Tv-avgiftsskolket: 500 000 000 kronor!

Inlägg #1: Postat: 2003-06-24 20:55:00
Magnus Orest
Det är de minst bemedlade som drabbas hårdast eftersom avgiften debiteras hushållsvis. En ensamstående, fattig student som lever på studiemedel betalar lika mycket som en koncernchef i ett storföretag. Som kanske bor i en herrgård med fru, flera barn och tjänstefolk ett antal fritidshus runt om i landet, allt som allt dussintals TV-mottagare. Finansiera eländet via skatten i stället för via avgifter.
Inlägg #2: Postat: 2003-06-25 01:03:00
Jolin
Haha, tack för den fina jämförelsen Magnus. Den har man ju aldrig hört förr. Men även där kanske vi kan lära från det engelska systemet: Där betalar man per TV, inte per hushåll. Så är herrgården full av TV-apparater så får din fiktiva rikeman betala mycket mer än den stackars fattiga studenten som annars inte haft råd att bli fördummad av TV-utbudet.
Inlägg #3: Postat: 2003-06-25 10:33:00
Magnus Orest
Varför blanda in detaljer som hushåll och antal TV-apparater i frågan? Jag anser att alla som bor i landet och har fungerande syn och hörsel har möjlighet att utnyttja de statliga kanalerna, och därmed borde betala. Ta ut en avgift per person i stället, så slipper småhushållen subventionera TV-tittandet för storhushållen. ;-
Inlägg #4: Postat: 2003-06-25 17:18:00
Jolin
Per person? Som har TV? Eller bor i ett hus med TV? Knepigt. Det finns kanske två eller tre TV-apparater i mitt hus, som tillhör mina huskamrater och som jag inte har tillgång till. Ska jag betala för dem? Eller hur menar du?
Inlägg #5: Postat: 2003-06-25 20:46:00
Magnus Orest
Jolin, om du läser mitt inlägg en gång till så förstår du nog vad jag menar, eftersom det står skrivet i klartext. Läs första svaret. Och ja, jag vill ha ett system där man utgår från personer och inte från hushåll, så blir det en mer jämn och rättvis fördelning av betalningsbördan. Inte det minsta knepigt...
Inlägg #6: Postat: 2003-06-25 22:40:00
Jolin
Ja, jag ser att du vill att inkomst ska avgöra hur hög avgiften blir, så att det blir som en sorts extra inkomstskatt. Min fråga var vilka ska betala denna?
Inlägg #7: Postat: 2003-06-25 23:19:00
Magnus Orest
Jolin, jag går rakt på sak. Du försöker tillskriva mig åsikter och antyder att jag egentligen menar någonting annat än det jag skriver. Det gillar jag inte, det är inte så man för en seriös diskussion. Kan du respektera det och hålla dig till det jag skriver, utan egenhändigt intolkade undermeningar? Annars väljer jag att avsluta den här diskussionen nu.
Inlägg #8: Postat: 2003-06-25 23:27:00
Magnus Orest
Ja, vem ska betala för vårt public service-utbud? Svaret är väl helt enkelt att alla ska vara med och betala, eftersom tanken ju är att det är en tjänst som är till för alla. Och så är det inte nu, vissa betalar fullt, vissa betalar mindre och vissa betalar inte alls. Vilket leder till att de få som faktiskt betalar oavsett om de vill ha SVTs kanaler eller ej tvingas att betala för de som inte betalar. Hur en skattefinansiering skulle se ut har ingen betydelse just nu, vi är inte där än.
Inlägg #9: Postat: 2003-06-26 14:11:00
Jolin
Jag tycker inte att jag tillskrivit dig några åsikter alls, jag har ju bara frågat. Det jag ville veta var vilka som ska betala TV-avgift, och jag tolkar ditt senaste inlägg som att alla ska göra det. Är det i så fall inte lika bra att skippa TV-licens och skattefinansiera SVT istället? Det borde ju bli samma sak.
Inlägg #10: Postat: 2003-06-26 14:13:00
Jolin
Och med tanke på att jag anser TV vara djävulens verk och sedan länge slängt ut min genom fönstret så tycker jag inte att det är en särskilt bra idé, nej. Exakt vad på SVT är så otroligt viktigt att alla måste/bör se på SVT?
Inlägg #11: Postat: 2003-06-26 14:51:00
Magnus Orest
Jolin, skattefinansiera SVT? Det är ju exakt det jag skrev i mitt första inlägg! Läser du inte andras inlägg innan du besvarar dem? Jag är inte det minsta intresserad av att ha tillgång till SVT och för min del får det gärna läggas ner helt och hållet. Men eftersom det nu är bestämt att vi ska ha eländet och det ska betalas av "alla" är det inte OK att det bara är några som betalar för skiten. Var jag tillräckligt klar och tydlig den här gången?
Inlägg #12: Postat: 2003-06-26 21:57:00
Jolin
Japp, nu var du tillräckligt tydlig tror jag. Som jag förstått det så vill du att det ska vara en del av inkomstskatten eller iaf finansieras av den, och då får alla betala, oavsett om de har TV eller inte. Kanske rätt logiskt, med tanke på att vi ändå inte har något fungerande system för att kontrollera vilka som har TV. Så helst ser även jag att vi lägger ner alltihopa.
Inlägg #13: Postat: 2003-06-27 10:46:00
Magnus Orest
Bra, då verkar det ju faktiskt som om vi är överens i den frågan. Trist bara att de ansvariga politikerna verkar vara fullständigt ointresserade av att ta tag i problemet med avgifterna...
Laddar...