|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-10 12:58:00
|
|
US. forts |
EU håller på att stänga gränserna och invandringen blir mindre. Nu är det så att de flesta invandrare är konservativa, i nära framtid kommer de att rösta på moderaterna trots Ewe i Kristianstad. De kommer att kräva total stopp på invandringen. I min kommun t.ex. sa en portugis i tv att han röstar på moderaterna och vill inte ha invandrare i kommunen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-10 13:00:00
|
|
US. forts |
Beträffande dina ”vackra ord” om finländare vill jag säga att mina besök och mina telefonsamtal till Finland blir till antalet mindre. Invandrarfientligheten tycks bli starkare och starkare, det gör ont i mina öron. Och det tycks vara karelare som är värst? Som själva är flyktingar och togs emot med öppna armar av egentliga finländare. Men det kanske är Storfinland som spökar, ända till Uralbergen. En ny Mannerheim som kunde dålig finska och hjälp av en ny Hitler i Europa.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-12 14:29:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Tack för berömmet. Jag tror att för flitigt bruk av vår tids "linga franca"
dvs. engelska förlorar sitt exkluderande värde. Bättre med latin och det av kriget komprometterade tyska tungomålet.
Hade förresten inte ni finnar en president som hette Ståhlberg?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-12 15:30:00
|
|
US. |
Kaarlo Juho Karl Johan Ståhlberg, Finlands president 1919-25. Första presidenten hette Pehr Evind Svinhufvud 1918. Språket var naturligtvis svenska, på den tiden och fortfarande i vissa kretsar var svenskan Finlands ”linga franca” som du så vackert uttrycker dig. I yngre kretsar är det som i Sverige, i Finland har många så dåliga kunskaper i det inhemska språket att de måste ta engelskan till hjälp. Kanske lika bra att ansöka om att bli delstater i USA?
|
| |