Inlägg #1: Postat: 2003-07-03 17:33:00
|
Lars |
Sexualiteten var mer öppen förr i den rena praktiken. Lite väl öppen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-07-03 17:35:00
|
Lars |
Sexualiteten är mer öppen idag när det gäller språket än på -60 och -70-talet. Men inte i det "ohöljda" praktiserandet...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-07-03 19:20:00
|
Anna Li |
Jag håller inte med om att barn är sexuella varelser. Sensuella möjligen.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-07-03 22:36:00
|
Anna Dr |
Jag tror nog barn är sexuella. Eller hur ska man annars förklara en femårings "pillande" på sig själv. Kliar det kanske? Men det är nog väldigt individuellt det där. Hur länge är man barn förresten?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-07-03 23:24:00
|
Lars |
Ett barn är i mina ögon varken sensuellt eller sexuellt. Det "pillande" småbarnet pillar inte för sitt sexuella nöjes skull. "Kliar" gör det nog, men snarare i fingrarna eftersom barnet i regel tidigt lär sig att det inte får pilla där.
Eftersom ordet "sensuell" åligger betraktaren att använda, i det här fallet vi vuxna människor, så kan vi väl även vara överens om att ett barn knappast kan ses ens som en sensuell individ. Om annat, så är vi väl ändå ute och cyklar??
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-07-03 23:42:00
|
Anna Li |
Okej, med sensuell menar jag njutningslysten. Barn vill ha goa beröringar, kittlingar i skrevet och smaskig glass samt känslan av vatten som omsluter kroppen. Utan någon rangordning eller skillnad på upplevelserna förutom att de alla är goa. I "sexuell" läser jag in att man på något viss är sexuellt medveten, att man kan tänka på sex när man pillar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-07-04 08:48:00
|
sten |
Freud talade ju om olika stadier, oral osv och just dessa teorier har levt kvar även om han är omstridd i övrigt.Nog har jag minne av en spänning ihop med flickor och att jag registrerade utmanande vuxna kvinnor.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-07-04 11:08:00
|
Lars |
Jag tror inte att småbarnet tänker på sex när det pillar. "Spänningen" torde snarare komma sig av instinkter som barnet ännu inte lärt sig tolka. Barnet har ju inga erfarenheter eller varken direkt eller indirekta kopplingar till egna sexuella upplevelser. Njuta/rysa av beröring etc kan ju barnet redan i späd ålder, men visar ju inte det minsta att det har med medveten sensualism att göra.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-07-04 11:08:00
|
Lars |
...och Freud i alla ära... han talade ju om det anala stadiet också, vilket är en av hans få detaljer som får åtminstone mig att avfärda honom i det sexuella sammanhanget.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-07-04 15:35:00
|
Urban |
när jag läser din story så väntar jag mig att polisen ska storma in i slutet av din berättelse och kasta de vuxna i fängelse och skicka er till barnpsyk! efter allt jag läst i tidningarna de senaste åren om utnyttjande av kvinnor och barn inom hemmets fyra väggar och all hemsk sex som sker där så börjar man ju undra..
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-07-04 16:16:00
|
sten |
Freuds teorier är så vitt jag vet grunden ff för barnpsykologin och behandlingen asv barn i psykologiska sammanhang
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-07-06 04:12:00
|
Lars |
Urban: Så när vuxna låser in sig och smyger - om än dåligt - med sex sinsemellan så ska barnen in på psyk? Eller för att en vuxen visade sig i sin nakenhet? vad var det som gjorde att du tyckte att de vuxna skulle kastas i fängelse? På vilket sätt utnyttjas kvinnorna och barnen i min text? Det där får du gärna förklara närmare...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-07-06 13:09:00
|
Anna Li |
Lars, vet du vad den anala fasen går ut på? Det har inget med sex att göra utan handlar om att barn mellan 1,5 -3 års ålder ägnar sig åt att försöka kontrollera tarmtömningar och kissandet också för den delen. Och att de känner makt över sin egen kropp när de kan fixa det hela. Men beroende på hur man blir behandlad av omgivning kan man få olika låsningar i den här perioden. Freud/Ericssons teorier om människans olika utvecklingsstadier är väl i högsta grad accepterad och använd.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-07-06 23:05:00
|
Lars |
Anna Li: Jag vet. Jag har inte påstått att det anala stadiet har med sex att göra.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-07-06 23:07:00
|
Lars |
Jag säger ju egentligen bara att jag inte anser att småbarn är vare sig sexuella eller sensuella. Ett sånt rabalder...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-07-06 23:32:00
|
Anna Li |
Då fattar jag inte vad du menar med att du avfärdade Freud p g a det anala stadiet?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-07-07 15:11:00
|
Tony |
Samma sak här som på alla andra ställen, vill man bli läst ska det tydligen handla om sex och överdrifter
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-07-07 19:39:00
|
Urban |
Tänkte mest på pedofil-debatten som har rasat några år nu som har lett till att vuxna inte vill hjälpa ungar som irrat iväg hemifrån eller att ingen kille vill jobba på dagis och att Pippi Långstrump är pedofili eftersom man såg hennes underbyxor osv. Den har väl färgat mitt seende varför jag vart lite paff när jag läste om din moster och föräldrarnas gruppknullande mm., samtidigt som ni ungar satt i rummet bredvid. Det var långsökt, men det var så jag reagerade.
|
|