför heder förknippas med fundamentalister. Att stå för sin heder eller en hedervärd sak är för mig något positivt. Att "stå för sitt ord" är det ett uttryck som någon kommer ihåg? Hur blir man annars respekterad om man inte står för det man säger/gör? Det handlar inte bara om heder, civilkurage mm utan etik och moral. Hur vill jag vill bli bemött? Och hur ska jag göra för att bli bemött på de sättet?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-18 10:42:00
|
Carin C forts |
Så precis som du, Johannes, tror jag att det är vi själva som måste sätta ner foten/slå näven i bordet och göra ngt.
Magnus: jag är inte ett dugg förvånad. Alla skiter i allt idag alt ingen vågar göra något eftersom de vet att det inte är lönt alt får bara skit för det.
Nej framför mindre enheter jag menar riktigt små enheter, sätt upp realitstiska mål och ha kontroll på att målen uppfylls. Och styr efter det: I skolor, näringsliv och offentlig verksamhet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-18 15:54:00
|
Magnus Löwendahl |
Johannes: Inte cyniskt men realistiskt kanske. Carin C: Jag har vissa idéer om en artikel som skulle försöka behandla hur skolan skulle kunna få ställe upp realistiska lokala mål i stället för grumliga, oklara statliga mål. Vid tillfälle kanske jag kan få plåga dig med att du studerar utkastet och yttrar dig om dess läsbarhet?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-18 17:18:00
|
Carin c |
Magnus: Om du tror att jag kan bidra så ställer jag mer en gärna upp. Och du, i ärlighetens namn så känner jag mig mycket hedrad. Klicka bara på mitt namn så kommer du till min mail.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-19 23:13:00
|
Magnus Löwendahl |
O.K! Detta dröjer dock på grund av värme och annat. Men jag återkommer!
|
|