Inlägg #1: Postat: 2003-07-07 12:56:00
|
Michael Lundahl |
Siitsnack, ärligt talat. Antirakningsfanatikerna brukar ofta slänga sig med det argumentet men ännu har inget visat något hållbart på att så skulle vara fallet. Argumentet är en efterhandskontruktion som uppkommit för att man behövde något att motivera sin avertion mot en handling som man inte gvit sitt godkännande för. Hälsoargumentet var samma dravel som man använde inför den berömda bastuklubbslagen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-07 12:59:00
|
Michael Lundahl |
Påståendena om skenande antal underlivsinfektioner på grund av "porrtrenden" att raka sig är minst sagt överdriven. Rakning påverkar enbart minimalt. Tjejer som bekymrar sig över underlivsinfektioner bör följa följande råd: 1 Tvätta med enbart vatten eller enbart mycket mild tvål. 2 Bär luftiga kläder som inte smiter åt för mycket. 3 Ha underkläder av naturmaterial.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-07 13:05:00
|
Dr Phil |
Ungefär 20 av alla som väljer ett hårfritt underliv drabbas av hårsäcksinflammation. Upplever klåda, skvaningskänslor och även varutsöndring. Angående svar 2 - råd 1,2 och 3: Alldeles korrekt, använd därför inte stringtrosor.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-07 13:10:00
|
Michael Lundahl |
Dr Phil: Översatt till svenska: de får alltså lite plitor efter rakningen... vilket även killar får på sin haka då de rakar sig. Råd 1 2 och 3 hänvisar inte alls speciellt till string. Det kan gälla vilken typ av trosa som helst.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-07 13:13:00
|
Michael Lundahl |
Med "underlivsinfektion" menar jag inte alls lite röda prickar som uppstår efter rakningen. Med det avses svampinfektioner eller liknande som är jobbiga på allvar. Men plitor... för helsike.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-07 13:39:00
|
Marlene Karnerfors |
har man problem med svampinfektioner så skall man å andra sidan inte använda tighta byxer, baddräkt, eller andra tätsittande plagg heller.....
men det är ju långt ifrån alla som har sådana problem
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-07 13:41:00
|
Jolin |
hoho, det här ska bli kul. tre män diskuterar hur kvinnor ska sköta sina underliv "för sitt eget bästa". verkligen oslagbart.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-07 13:47:00
|
Marlene Karnerfors |
ja visst är det kul Jolin???
skall lugnt sätta mig tillbaka lutad och se hur detta kan gå......
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-07 13:51:00
|
Michael Lundahl |
Jolin: Gäller det omvända för dig då? Att du inte vet något om hur män bör sköta sin underlivshygien. Då har jag ett tips till dig om du någonsin förde ren son och uppfostrar honom: förhuden... den kan dras tillbaks. Var försiktig dock när du gör det. Sedan tvättar man ollonet och speciellt ned under kanten där det kan samlas lite vita avlagringar.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-07 13:53:00
|
Michael Lundahl |
Vad? Jaså VISSTE du det?! Och detta trots att du är tjej? Men... men... hur kan en TJEJ veta hur killar skall sköta sin underlivshygien "för sitt eget bästa"? Oh well... nog med sarkasm. Om du hittar något i det jag sagt speciellt i Svar 2 som inte stämmer överens med vad vilken gynekolog som helst skulle berätta för dig, låt mig få veta för då är det fel på min allmänbildning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-07 13:57:00
|
Michael Lundahl |
Rättelse Svar 9: "...om du någonsin förde ren son..." skall vara "...om du någonsin föder en son...".
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-07 14:02:00
|
Jolin |
Nej då Michael, jag menar inte så. Jag tyckte bara det såg hemskt komiskt ut. Du är säkert väldigt påläst. Och vad min gynekolog säger? Tja, hon säger att man helst inte ska raka sig, men att det inte är jättefarligt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-07 14:11:00
|
Michael Lundahl |
Jolin: Tja jag för min del tycker det inte är konstigt alls. Jag är bara så otroligt trött på snack i stilen "Näe men sådant kan du inte förstå för du är inte tjej/datornörd/überprofessor". Det rä sant att jag inte har så mycket praktisk erfarenhet av hur det är att leva med kvinnokön istället för manligt dito. Men herregud, skulle det vara något stort oigenomträngligt mysterium som enbart minst 29-års praktiskt erfarenhet kan lära en?! I think not.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-07 14:25:00
|
A |
Stringtrosorrakat ökad risk för svampinfektion. Testa själv Michael. Annars kan du ju fråga gynekologen nästa gång du stöter på en.
För övrigt är din artikel skriven med samma strutsmentalitet som vanligt och det påminde mig ytterligare en gång om att det inte är värt besväret att logga in på Sourze.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-07 14:25:00
|
Jolin |
Jo men du, kallar du könsrakning att "sköta hygienen" så är du faktiskt ute och cyklar. Det är inte ohygieniskt på något sätt att ha hår där nere.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-07 14:27:00
|
Johannes |
Hela diskussionen är befängd...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-07 14:29:00
|
Jolin |
Och det jag tyckte var roligt var dels hur engagerade män verkar vara i detta, och dels hur intressant sourze-läsare överhuvudtaget verkar vara av könsrakning. Debatten har väl varit uppe förr, och det verkar beröra folk mer än nåt annat. Och precis som du skrev: Det var just rakningen som Johannes reagerade starkast på i sitt svar. Är det inte det minsta lustigt?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-07-07 14:29:00
|
Michael Lundahl |
A: Hur stor ökning? Är det stringen i sig eller materialet det hänger på? Hur stor blir riskökning för bomullsstring jämfört mot syntet-string?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-07-07 14:30:00
|
Jolin |
ojda, det kom massa meddelanden emellan men mina svar var riktade till michael.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-07-07 14:33:00
|
Michael Lundahl |
Jolin: Jag har inte sagt att rakning av skrevet är något som är nödvändigt för kroppshygienen. Men om folk väljer att göra det då hör det - precis som rakning av ansiktet - till just kroppshygienen... tycker jag då. Och jo, jag tycker det är jättelustigt att folk hetsar upp sig så oerhört. Min inställning har hela tiden varit: whats the big deal?! Det är ju bara *rakning* det gäller. Vi har gjort det i 30 000 år minst.
|
|