Inlägg #1: Postat: 2003-06-25 16:34:00
|
US. forts |
Tyska, franska, italienska, spanska som är stora språk. Jag skulle vilja kunna dessa språk också. Du vet språkets betydelse, språket är ett propagandainstrument, engelska lär dig tänka anglosaxiskt med för och nackdelar. Jag vill ta mina intryck från alla, inte bara från de anglosaxiska länderna. Helst vill jag att man försöker att påverka mig med svenska språket.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-06-25 16:35:00
|
US. forts |
Skippa alla kommersiella kanaler med amerikanska löjliga komedier, våldsamma explosioner och brutala mord. Fram med svenska kanaler som hämtar sina program från alla länder och inte bara från USA/England. Och sen en sak till, du vill ha en svensk kanal med 100 svenska program, du menar att vi som inte kan engelska skall endast få titta på svenska ”helylle”-program.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-06-25 16:38:00
|
US. forts |
Som sagt, ikväll skall jag titta på svenska SVT-program. Jag har valt ut Dokumentären: Pesten en dansk miniserie, Aktuellt med massa anglosaxiskt propaganda och Stina om Hillary Clinton, intervju med svenska tecken. Jag läste din artikel som hastigast och kanske missförstod eller missade något. Jag fick i alla fall skriva min mening om tv-programutbudet i all ilska.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-06-25 18:10:00
|
Tommy Wennerstierna |
Summa svenska program kan ju t o m bli större med min modell. Ut med den amerikanska skiten, bort med allt utländskt från en kanal. Fokusera på att göra det svenska bra.Och ut med finska program :- Om man inte kan svenska efter 3-40 år i Sverige så borde man se över sin boendesituation.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-06-25 18:29:00
|
US. |
Om de tre sista raderna var menat som örfil… jag är immun, har ofta mött denhär sortens invandrarfientlighet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-06-25 19:57:00
|
Tommy Wennerstierna |
Det var inte en örfil. Och jag är inte rasist. Men jag menar faktiskt att, typ mannen jag såg på SVT förra veckan, man kanske borde se över sin bostadssituation om man bott i Sverige 30 år utan att lära sig svenska. Bara så :- Och jag tycker jävligt illa om FP:s smygrasism. Och all smygrasism över huvud taget.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-25 20:02:00
|
Tommy Wennerstierna |
Jag tycker bara så. Och har alltid gjort det. Nu till själva ämnet: ok - de som inte har lärt sig engelska ska inte behöva göra det ? De som inte har lärt sig svenska ska inte behöva göra det ? BBC Prime på kabel brukar sub-titla sina program på svenska iofs - och om man slutar köpa in amerikansk dynga till SVT så finns det nog pengar till översättning på fler språk och alla program till svenska.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-06-26 23:54:00
|
Mika |
Svenska är mitt första språk, finska mitt andra. Finnarna är Sveriges största invandrargrupp. Det är inte så att bara för att man kan ett språk, inte är intresserad av ett annat. Det är klart man ska få möjlighet att få höra lite finska på tv ibland! Precis som turkar ska få höra lite turkiska osv. Utan att behöva skaffa kabel-tv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-06-26 23:56:00
|
Mika |
Och på samma sätt så gillar jag att se utländsk film, danskt, franskt, italiensk, holländskt.... men det är sällan de kommersiella kanalerna köper in sånt.
Jag tycker att SVT har ett bra utbud, och ser jag på TV, så blir det oftast SVT. Jag vill inte bli tvingad till Kabel-tv för att jag inte orkar med ständiga dokusåpor eller amerikanska sitcoms. Sen är det skönt att slippa reklamen!!!! Det betalar jag gärna för.
|
|