Inlägg #1: Postat: 2003-07-17 10:28:00
|
Anja W |
Hej man.
Tack! Hade skrivit första delen för längesedan. Innan jag skrev texten om Linda och Linda. Tänkte sedan att det kanske bottnade i samma grundproblem, men fick inte ihop det i en text.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-17 10:28:00
|
Anja W |
Det är väl aldrig OK att vara sexistisk. Men idag verkar vissa på fullaste allvar mena att det är OK bara den utpekade har silikonbröst och utpekaren är tjej. Har också läst flera krönikor på senare tid där unga tjejer uppmanas skaffa utbildning istället för silikon. Då riskerar man att späda på hora-madonna myten tycker jag. Luddigt?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-17 13:03:00
|
Man |
Jo, Anja, jag tycker nog att resonemanget är lite luddigt, även om åsikterna du framför i sig är vettiga och berättelsen om hur du blev kränkt av din kollega på doktorandkursen är välskriven.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-17 13:07:00
|
Man, forts. |
Att män kränker kvinnor med sexistiska, nedvärderande kommentarer ser jag som jag skrev i ett tidigare inlägg som en rest av gamla patriarkala maktstrukturer. Och att en man som känner sig hotad av en begåvad, framgångsrik kvinna angriper henne genom att ifrågasätta hennes sexualmoral är väl en typisk manlig härskarteknik antar jag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-17 13:12:00
|
Man, forts. |
Det finns förstås en koppling mellan sådana manliga beteenden och det gamla hora/madonna-komplexet. En kvinna som anses som attraktiv och sexuellt lockande kan inte samtidigt vara intelligent eller ha andra positiva egenskaper, enligt denna föreställning. Den sexiga kvinnan är då per definition en "dålig" kvinna som det är fritt att nedvärdera.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-17 13:14:00
|
Man |
Ergo: Sexistiska, kvinnoförnedrande beteenden hos män är i någon mån besläktade med föreställningen om kvinnan som hora eller madonna, men det är dock två olika problem.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-17 13:20:00
|
Man, forts. |
Men sedan drar du in utseendefixering och osunda utseendeideal i samma sammanhang, vilket enligt min mening är en helt annan sak. Sjuka utseendeideal och föreställningen om att utseende är så oerhört viktigt är saker vi blir påprackade av t. ex. modeindustrin och andra kommersiella intressen. Dessa föreställningar upprätthålls och sprids vidare av BÅDE män och kvinnor, och är destruktiva för BÅDA könen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-17 13:24:00
|
Man |
Det finns tydliga bevis för att även män far illa av osunda utseendeideal: antalet manliga anorektiker har ökat, antalet män som genomgår plastikkirurgi ökar, problemen med missbruk av dopingpreparat i samband med styrketräning ökar etc.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-17 13:27:00
|
Man |
Slutsats: Din text innehåller vettiga, intressanta tankar, men jag tycker fortfarande att resonemanget är lite luddigt och att du till viss del blandar ihop resonemang som inte nödvändigtvis hör samman.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-17 18:17:00
|
Kingen |
Den här typen av litanior som Wanja framför tycks vara en riktig ego-kick för vissa tjejer. Först berättar de om hur deras underförstått: attraktiva utseende lockar fram dumma kommentarer, sedan snyftar de lite över att de inte tas på allvar som underförstått: superkompetent yrkeskvinna... Suck.
|
|