Inlägg #1: Postat: 2003-07-11 13:08:00
|
Erik Lindgren |
Jag har ingen rätt att sätta upp regler, jag uttrycker bara en personlig åsikt. Saken är den att visst ska man kunna leva på sin musik, men jag anser att det har gått överstyr. Metallica, världens största hårdrockband, som inte direkt har taskigt med pesetas, stämmer Napster. Behöver de bry sig egentligen? Sätter Napster dem i ekonomisk knipa? Knappast. Skivbolag och allt annat pest iden här världen får MER betalt än den producerande artisten, osv.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-11 13:11:00
|
Erik Lindgren |
Den här "skivbranschen" har musiker klagat på under hela dess existens. De har blivit bestulna på sitt material, blivit tvingade till saker de inte vill, blivit stoppade med något som varit för obscent. Att det får funka så här är helt sjukt. Och allt i von Pluringens namn. Skivbolagen är inte intresserade av bra musik, eller musik över huvud taget, de är bara ute efter pengar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-11 15:22:00
|
Man |
Jag håller med om att stora skivbolag och megastjärnor som Metallica är gränslöst giriga. Och givetvis är inte de stora skivbolagen alls intresserade av musik , utan ser det bara som en affärsverksamhet som vilken som helst - för dem handlar det bara om kortsiktig vinstmaximering.. Så i princip håller jag med om mycket av det du säger. Jag tyckte bara att det lät lite väl naivt när du sa att ekonomiska vinstintressen inte får finnas överhuvudtaget inom musik.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-12 02:17:00
|
Erik Lindgren |
Självklart får de finnas, jag har ju själv spelat i band, och har också drömt om att kunna leva på musik, och det är också en väldans bekräftelse på att man gör något bra, när folk vill BETALA för det. Samtidigt vänder jag mig emot alla former av girighet, och finner ayy vinstmaximering är den Store Satan.
|
|