|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-07 19:29:00
|
|
Carin C |
Jag tror också att media spelar en stor roll i det hela. Kanske inte den rena reklamen vi ser, den klarar de flesta av att se igenom. Däremot den förtäckta reklam som sker i
t ex redaktionell text har nog många svårt att värja sig för.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-07 19:34:00
|
|
Carin C forts |
Ett ex är dagens Expressen Aftonbladet gör likande "repotage" och oftare där man ägnar ett mittuppslag åt hudvård. Där finns produkter, metoder, hudläkare mm namngivna. Förra veckan tror jag det var på samma plats i tidningen körde man ett upplägg om penisoperationer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-07 19:39:00
|
|
Carin C forts |
Då var givetvis läkaren namngiven och kliniken osv. SR/folkradion gjorde exakt samma repotage veckan innan. Samma repotage har gjorts på tv4, tv3 och Aftonbladet sedan 2000. Det är den här typen av förtäckt reklam som är så otroligt farlig, eftersom det görs i läkarvetenskapens namn. Och vi har ju lärt oss att lita på vad läkarna säger.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-07 19:43:00
|
|
Carin C |
Varje gång jag ser sådan repotage undrar jag om läkarna/klinikerna har betalat för repotagen eller om media gör repotagen ändå? Kanske är någon mediabyrå som ligger bakom? Jag undrar så... de ser alltid likadan ut. Kolla själva i exempelvis mediearkivet.se.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-07 20:05:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Carin C. Det här med att "Kolla själv i mediearkivet.se". Måste man inte betala saftigt för prenumeration för att att kunna kolla där? Eller har jag missförstått något?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-07 20:12:00
|
|
Carin C |
Helt rätt av dig. sorry. Vi har det fritt på jobbet, det glömde jag. Tror att det är fritt på bibliotektet. Går också bra att söka i t ex AB eget arkiv och Expressens, de brukar ligga kvar där det i sig är ju en märkligt företeelse. Definitivt på internet. Ber så mkt om ursäkt, men mediearkivet.se har liksom det mesta samlat. Hoppas på överseende.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-07 22:48:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Men jag ÄR ju en mild människa! Allt tänkbart överseende gives alltså härmed. Särskilt om du vid tillfälle tipsar mig om hur jag tar mig in i arkivet på ett smidigt sätt ; Vasa? Fritt på bibliotek? Ska kollas! Jo jag vet att det fungerar bra att söka på AB och Expressen. Ännu så länge!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-08 08:15:00
|
|
Per |
Carin: "REPORTAGE" inte "repotage" minst 5 ggr. Det heter heller inte "repoter"
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-08 08:37:00
|
|
Carin C |
Magnus Löwendahl: så underbart med milda personer det låter så poetiskt!! Vet att även vissa skolor har arkivet fritt. Så försök där.
Per: Jag kan inte nog beklaga att det blir lite fel ibland. Hoppas att även du har överseende. repotage, repotage, repotage, rep...resten gör jag på papper, ok?reporter, reporter, reporter, rep...5ggr. ;-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-08 10:40:00
|
|
Michael Lundahl |
Johannes, Carin C: Det vore lögn att påstå att jag inte känner en viss skadeglädje över att er syndabock kommit under en kraftfull attack. Men i vilket fall som helst... som jag har sagt i många av debatterna på Sourze: LYSSNA på människorna det handlar om. Sitt inte och prata OM dem... sitt inte och skandera "Så här är det och alla som inte håller med oss är lurade och har köpt idealen". Jolin har upplevt det som ni pratar om. LYSSNA på vad hon har att säga.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-08 17:02:00
|
|
Jolin |
Jag kan bara säga såhär: Ätstörningar hänger ofta ihop med viktfobi och viljan att bli smal - att ha ett sjukt förhållande till sin kropp. Men inte alltid. Något det däremot alltid hänger ihop med är ett sjukt förhållande till mat. Det första kan orsakas av ideal vi ser i media osv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-08 17:05:00
|
|
Jolin |
Det andra däremot, fobin man utvecklar för själva maten, vilket inte har med den egna kroppen att göra, orsakas däremot inte av mediabilder. Det orsakas av till exempel av stress eller dåliga familjeförhållanden under uppväxten. Ja, kanske också av biologiska faktorer. Men inte av reklam.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-08 17:07:00
|
|
Jolin |
En person som vill se ut som modellerna vet att sluta innan hon blir livshotande underviktig. Titta på modellerna. De är smala, inte magra. Du ser inte konturer av alla deras revben, vilket du däremot kan se på ätstörda flickor. Dessa flickor vill gå ner ytterligare, fastän de redan är mycket smalare än modellerna. Fastän de med enkel matematik borde kunna räkna ut att det inte alls är vackert att se så utmärglad ut. Det handlar alltså inte att se ut som modellerna.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-08 17:10:00
|
|
Jolin |
Men som jag nämnt, det finns kvinnor som bantar för att de blivit påverkade av ideal. Men de tappar inte verklighetsuppfattningen. De har dåligt självörtroende, men är inte sjuka. De bantar, men har inte ätstörningar. Och på tal om ideal så är det något som funnits långt innan både Aftonbladet och H&M. Jag har inga undersökningar att stödja detta på, utan utgår bara från mig själv, men jag tror faktiskt att man jämför sig mer med personer omkring sig än med fotomodeller.
|
| |