Inlägg #1: Postat: 2003-07-12 16:40:00
|
dunderobrak |
Men - inte skall man väl behöva skaffa sig falsk identitet för att ha ett rättskydd i Sverige väl? Å andra sidan har ju polisfacket diskuterat om att alla poliser skall få ha en falsk identitet. Samma sak måste ju i så fall gälla resten av folket. Var det inte lika inför lagen? Nej visst nej...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-12 16:52:00
|
Lisa Ericsson |
Får mig att tänka på en polis som slapp bli av med både körkort och befattning, när HAN togs för rattfylla. Likhet inför lag? Nä, du har rätt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-12 17:02:00
|
dunderobrak |
I polisfackets egen tidning beskrivs 2 poliser som kört rattfulla, krockat, hamnat i diket, men jobben blev dom inte av med, dom fick "absoluion" av polisfacket och körkorten har dom minsann kvar - Ja jösses - Nej minsann, polis skall man vara för att få begå brott utan straff.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-15 18:34:00
|
Mårten |
Ok då, jag köper alltihop det där med att länsstyrelsen bryter mot lagen. Men vilken lag syftar du på, hur lyder den och hur tar det sig uttryck, menar du? Den snutt du inledde med SOU är ju knappast en lag!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-16 18:37:00
|
Victoria |
Nej, fast i SOU 200:26 anges en del av de viktigaste lagarna som jag syftar på. Tex: "Artikel 6
1. Envar skall, när det gäller att pröva hans civila rättigheter och skyldigheter eller anklagelse mot honom för brott, vara berättigad till opartisk och offentlig rättegång inom skälig tid och inför en oavhängig och opartisk domstol, som upprättats enligt lag.
2. Envar, som blivit anklagad för brottslig gärning, skall betraktas som oskyldig intill dess hans skuld lagligen fastställts."
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-16 18:44:00
|
forts. |
Det är en grundläggande rättsprincip att ingen skall bli lagförd eller straffad två gånger för samma sak, vilket sker om man som länsstyrelsen förlänger en gammal återkallelsetid extra och enbart på grund av en misstanke om ev. upprepat brott. Denna princip om brottmålsdomens rättskraft behandlas i 30 kap. 9 § rättegångsbalken, 2 kap. 5a § brottsbalken och artikel 4.1 i sjunde tilläggsprotokollet ..
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-16 18:45:00
|
forts. |
..till Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Europakonventionen, som numera gäller sedam 1952 som svensk lag.
|
|