|
Inlägg #1: Postat: 2003-07-06 07:16:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Bara en sak till: att det
enbart verkar vara tjejer som skär sig. Även killar måste väl bli deppiga, och inte skär de väl sig?
Eller gör de? Nån som vet?
Men den klara övervikten tjejer eller
hundraprocentiga dominans tjejer, gör att frågan om masspåverkan
uppkommer. Kan snack på skolgård tjejer emellan eller uppmärksamhet i massmedierna inspirera till skärandet?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-06 07:18:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Och en tredje sak; det löjligt låga betyget. Visar att folk här uttrycker
avståndstagande från åsikter med sina betyg snarare än bedömer ett alsters stilistiska kvalitet. Tycker jag är lite ruttet och efterlyser åter två
betygsskalor.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-06 11:48:00
|
|
Erik Lindgren |
Eller ingen jävla betygsskala alls, snarare. Om folk inte gillar det man skriver får de väl ge uttryck för det i kommentarsfältet. Det är ju liksom det kommentarsfältet är till för, hur många platser/funktioner för betygssättning skall man ha egentligen?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-06 12:00:00
|
|
Erik Lindgren |
Att det är mest tjejer som skär sig, och även är mest öppet deprimerade är ju inget ovanligt argument från feministerna att "det faktiskt är kvinnor som är mest utsatta i dagens samhälle". Frågan är ju om det är så. Om någon skulle fråga mig kommer svaret pendla mellan Ja och Jag vet inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-06 12:00:00
|
|
Erik Lindgren |
Saken är ju vidare den att det t ex är mindre tillåtet för killar att vara deprimerade, det ligger liksom inte högt på den allsmäktiga hårdhetsskalan. Vidare så är det ju så att en kille som visar tecken på att vara deprimerad d v s svag även får nollnapp på brudsidan.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-06 17:54:00
|
|
Yanni |
Och hur många napp får en skärande deppig tjej? Nä, men jag har läst att deprimerade pojkar riktar den utåt. Begår våldsbrott till exempel, eller slår sönder tunnelbanevagnar, huliganar på fotbollsmatcher, ja sånt. Tjejerna vänder allt inåt mot sig själva. Och VARFÖR det är så har jag ingen aning om.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-06 19:45:00
|
|
Erik Lindgren |
Det kanske bara är i min lilla del av verkligheten, men en del fall jag känner har ärren på armarna tagits som en bekräftelse på att flickan ifråga är liten, svag, söt och snäll. En sådan där som behöver tas hand om. På så sätt ökade faktiskt populariteten bland killar. Förvisso var den "populariteten" en föreställning om att hon var ett litet lättlurat barn som man kunde lura till "vad som helst".
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-07 23:12:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Tyvärr tror jag inte att din iakttagelse redovisad i svar 7 bara sker i din lilla del av verkligheten. Snarare har du nog gjort en viktig observation om hur grymt masochism kan fungera. En observation som du kan bygga andra observationer om masochism i andra sammanhang på. Otrevligt men nyttigt ämne. Tyvärr som sagt.
|
| |