|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-06 19:05:00
|
|
forts |
Nog drar hon mer sociala fördelar på sitt "beteende o utseende" än jag. Svårt. O männens ansvar. För vem smyckar sig kvinnan? Sig själv el mannen? De flesta av mina tjejkompisar rakar bara benen när de får pojkvän.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-06 19:16:00
|
|
Björn |
Varför ska man tvunget behöva gå omkring och vara en förebild i allt man gör? Unga killar ska inte ta efter mig, leva får de faktiskt göra själva. Samma sak borde gälla Marlene och unga tjejer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-06 19:53:00
|
|
Michael Lundahl |
Alvunger: Vad får dig att tro att "arg" är ett bra ideal? Och om man inte är "arg", är man då inte attraktiv enligt dig? Sedan kan du ju gärna förklara vad det är för "sociala fördelar" man får av att konstant bli förklarad som ett offer av feminster som klappar på huvudet och allmäönt ser ned på de som itne gör som de tycker att en kvinna skall göra eller inte göra. Myten att snygga tjejer är korkade sponsras ju ivrigt av anti-idealmaffian.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-06 20:32:00
|
|
Björn |
Anti-idealmaffian? Drog du inte slutsatserna lite för långt nu. Det är ju bara skönhetsideal det riktas kritik mot, men det finns ju massor av andra ideal. Dessa brukar ofta glömmas bort, men finns likväl.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-06 20:52:00
|
|
Alvunger |
jag skrev inte att jag tror att arg är ett bra ideal. jag skrev att jag är det. Det var ett frågetecken efter den meningen. Kolla igen. Jag uttalade mig alls inte om vad jag anser är attraktivt. Men jag kan konstatera att mitt sinnestillstånd arg lett till att jag inte brukar de redskap som står kvinnor till fogs för att "göra sig attraktiva". Så, jag antar att jag inte är särskilt attraktiv själv i den bemärkelsen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-06 20:53:00
|
|
forts |
Vad tror du att vi feminister tycker att en kvinna skall göra? Ser ned på? Klappar på huvudet? Det där är en beskrivning som jag inte känner igen mig i. Jag har heller inte uttalat mig om intelligensnivå på snygga el fula tjejer. Vet inte vad du invänder om egentligen. Du kan ju inte bara hitta på åsikter åt mig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-06 23:04:00
|
|
Katta |
Det är precis vad M Lundahl gör, hittar på åsikter. Man blir tilldelad än den ena efter den andra för att hans argument ska passa in i hans redan uttänkta inlägg. Jobbigt... läs varje inlägg flera ggr ML så att det blir rätt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-06 23:06:00
|
|
Katta |
Att "snygga" tjejer skulle vara korkade är knappast något feminister sprider rykten om. Snarare Hollywoodprod. och framförallt reklamvärlden.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-06 23:06:00
|
|
Michael Lundahl |
Josefine det fins ingen anledning för just dig att känna dig träffad av beskrivningen. Notera även mina frågetecken. Men likväl finns "klapp på huvudet"-beteende i alltför stor utsträckning inom kvinnosakskretsar. Alltför ofta i princip idiotföklarar tjejer och kvinnor som gör val som feministerna inte har godkänt. Se till dina feministkollegor och se på hur de betraktar tjejer som gjort sig självständiga i förhållande till dem. Jag tror du kommer att bli förfärad efter ett tag.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-06 23:08:00
|
|
Michael Lundahl |
Katta, svar 7: Läs här i tråden... läs noga. Ser du frågatecken? Var har jag skrivit dessa åsikter till just Josefine? Frågan är öppen... hon har all möjlighet att svara nej. Right back att you: läs inläggen MÅNGA gånger så blir det rätt. Lev efter dina egna råd.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-06 23:10:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 8: Du har inte märkt särskilt mycket vad som hänt i de här två artiklarna, eller hur? Du har inte kritiskt granskat vad som sägs om kvinnor som trotsar feminsmens påbud... eller hur? AHr du ens sett vad som har sagts till Marlene i dessa kommentarfält... och detta på en sådan enkel som som att hon *rakar* sig?! Men sagt som är sagt: ingen så blind som den som inte vill se.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-07 06:45:00
