|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-11 17:18:00
|
|
Erik Lindgren |
Det var ju konstigt att kritiken mot skivbolagen lät som "tonårigt vänsterinfluerat antikapitalist-gnäll", mycket mystiskt, på min ära. Helt obegripligt. Jag har inte hävdat att skivbolag stoppar sådant som är bra, vad jag säger är att de släpper sådant som de vet att de kan tjäna pengar på, vilket kna leda till att musik som är bra inte gallras bort. Vidare kan du inte säga att skivbolag inte brister i t ex spridning, till skillnad från vilket fildelningsprogram som helst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-11 17:27:00
|
|
Erik Lindgren |
Ytterst få människor gör musik för att enbart tjäna pengar på det. Möjligtvis avdankade rockstjärnor som inte kan/vill göra något annat och bara fortsätter för pengarnas skull. En sak är säker, p2p bidrar till musikens spridning. Detta gynnar mindre kända artister, samtidigt som de stora, som redan är rika, förlorar på det. Jag ser inget fel i att de som redan har pengar och är erkända får ta lite stryk för att mindre kända artister ska få del av rampljuset.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-11 17:30:00
|
|
Erik Lindgren |
Kalla mig barnslig, eller vad du vill. Jag står för vad jag skriver, säger och gör. Om du sedan vill kalla det barnsligt, det skiter jag uppriktigt sagt fullständigt i. Ha en bra dag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-11 23:37:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag tycker det är otroligt barnsligt att skriva artiklar i stilen "Haha, du kan ändå inte stoppa mig". Och kritiken mot lagen missar ju målet. Gratismusik som inte tillhör skivbolagen kommer ju att GYNNAS av lagen när den kommersiell musik minskar i p2p-näten. Jag står helt fast vid min artikel: Det du skrev var barnsligt och ineffektivt. Det var inte kritik som Bodström behöver bry sig om.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-12 00:37:00
|
|
Erik Lindgren |
Visst, visst.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-14 18:51:00
|
|
Katarina |
alla musikinspelningar är upphovsrättsskyddade.
Konsumentperspektivet är alldeles för svagt i föslaget, det väl inget flummigt att säga det? verktygen stoppas, fast det finns kopiering som är helt tillåten, tex göra en egen kopia av en cd man köpt,för att ha på jobbet eller så.
Det är som att förbjuda skruvmejslar för att en del gör inbrott med dem typ.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-14 19:41:00
|
|
Erik Lindgren |
Annat exempel: knivlagen. Det är olagligt att bära någon form av kniv på allmän plats, jämt. Grips du som misstänkt för snatteri på en affär, samtidigt som du just vart och kört dig en sprillans ny kökskniv, kommer du således åka in för brott mot knivlagen, oavsett hur mycket omslagspapper det är runt den. Rubbat.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-14 20:51:00
|
|
Katarina |
Man får väl bära hem en kniv man har köpt.Fast ska man ge síg ut och snatta på vägen ska man nog inte ha knivar med sig,lite får man tänka oxå..
Det här med antikopiering är en ca 5000 ggr viktigare fråga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-15 12:54:00
|
|
Michael Lundahl |
Katarina: Va? Vad pratar du om? p2p-prgrammen kommer inte att förbjudas. Det trodde för till och med Aftonbladet och fick gå ut med förödmjukselsen dagen efter.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-15 13:05:00
|
|
Erik Lindgren |
Själva verbet, delandet, kommer inte att förbjudas, däremot kommer 99 av det som delas att förbjudas. Kan inte du vara så himla snäll och lägga ner ordmärkningen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-15 15:07:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 10: Jaha... och dina argument mot detta var alltså "Haha, du kan inte stoppa mig", "Musik skall man inte tjäna pengar på" samt "Skivbolagen pushar bara det de tror kan sälja medan jag kan hitta bättre oetablerade artister på p2p-näten". Vad är det du vill ha sagt egentligen?!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-20 16:45:00
|
|
Erik Lindgren |
Mina invändningar är att jag som konsument tjänar otaligt på p2p som det är idag. Jag tycker att det är jävligt taskigt att stänga ner p2p för en så sketen sak som pengar. De flesta vars musik ligger uppe till delning är ändå stora jättar, och p2p är väl närmast ett skrap i kanten på deras jätteintäkter. Små skivbolag, som t ex svenska Birdnest, sysslar oftast inte med reklam o dyl och därför är deras vinstkrav betydligt mindre, varför även skivorna är betydligt billigare.
|
| |