|
Inlägg #1: Postat: 2003-06-28 13:47:00
|
|
Maria F |
Håller med om vad Ingrid säger.
Sofia du klädde i ord det jag tänkt och känt. Men som någon annan skrev det är skillnad på om någon skriver att texten kunde förbättras om du skrev si eller så. Eller om någon skriver att de tycker att jag aldrig mer borde skriva på Sourze.
För min egen skull är jag rätt luttrad och struntar högaktningsfullt om någon skriver dylika saker. Men det finns det som inte är så luttrade och vill komma ut med något för första gången.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-06-28 13:51:00
|
|
Maria F forts |
Det står " SKrivbordspoet? Då har du kommit rätt" till poesiskolan...
Då borde det rimligtvis vara sådana som vill bli bättre och som vill ha konstruktiv kritik...Men som Ingrid skrev...Respekt är ett bra ord och bör nyttjas i hög grad...
Läs gärna min artikel "kritik för att hjälpa eller stjälpa"
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-06-28 16:56:00
|
|
Sofia |
Jag kan bara gå till mig själv. Någon som skriker högt och kallar min text för en spya kan jag inte känna respekt för. Däremot, någon som lugnt och sansat säger "se över dina halvtaskiga radbrytningar, dina åsikter funkar inte ett jäkla dugg för mig, osv", då lyssnar jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-06-29 13:08:00
|
|
RM |
Gillar inte det här ständiga: Vi är bara amatörer. Tycker många här skriver bättre än journalister i tidningar. Vill inte alls ha nån amatörstämpel här tack så mycket. Vill jag läsa amatörer loggar jag in på Sockerdricka...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-06-29 13:27:00
|
|
Sofia |
Igen, jag valde ordet amatör för att jag inte hittade något bättre ord. För mig är amatöroutgivna i sammanhanget. RM, har du ett bättre förslag?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-06-29 13:28:00
|
|
Sofiaigen |
Ingen här är amatör på att leva sitt liv, uttrycka åsikter, ta ställning och det ena med det tredje, men!! de flesta av oss är amatörer på litteraturkritik.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-30 00:52:00
|
|
Ingrid O Losell |
Precis detsamma anser jag. Tycker faktiskt att vi borde använda de små orden om vi tycker att kritk är befogad - och de stora när vi tycker att uppmuntran känns rätt. För vi är iaf bara amatör-kritiker.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-06-30 01:05:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Vi är amatörer i den bemärkelsen att vi inte försörjer oss som skribenter. Däremot händer det inte sällan att någon här skriver bättre och angelägnare än så kallade proffs. Det är ju det som är själva grejen!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-06-30 09:29:00
|
|
Ingrid O Losell |
Absolut, här finns strödda pärlor! - och när man hittar en sådan tycker jag att man, som jag nysss skrev här ovan, gott kan använda de större orden.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-06-30 09:42:00
|
|
RM |
Det är STOR skillnad på att skriva och på att konstruktivt kritisera andras texter. Jag anser att för att kunna göra det sistnämnda måste man absolut veta hur man kan göra istället. Talar här om TEXTEN inte åsikterna i den.
|
| |