|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-08 20:43:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Nej, inget solklart fall av positiv särbehandling. Möjligen okonstitutionell inblandning i en delstats inre angelägenheter. Men jag är för okunnig om vad den amerikanska grundlagen sa i sin
ursprungliga form. Har haft funderingar om att både den federala inkomstskatten och FBI är
okonstitutionella företeelser.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-08 20:48:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Principiellt dock, så anser jag att
rasdiskriminering & könsdiskriminering skall vara olagligt inom den offentliga sektorn och på av offentliga medel finansierade egendom. Men med tanke på alla subsidier, och allas beroende av offentligt finansierad
infrastruktur, så är det svårt att dra
en solklar gräns mellan offentligt och privat. Det är det som är faran med en offentlig sektor: den urholkar det helt privata och ger
det offentliga rätt att bestämma över
privat egendom.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-08 20:54:00
|
|
Michael Ståhlberg |
De flesta libertarianer är emot värnplikt. Jag förstår inte varför.
Den som inte är beredd att riskera sitt skinn i försvaret av sin hembygd,
är inte värd försvararnas beskydd.
Ingen skall få åka snålskjuts på andra. Men eftersom vapenvägrare automatiskt gör det, så borde de
förlora sitt medborgarskap. Eller vara
sjukvårdare i stridslinjen. Alternativ är att folk som vägrar försvara sitt
land bildar en egen stat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-08 20:57:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Å andra sidan är du inte mer libertarian än jag i och med att du
gillar positiv särbehandling. Och
jag accepterar det på andra områden utom när det gäller
medfödda egenskaper: kön, ras, hudfärg, sexuell läggning så länge den är laglig. Svåra avvägningar och i en levande demokrati diskuterar eliterna detta. Så är det inte i Sverige i särskilt hög grad.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-09 10:21:00
|
|
Per W |
Jaha ja, I Svar 3 försvann den liberala fernissan!!
Förresten är jag beredd att försvara min hembygd med mitt liv, det är något annat än att tvingas in i en militär organisation med oklara syften! Men det är inget problem längre eftersom som jag är för gammal för att vara kvar i rullorna. Men hantera en bössa hemmavid, det klarar jag!!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-09 10:25:00
|
|
Per W |
Förresten är "ras" ett förlegat begrepp, som inte används inom vetenskapen längre. Det hör 20-talet till. men du kanske använder "neger" också, ett luddigt begrepp ingen hittills har förklarat för mig. Vad är "ras"?.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-09 10:52:00
|
|
Per W |
Inom vilken "områden" är positiv särbehandling OK? Stöd till handikappade, flyktingar, sjuka, arbetslösa m fl, egenskaper som inte är "medfödda" är ju självklart tycker jag också.
|
| |