Skitgöra

Inlägg #1: Postat: 2003-07-01 10:52:00
Sofia
Håller på med en text om precis samma sak, fast med minnen från ett sjukhem. Du hann före : Underbart Josefine. Såna här texter måste fram, hela tiden!
Inlägg #2: Postat: 2003-07-01 11:54:00
Magnus Löwendahl
Det var en bra rapport! Kommer att tänka på Maja Ekelöfs "Rapport från en skurhink". Har du läst den? Det är en j-kla brist på texter som på ett bra sätt beskriver dagens yrkesliv på ett trovärdigt och personligt sätt. Därför har du verkligen gjort en insats av värde!
Inlägg #3: Postat: 2003-07-01 12:09:00
Marie Hellström
Bra och verklighetsnära text. Jag har själv vikarierat inom hemtjänsten, men vill inte göra det mer p g a den fruktansvärda människosyn som gör sig till känna där.De organisationslösningar som görs är säkert bra så länge som pensionären och vårdbiträdet är döda. Men dessvärre, så är de inte det och då krävs det andra organisationslösningar som baseras på människovärdet.
Inlägg #4: Postat: 2003-07-01 12:32:00
Anna Li
Otroligt fin och ömsint text. Plus med ett tydligt och bra budskap. Jag skulle aldrig känna så som du gör och därför är du och sådana som du så mkt mer lämpade än jag att ha det jobbet. Det är helt klart en särskild kompetens. men som du skriver - en som inte värderas så mkt i pengar. Däremot värderas den mkt av de berörda och deras anhöriga. Men de/vi är kanske svaga kunder?
Inlägg #5: Postat: 2003-07-01 12:44:00
US.
Jag, en man som trycker på knappar får 25 000 i lön. Kvinnan, min fru, får 13 000 för att ta hand om gamla och sjuka. Enligt marknadsekonomiska lagar får man betalt efter kunskap och kompetens, inte vilket kön man tillhör, … några svordomar. Det är väl hög kompetens att kunna ta en gammal människa i handen och prata en stund och lyssna på kunskapen. Men som sagt, i vårt samhälle är det mer värt att trycka på meningslösa knappar än att ta hand om gamla. Läkarna då?
Inlägg #6: Postat: 2003-07-01 15:57:00
Biff
Alla borde prova på att jobba ett sommarlov inom vården. Speciellt tekniker. Då hade världen varit bättre... Men att ha det som heltidsyrke i många år är nog en annan femma, då kanske inte ryggvärken botas lika lätt.
Inlägg #7: Postat: 2003-07-01 16:16:00
Man
Bra text! Har själv jobbat en hel del inom äldreomsorg och känner igen mig i det du skriver. Och givetvis är det för jävligt att ränenissar tjänar fantasisummor på att bolla med pengar medan den som utför ett hederligt och nödvändigt arbete inte får anständigt betalt. Men så funkar ju marknaden....*suck*
Inlägg #8: Postat: 2003-07-01 17:00:00
Erik Lindgren
Tyvärr funkar ju världen så att pengar, eller de aktiviteter som generar mest pengar, eller pengar över huvud taget, är mer värda än de som inte gö det. Således är pengar och egendom mer betydande än människor. Och så kommer det antagligen att förbli så länge vi har ett profitkrävande ekonomiskt system.
Inlägg #9: Postat: 2003-07-01 17:11:00
Magnus Löwendahl
Jag kom att tänka på Nils Parlings "Motorsågen" och Kurt Salomonssons "Grottorna" Föreslår att du läser dessa suveräna arbetarskildringar. Att du sedan letar efter om det finns något liknande från den miljö du skriver om. Att du, när du konstaterat att sådan bok ej finns, skriver den själv!!!
Inlägg #10: Postat: 2003-07-01 20:50:00
Ingrid O Losell
Underbara Josefine Alvunger! Det känns som jag bara vill ge dej en stor, stor Kram! Din inkännande, varma text ligger på mitt skrivbord för utskrift i flera ex. Vet många i min närhet som behöver ta del av den. "Skitgöra" och "Pojken med de luddiga vantarna" är de absolut angelägnaste texterna jag har funnit på Sourze. Äkta Pärlor!! Medmänsklighet och respekt måste få högstatus-stämpel! Tack för att/allt du skriver, Josefine!
Inlägg #11: Postat: 2003-07-01 22:42:00
Björn
Håller absolut med om att det är ett av de viktigaste jobb som finns att ta hand om gamla och sjuka. Men jag tror kanske att du missuppfattar kommentaren du får ibland fast det är klart, jag vet ju inte hur de tänker som säger den, jag bara gissar. Det är nog inte att de ser ner på jobbet när de fäller kommentaren, mer att de tror att de själva helt enkelt inte skulle klara av det jobbet. Ibland kan det låta väldigt fel om man formulerar sig klumpigt...
Inlägg #12: Postat: 2003-07-02 09:44:00
sten
Tack alla vikarier och sommarjobbare som ser och vittnar om hur samhället ser ut.Hur fungerar de permanent anställda Josefine. Har de tröttnat och bara gör vad de måste eller lyckas de behålla samma glöd som du och andrta tillfälliga har?
Inlägg #13: Postat: 2003-07-02 11:52:00
connyp
Rakt in i hjärtat, med sprängkraft och sanningen spetsad på ett svärd. Jag vet hur det är. Jävligt bra text. Ska läsa den igen nu.
Inlägg #14: Postat: 2003-07-02 14:21:00
pokerplayer
Bra artikel, men jag blev lite stött på referensen till de som arbetar med att effektivisera maskiner... Det är något jag har gjort och även när datorn var avstängd så kunde jag inte sluta fundera på jobbet... Dessutom är det viktigt att effektivisera maskiner och komma på nya maskiner så att vi får mer resurser till t.ex äldrevården...
Inlägg #15: Postat: 2003-07-02 18:34:00
Anna Dr
Verkligen bra och viktig text Alvunger. Såg allt framför mig så tydligt, så tydligt.
Inlägg #16: Postat: 2003-07-17 13:08:00
Marlene Karnerfors
Det är oerhört frustrerande att inte kunna ge mera tid och mera närhet till sina vårdtagare , man vill gärna specielt när man vet att hemtjänsten är det ända besök många av dom får per dag, men tiden är knapp och man måste snart rusa vidare.... det är kränkande mot dom som har arbetat ett helt liv och faktiskt sett till att vi har det så bra som vi faktiskt har det i dag
Det gör mig ledsen att människovärde i dag skall räknas i pengar,
Laddar...