Du som pantsatt din kropp

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-07-07 10:04:00
Michael Lundahl
Svar 18: Och vad menar du med "kan inte hitta annat värde i sig själv"? Vad vet du om det? Du har gjort ett långtgående antagande att bvara för att hon dragit upp dessa bitar så ser hon enbart till det fysiska. Det är ett minst sagt våghalsigt antande... som snarare visar på den gamla vanföreställningen om att tjejer som bryr sig om det fysiska ENBART bryr sig om det. Den myten borde dödas omeddelbart. Jag tycker det är dumt av dig att köpa den. Den har orsakat mycket skit...
Inlägg #22: Postat: 2003-07-07 10:07:00
Michael Lundahl
...bland annat det som Marlene skriver om.... att *vissa* feminister överger kvinnor och spottar på dem därför att de senare bryr sig om det fysiska. Myten om att "utseende hjärna konstant" motarbeteas inte... och även du visar tydliga tecken på att du fallit i den fällan.
Inlägg #23: Postat: 2003-07-07 11:24:00
Alvunger
Nåja. Om man som feminist arbetar för att avobjektifiera o avsexualisera kvinnan så är det svårt att få det att gå hand i hand med att objektifiera o sexualisera sig själv. Det är väl det jag är ute efter, men har själv inget bra svar på hur det skall lösas. Jag kommer aldrig kalla någon kvinna mer el mindre kvinnlig eftersom jag inte anser att det finns någon kvinnlighet att förhålla sig till.
Inlägg #24: Postat: 2003-07-07 11:24:00
forts
Annat än den rent iscensatta. O i det avseendet är Marlene mer kvinna än jag. men jag har svårt att se Marlenes "vinst" i det hela. Vad kan kvinnor möjligtvis ha att vinna på att köpa "vi är sexobjekt"-paketet? Varför stödja o uppmuntra en sådan skev industri o grym människosyn, där fysiska företräden värderas högre än mentala. Jag uppskattar oxå skönhet, hos mig själv som andra,
Inlägg #25: Postat: 2003-07-07 11:25:00
forts
men det som stör mig är att vägen för att uppnå "kvinnlig skönhet" är kantad av dyra smink tidsödande, ofta smärtsamma höga klackar, vaxning prylar. Det innebär oxå oftast opraktiska alltför tighta kläder som man knappt kan röra sig i, det innebär ofta visa hud, smalare midja, större bröst. Förstår du verkligen inte varför jag inte tycker att det är en shysst väg att gå? Det känns bara så urbota dumt.
Inlägg #26: Postat: 2003-07-07 11:25:00
forts
Så om man är smart, varför bete sig urbota dumt? O nej, jag kallar inte Marlene el andra tjejer korkade, men jag tycker att det är ett beteende som är urbota dumt, o jag tycker man förringar sig själv, o jag tycker man visar sin syn på sig själv o andra som ytlig o plastig. Fördomar, fördomar, fördomar. Jag är inte mer än människa, uppfostrad i en kvinnas kropp.
Inlägg #27: Postat: 2003-07-07 11:46:00
Michael Lundahl
Josefine: Du har ett avgörande fel i ditt resonemang... du tycks rätta mig om jag har fel anse att uppskattande av sexighet och uppskattande av inre egenskaper inte kan gå hand i hand. Vem säger att "fysiska företräden värderas högre än mentala"? Vad är det i Marlenes artikel som säger att hon anser det vara bra eller att hon ens förespråkar det? Det är en absurd förvridning du ställer upp om att allt enbart handlar om yta bara för att ytan finns med. Det är ju bevisligen fel.
Inlägg #28: Postat: 2003-07-07 11:50:00
Michael Lundahl
Alltså det kan hända att jag totalt missupfattat det du skriver... men jag uppfattar svar 23 till 26 som en sådan extremt snedvriden uppfattning om utseendets betydelse. Och återigen verkar det som att du köper den urgamla myten om att yttre inre konstant. Så är det ju inte.
Inlägg #29: Postat: 2003-07-07 12:57:00
Bevisning tack
En människa som bott i afghansk grotta under hela sin livstid kunde kanske ursäktas för ett påstående i likhet med "vem säger att fysiska företräden värderas högre än mentala". Kanske. Men då samme kommentator gång på gång använder sig av uttrycken "Det är ju bevisligen fel" och "Så är det ju inte" tycker jag att denne kommentator ska lägga fram bevisen på alla dessa grova missuppfattningar som bla Alvunger blir anklagad att ha. Tack på förhand.
