Inlägg #1: Postat: 2003-07-14 18:02:00
|
Fredrik |
Förespråkarna för kriminaliseringen av prostitution resonerar ju egentligen på samma sätt. Enligt dem är det ofrånkommligt att den som säljer sex skadas mentalt av det, och därför måste det vara kriminaliserat. Det är ju detta man måste bemöta först. Synen på att du som kvinna måste fara illa om du säljer sex.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-14 18:06:00
|
Fredrik |
Sedan tycker jag också att snacket inte i artikeln, men i svaret och andra debatter om feminismen som den stora ondskan i frågan är lite löjeväckande. Skulle de prostituerade haft det "bra" innan feminismen kom? Är det bara feminister som ser ner på prostituerade? Finns det överhuvudtaget något land i världen där "horan" inte ses som en andra klassens medborgare oavsett om det sedan är legaliserat eller inte?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-14 18:08:00
|
Fredrik |
Hur många av prostitutionsförespråkarna kan ärligt säga att de inte skulle göra skillnad på en "hora" och en "riktig" kvinna? Hur många skulle t.ex. kunna tänka sig att ha en prostituerad som flickvän? Jag har inte så mycket till övers för de som tycker prostitution skall legaliseras, men samhällets ansvar slutar efter själva legaliseringen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-14 18:18:00
|
Michael Lundahl |
"samhällets ansvar slutar efter själva legaliseringen". Vad fan yrar du om ärligt talat?! Samhällets ansvar gäller ALLA medborgare, utan undantag. Horor, kriminella, knarkare... ALLA har samma rätt till hjälp.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-14 20:39:00
|
Björn |
Fredrik: Liknelsen med knark är ju riktig, men var ligger övergreppet? Jag anser att såväl prostitution som knark är destruktiva företeelser, men det enda "övergreppet" är ju det som den missbrukande/prostituerade begår mot sig själv. Kan det verkligen kallas övergrepp då? Langaren/torsken TVINGAR ju faktiskt inte någon att sälja sex/köpa droger, även om de gör det möjligt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-14 20:54:00
|
Fredrik |
Lundberg: Hehe. Var ett par ord som uteblev där. Blev nästan motsatt betydelse mot vad jag menade. Jag syftade inte på att JAG tycker att samhällets ansvar slutar efter legaliseringen. Tvärtom. Jag syftade på att jag inte har så mycket till övers för just de som tycker så ungefär; de är deras fria val, alltså kan de inte må dåligt av de valet de gjort.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-14 21:01:00
|
Fredrik |
För att klargöra. Jag tycker prostitution skall legaliseras, men jag tycker också samhället har ett stort ansvar för att se till att sexarbetarna inte far illa. Alltså; Jag har inte så mycket till övers för de som tycker att prostitutionen skall legaliseras, men samtidigt anser att samhällets ansvar försvinner efter själva legaliseringen. Nu blev det rätt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-14 21:04:00
|
Fredrik |
Björn: Nej, övergrepp är kanske ingen bra term. Jag mest skrev något bara. Anledningen till knarkjämförelsen är att motiven till lagstiftningen mot prostitution och mot droger påminner ganska mycket om varandra. Jag anser dock att resonemangen kring prostitutionen egentligen inte håller. Med knarkande har vi en klar fysiologisk effekt som verkar nedbrytande på knarkaren. Prostitution kan inte sägas leda till någon liknande ofrånkomlig konsekvens av biologisk natur.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-14 21:08:00
|
Fredrik |
En prostitutionsmotståndare skulle hävda att det på något sätt ligger inbäddat i våran "evigt mänskliga kvinnliga natur" att må psykiskt illa av att sälja sex. Jag anser att det snarare är våra värderingar och våran kultur som leder till att de prostituerade mår dåligt för att inte tala om det faktum att ingen normal och "frisk" människa kvinna frivilligt skulle välja prostitution i dagens samhälle.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-14 21:10:00
|
Fredrik |
Det gör ju prostitutionsmotståndarens utsaga till en själuppfyllande proffesia, då han/hon med sina värderingar själv utgör en av beståndsdelarna i samhällets förakt mot prostitution och därmed de prostituerade själva. Just därför är det viktigt att ta upp diskussionen om VARFÖR de prostituerade far illa.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-14 22:24:00
|
Michael Lundahl |
Fredrik: Ah ok... fattar. Bortse från min beska ton då. : Förresten heter jag LUNDAHL... inte Lundberg. ;
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-14 22:48:00
|
Björn |
Fredrik:Vi är inte riktigt färdiga med släktskapet knark/prostitution. De flesta som prostituerar sig mår oerhört dåligt av det, men jag säger inte att ALLA gör det. Knark bryter onekligen ner fysiskt, men det finns ju faktiskt ett fåtal som kan hantera tex marijuana på den nivån att de fysiska effekterna är försumbara i förhållande till det ökade psykiska välbefinnande de upplever. Eller tror du inte på det?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-14 23:36:00
|
Michael Lundahl |
Björn: Ja, det är sant att det finns *några* som klarar det. men de är för få. Vad gäller prostitution så vet vi inte hur månag som påverkas negativt. Forskning på området saknas.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-15 02:41:00
|
Fredrik |
Sorry Lundahl. Björn: Jo, men det här är problemet. Det räcker liksom inte att bara konstatera att någon far illa i samband med en viss aktivitet och därför förbjuda hela aktiviteten ungefär som att förbjuda dansande och festande, eftersom det är vanligt förekommande att folk far illa av den överdrivna fylla som brukar följa av sådana aktiviteter.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-15 02:44:00
|
Fredrik |
Det man måste göra är att konstatera VAD i aktiviteten som är skadlig för utövaren. I frågan om porr tror jag inte att aktiviteten MÅSTE vara skadlig, då skadan jag tror att skadan beror på personens och omgivningens inställning till aktiviteten. När det gäller droger är det helt enkelt fråga om ett gift. Det spelar ingen roll vad du eller jag tycker om dem. De HAR en skadeverkan i alla fall.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-15 02:46:00
|
Fredrik |
Porr? Hehe. Skulle varit prostitution. Hmm... Freudiansk felsägning? Hursomhelst. Nej. Marijuana är inte särskilt farligt i jämförelse med andra droger. Tveksamt om inte alkohol och cigarettrökning är skadligare. Problemet med dessa är att de har ett alldeles för starkt grepp om våran kultur. I en utopia vore även de förbjudna, och jag tycker man bör sträva efter en minskad konsumtion av både alkohol och tobak.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-15 14:33:00
|
Mike |
En annan aspekt av det är ju att fundera på om ett förbud gör mer skada än nytta. Både när det gäller droger och prostituition anser jag att förbudslagarna oavsett om de är moraliskt/teoretiskt riktiga, i praktiken ställer till mer elände än de förhindrar.
|
|