|
|
Katta |
Enda skillnaden mot dina övriga kommentarer är att du här satt frågetecken efter... i kommentarerna till Marlenes artikel så lyser de med sin frånvaro. Jag har läst och förstår inte varför jag ska stå ansvarig för vad andra människor skriver. Du kan inte skilja person från person och angriper alla i samma ton. obehagligt...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-07 06:48:00
|
|
Katta |
I tidigare kommentarer har jag fått stå ansvarig för saker andra har sagt, bla om hennes rakning. Jag skiter väl fullständigt i vem som rakar var!!! Jag har, som tidigare sagt, kommenterat hennes uttalande om att feminister ofta inte gör något annat än gnäller.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-07 07:24:00
|
|
Alvunger |
ja.. mina feministkollegor.. ledsen att göra dig besviken, men vi har ingen feminismmaffia här. Jag kan inte knalla rätt in i rödstrumperummet där vi sitter o bränner bhs o snackar skit om män. Jag har aldrig hört: fan nu har Sofi lämnat oss, hon har börjat raka sig! Gah! Vad göra systrar! Ursäkta min travesterande ton, men den bild du har av feminister är grovt förvrängd.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-07 07:25:00
|
|
forts |
Om jag får lov att poängtera huvudproblematiken om vi kan bli allvarliga ett tag så handlar det såklart alls inte om vem som rakar sig var el går i vilka skor el onanerar till vilken film. MEN om det är ett problem med "kvinnor som bryter sig fria fr mina feministkollegor" så är det att feminister idag är alltför splittrade. Vi kan inte enas. Vi lyckas inte samlas under samma paroll.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-07 07:25:00
|
|
forts |
Det finns så mkt livsval, så mkt åsikter, så många strategier. Jag är övertygad om att varken du el jag el Marlene tycker det är najsigt att kvinnor nedvärderas. Men du o Marlene anser väl som jag förstått det att det inte innebär en nedvärdering att vara sexig, o att vi feminister således inte skall tvinga andra att sluta vara sexiga.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-07 07:26:00
|
|
forts |
Jag å min hand tycker det är rentav förjävligt att kvinnor inte kan finna någon annan sexighet än den som innebär att förändra sig själv, den rent fysiska. Jag tycker det är tragiskt o tråkigt, för jag är övertygad om att Marlene som verkar supercool o stark o smart o häftig o humoristisk o medveten o allt det där ett jättekap tycker det känns viktigt att visa att hon minsann är sexig.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-07-07 07:26:00
|
|
forts |
Jag tycker att hennes artikel o ord hade sprängkraft som är sexigare än string o rakade ben. O jag tycker det är trist att hon verkar anse att det är feminister som är problemet vad gäller hennes utstyrsel. Trist att hon inte kan hitta nåt annat värde i sig själv tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-07-07 09:57:00
|
|
Michael Lundahl |
Josefine: Min bild av feminister är betydligt mer vid än vad du kan ana. Jag har inte på något sätt sagt "ALLA feminister" i detta läge. Det är olyckligt att du uppfattat det på det viset. Men jag trodde att vid det här laget så var det klart att det finns väldigt många olika slags feminister. Men nu har jag i alla fall sagt det: jag menar inte ALLA. Däremot är det fortfarande som Marlene beskriver: *vissa* feminister ger kvinnor mycket skit för att dessa inte följer idealen som de ställt upp.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-07-07 10:02:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 17: Vem har sagt att Marlene eller någon annan inte funnit annan, kompletterande sexighet? Har du frågat killar vad de tycker är sexigt? Jag för min del lägger mycket vikt vid attityd och stil. Jag vet att väldigt många killar gör detsamma. Men det betyder ju inte för den sakens skull att man måste utesluta den fysiska biten. Vem talar om att förändra? Möjligen alla kvinnotidningar. "Så här ska du se ut i vår", "Så får du Jennifer Lopez lår", "BANTA!". Skrivna av kvinnor, för kvinnor.
|
| |