Inlägg #30: Postat: 2003-07-07 14:42:00
Michael Lundahl
Svar 29: Oh yes, omvänd bevisning nu igen! Alltid lika roande. Alvunger kommer med ett påstående... detta sväljer du med hull och hår... och om jag kommer med ett mot-påstående "Det är fel"... då låter det "Bevisa det då!!!". Det står ju tämpligen klart vad du beslutat dig för att tro på. Färdigförpackade och färdigtuggade åsikter...
Inlägg #31: Postat: 2003-07-07 14:45:00
Michael Lundahl
Alvunger kan börja med att bevisa påståendena som är i stilen i stilen att utseende anses vara viktigare än insidan. Sedan kan vi börja snacka... ses då.
Inlägg #32: Postat: 2003-07-07 20:18:00
Alvunger
ja.. alltså det är inget fel naturligtvis i att vara sexig, el uppskatta sexighet. Läste du mitt svar? Jag invänder mot det som är kvinnlig sexighet o tyvärr börjar männens gå i samma spår. O så vill du att jag skall BEVISA att vi lever i ett samhälle där "vackra" människor får fördelar? Ja... jag vet inte nu får jag kanske lov att fega ur, el åtminstone "trötta ur".
Inlägg #33: Postat: 2003-07-07 20:18:00
forts
Trist att det blivit som att jag "anklagar Marlene" för ditten o datten, jag tycker mig minnas att jag åxå berömde henne starkt. Å vänta, jag såg en kul sak jag missat, ditt svar 20. Om jag FRÅGAT killar vad de tycker är sexigt. Det är väl skillnad på förälskelse, erotik, den där lilla gnistan, o det sexiga en man ser i den kvinna han älskar denne sexighet me like very much
Inlägg #34: Postat: 2003-07-07 20:18:00
forts
jämfört med den sexindustri vi ser där kvinnor ser ut som barbiedockor. Det är den sexigheten jag har probs med. O inte hävdar väl du att kvinnornas personligheter o inre egenskaper framhålls i p-rullar, p-tidningar el på porrsighter. om inte våt o kåt är en inre egenskap.
Inlägg #35: Postat: 2003-07-07 22:17:00
Biff
Så länge det är männen som "går fram" på krogen så kommer nog kvinnorna att göra sitt bästa för att se sexigast ut. Om kvinnor börjar arbeta med sin insida lite kommer nog också utsidan bli midre viktig. Hur kommer det sig att porren dyker upp i alla femdebatter? Är feminister besatta av porrfilm? Varför inte jämföra med vanliga filmer istället de är ju mer realistiska. Jag skulle lätt välja Julia Roberts framför Jenna Jameson!!!
Inlägg #36: Postat: 2003-07-07 23:04:00
Björn
Biff: Känner du Jenna Jameson och Julia Roberts privat? Nu vet jag inte riktigt vem Jenna Jameson är, men Julia Roberts vet jag ju vem det är. Umgås du i de kretsarna? Oj då, det var värst ;.
Inlägg #37: Postat: 2003-07-08 17:10:00
Biff
Men... jag menade ju inte så... Jag känner ingen av dem privat Jenna är porrskådis. Vi kan kalla det kärlek vid första ögonkastet. Ville bara visa att kvinnorna i porrfilmer inte är någon mans högsta dröm. "-Bara hon kan suga kuk... Öhöhöhö!" Men det kanske det inte var någon som trodde heller. Vart går gränsen mellan porrskådis och vanlig skådis hur som helst?
Inlägg #38: Postat: 2003-07-08 19:08:00
Björn
JAg bara märkte lite ord, det var ju naturligtvis deras rollfigurer du pratade om. Dock tror jag att även om kvinnan i porrfilmer varken är min eller din högsta dröm så kan ju varken du eller jag tala för alla män. Det finns ju män som har "porrkvinnan" som ideal, och frågan som varje tjej måste ställa sig är: är det en sådan man jag är intresserad av?
Inlägg #39: Postat: 2003-07-08 19:10:00
Björn
Skulle nu svaret bli "jajamen, precis de värderingar och ideal har min drömkille!" så ok, då finns det ju en hel del ideal att rätta in sig efter. I annat fall är det faktiskt bara att låta bli.
Inlägg #40: Postat: 2003-07-10 16:10:00
Marlene Karnerfors
Alvunger: för det första har jag aldrig hävdat att jag är varesig Cool eller sexig.... det är något ni själva har läst in... jag är den jag är och jag trivs förbannat bra med det...
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...