|
Inlägg #1: Postat: 2003-06-28 17:01:00
|
|
Sofia |
Å ena sidan är en text bärare av en idé och å den andra ett hantverk. Dessa kommer alltid att hänga ihop. Den dagen du har gett ut en roman - ska du ringa runt och be alla litteraturkritiker att strunta i din form då? Det är i läsarögonblicket som mottagaren bestämmer om han/hon ska ta formen och idén till sig. Det optimala vore väl att båda funkar, eller?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-06-28 17:02:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Instämmer. När jag började på Sourze försökte jag respektera den regeln, men föll till och från in i
det åsiktsmässiga betygsättandet.
Betygsättandet blev ett vapen i ett
ideologiskt krig. Tråkigt. Lågt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-06-28 17:08:00
|
|
Sofiaigen |
Dessutom. Ett taskigt hantverk är ofta orsaken till att åsikten inte kommer fram rätt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-06-28 17:13:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Detta inte skrivet för att jag tycker att jag får för låga betyg. Jag tycker själv att mina texter är tråkiga orkar faktiskt nästan aldrig läsa om det jag skriver, samtidigt att min kritik mot visst hyckleri i samhället borde få högsta betyg. Kanske man borde ha två betygsskalor: ett för
åsikter, ett för textens litterära kvalitet?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-06-28 17:28:00
|
|
Sofia |
Ja, det är ingen dum idé...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-06-29 12:59:00
|
|
Yanni |
Jag har läst otaliga nybörjarmanus. Romaner alltså. Och jag kan skilja mellan form och innehåll. Dvs berättarteknik och handling. Två skilda saker. Men båda måste funka för att det ska bli en läsvärd bok. Men även om jag ogillar budskapet så kan båda ovan funka utmärkt. Tre saker måste alltså till för att jag ska gilla en bok.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-30 01:09:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Givet att det ska vara två olika betygskalor. Har inte den tanken varit uppe på tapeten rätt nyligen?
Yanni: Bli lite tydlig nu då! Vad var den tredje saken? I vilket sammanhang har du för övrigt läst "otaliga nybörjarmanus"?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-06-30 09:38:00
|
|
Yanni |
Som lektör. Tredje saken är förstås budskapet. Handlar det om en person jag inte kan förstå eller bry mig om faller hela boken. Jag behöver inte GILLA personen det handlar om, men där måste finnas en intressant problematik i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-06-30 13:59:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Yanni. Önskemål: Skriv något om dina erfarenheter av jobbet som lektör!
|
| |