Inlägg #1: Postat: 2003-07-07 16:21:00
|
Michael Lundahl |
Nej, jag håller inte alls med om att hon "svalt dagens ideal med hull och hår". Bullshit ärligt talat. Hon har gjort ett val.. ett val som du inte tycker om, därför påstår du att hon inte har förmåga att stå emot de ökända "idealen" som är så otroligt smidiga att skylla på till höger och vänster.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-07 17:04:00
|
till johannes |
tack för visat civilkurage. skönt att det fortfarande finns människor som inte gått på myten om att omgivningen inte påverkar individen. oavsett hur mycket skit då får kastat på dig, skaka av dig och känn dig stolt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-07 17:14:00
|
Carin C |
Ytterligare ett balanserat, civiliserat,
moget och klokt svar från dig, på en stundtals fjantig och låg debatt. Du håller din linje hela vägen och det gör mig innerligt glad. Mycket hedervärt. Stiligt!!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-07 17:18:00
|
sandra |
Blev glad av att se att du med lätthet står upp för din åsikt.
Fast jag trodde nog inget annat.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-07 19:14:00
|
Björn |
Intressant den här debatten om hur vi påverkas av ideal. Det reser en liten fråga jag inte riktigt har svaret på: För några år sedan när H&M fick utstå som mest kritik hade de dels en kvinnlig modell var det Cindy Crawford, dels en manlig jag tror det var Markus med tyskt efternamn. Det utropades hur tjejer fick ångest, men inte att killar fick det. Om det är en skillnad där, ligger då inte problemet någon annanstans än i idealen?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-07 19:22:00
|
Marlene Karnerfors |
Jag har aldrig förespråkat stringtroser för barn... tvärtom.. barn skall vara barn så länge det bara går jag tycker inte att det är ok att barn i åldrarna 11-14 klär sig som vuxna kvinner med allt vad det nu innebär eller att man klär ut småbarn i åldern 2-4 så att dom ser ut som tonåringar
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-07 19:22:00
|
forts. |
har i övrigt aldrig sett stringtroser på barnavdelningen i någon av dom affärerna jag köper barnkläder i.... någonsin!!
Hadde jag sett det så hade jag varit en av dom första som att protestrera mot det... visst att jag som vuxen människa använder det, jag är trots allt vuxen nog att avgöra det själv
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-08 08:32:00
|
Jon B |
"Det privata är politiskt" var ett av de slagord som fungerade som ledstjärna för politiskt engagerad ungdom på 70-talet. Sen, -78 tror jag, kom reklamafficher som proklamerade "satsa på dig själv". Nu tycks pendeln vara på väg tillbaks.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-08 20:37:00
|
Urban |
Det Johannes utelämnar är ju att det inte bara är tjejer som bekymrar sig om hårväxt och porriga underkläder. Män gör det ju numera också och vad är det om inte frihet? Män förtrycktes till att inte få vara fåfänga för inte alls länge sedan och dit antar jag att inte ens Johannes vill tillbaka. Utseendefixeringen är helt enkelt en ytterligare aspekt av mångkultur. Och, helt ärligt, hur många är utseendefixerade? Försvinnande få skulle jag säga. De få som orkar vara det borde få en guldstjärna!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-11 04:22:00
|
Fredrik |
Vad är det egentligen du inte gillar med Marlenes inlägg? Att hon rakar sig? Eller att hon talar om för världen att hon rakar sig? Tycker du rakning av könsbehåring per definition är dåligt för övrigt inte alls något som blivit uppfunnet på senare år. Redan i Forntidens Egypten visste man vad en rakkniv kunde göra? Eller anser du att hon genom att delge omvärlden om att hon rakar sig bidragit till spridningen av ideal som leder till att unga tjejer mår dåligt?
|
|