Att skära sig hel

Inlägg #1: Postat: 2003-07-06 18:06:00
Michael Ståhlberg
Naturligtvis var en monokel en klädsam accessoar under mösskärmen.

Sen tycker jag Erik, som jag berömde tidigare idag, är "skitstörig". Lördag em alkohol-
konsumtion? Men Erik är bara 17.
Inlägg #2: Postat: 2003-07-06 18:09:00
Michael Ståhlberg
Förlåt, söndag em. Nej, jag är nykter men ganska trött. Och gammal. Senil etc.

Var var jag? Jo, Erik ger sig in på
filosofins fält med sitt påstående om allas fria vilja. Det är faktiskt nåt
som jag ständigt grubblar på. Litt.tips: Gunnar Fredrikssons "20 filosofer". Kapitlet om Issah Berlin.
Inlägg #3: Postat: 2003-07-06 18:16:00
Michael Ståhlberg
Det finns naturligtvis olika verkligheter som existerar parallellt
som parallella universa. I det ena, Johannes, finns det tjejer som våldtagits som bebisar av sin pappa och sen av sin pojkvän, i det andra
finns det depprockare etc. På Goethes tid tog unga män livet av sig efter att ha läst "Unge Werthers
lidande". Inte som litteraturkritik, utan för att hjälten i boken gör det
av olycklig kärlek und Weltschmerz.
Inlägg #4: Postat: 2003-07-06 18:22:00
Michael Ståhlberg
Jolin berör insiktsfullt den psykologiska källan för masochismen. Att om man gör en källa till psykisk smärta, t ex svartsjuka, till något njutningsfullt, så blir svartsjuka fantasier
njutningsfulla. Eller mindre plågsamma. Masochism i olika former är en variant på if-you-cant-
beat-them-join-them.
Inlägg #5: Postat: 2003-07-06 18:36:00
Michael Ståhlberg
Varför gisslar piskar munkar sig själva?
Varför sover fakirer på spikmattor?

Kanske min misstänksamhet mot all överhetspropaganda gjort mig för cynisk. Vi har ju ett exempel med
anorexi. För några år sen hade de flesta tjejer som svalt sig själva utsatts för övergrepp, men efter
att prinsessan Victoria gick ut med sin anorexi, så tystnade den debatten.
Inlägg #6: Postat: 2003-07-06 18:36:00
Michael Ståhlberg
Och sen fann några forskare en biokemisk förklaring. Hm. Det ena utesluter inte det andra, men till alla: dont believe the hype som Public Enemy rappade.
Läs kritiskt. Tänk. Ifrågasätt.
Inlägg #7: Postat: 2003-07-06 18:58:00
Michael Ståhlberg
Lustigt. Efter Willie Nelson och Chet Baker,
växlar cd-spelaren in på Johnny Cash och strax sjunger denne
"I hurt myself today, to see if I still feel, I focus on the pain, the only thing thats real." Trent Raznor i
Nine Inch Nails är upphovsmannen till den låten.
Inlägg #8: Postat: 2003-07-06 19:03:00
Jolin
Johnny Cash upphör aldrig förvåna. En NIN-cover hade jag inte förväntat mig. Men det är en utmärkt cover på en utmärkt låt. Helt klart.
Inlägg #9: Postat: 2003-07-06 19:06:00
Jolin
Det var just kontrasten mellan Eriks och Johannes olika verkligheter som fick mig att vilja skriva. Alla som skär sig är inte våltäktsoffer, och inte heller svartrockare. En del har sjukdomen depression, andra är lite nedstämda, och en tredje grupp har väl inget bättre för sig.
Inlägg #10: Postat: 2003-07-06 19:09:00
Jolin
Och vad gäller Vickans anorexi så... nja, att övergrepp och anorexi skulle hänga ihop vet jag inget om. Det enda forskare verkligen lyckats bevisa är att stressade kvinnor med stora krav på sig oftare utvecklar ätstörningar. Så det är väl inte helt oförklarligt att prinsessan åkte dit.
Inlägg #11: Postat: 2003-07-06 23:15:00
Michael Ståhlberg
Jo, ändå kvarstår frågan: varför just kvinnor? Varför alltid kvinnor? Och om mäns illamående tar sig andra uttryck, varför denna övervikt i fokus på kvinnlig "dysfunktion"?
Jo, för på nåt sätt kopplas den ihop med det speciella förtryck som kvinnor sägs utsättas för jämfört med män. Och ger feminister debattpoäng.
Inlägg #12: Postat: 2003-07-06 23:26:00
Michael Ståhlberg
Tidningar, politiker och intellektuella samt hela hjärnskrynklarbranschen plus kyrkans män har numera alla
en feministisk agenda. Att kritisera denna likformighet i debatten är att sticka ut hakan och be om att få på
käften. Ett slags masochism förklädd till anti-feminism kanske.
Inlägg #13: Postat: 2003-07-07 12:18:00
Jolin
Pratar vi om ätstörningar nu? Det har inte med illamående att göra. Och inte manligt förtryck heller, även om somliga feminister vill få det till det. Men jag förstår inte heller riktigt hur du kan få det till en anti-feministisk fråga? Det är övervägande flest kvinnor som får ätstörningar, och troligtvis fler kvinnor än män som skär sig. Hotar det dig som man på något sätt? Jag förstår inte riktigt.
Inlägg #14: Postat: 2003-07-07 17:06:00
Michael Ståhlberg
Hm. Vi har haft en större, längre pågående debatt ute i samhället om sambandet anorexi och H&M-
reklam. Så det är inte bara en liten klick feminister som hävdar ett samband mellan "kvinnoförtryckande" HM-
reklam o. anorexi. På samma sätt
förs skärningar till beviskedjan på
att "patriarkatets" förtryck. Dessa
två företeelser diskuteras parallellt, eller växelvis. När det ena blir tjatigt, så tar man fram det andra.
Inlägg #15: Postat: 2003-07-09 10:39:00
Johannes
"För några år sen hade de flesta tjejer som svalt sig själva utsatts för övergrepp, men efter att prinsessan Victoria gick ut med sin anorexi, så tystnade den debatten."

Klockrent.
Inlägg #16: Postat: 2003-07-09 13:19:00
Jolin
Väldigt intressant. Att en del syndabockar kan vara trendiga, och andra mindre trendiga.
Laddar...