Inför könskvotering på livbåtar

Inlägg #1: Postat: 2003-06-25 11:38:00
Anna Li
Vem tar jag kvinnan eller mannen? Helst båda två förstås, men om jag måste välja. Tja det beror allt på. Är det min man och en okänd kvinna blir det mannen. Annars beror det nog mest på tillfälligheter. När det gäller livbåten så är väl regeln "kvinnor och barn först" tillkommen för att om det bara vore panik och råstyrka s om gällde skulle det bara bli män i båten.
Inlägg #2: Postat: 2003-06-25 11:40:00
Unto S.
Jag läser mellan raderna, Mikis, att du är rädd, väldigt rädd för att kvinnorna närmar dig och din manliga maktposition. Du försöker att dölja rädslan i olika resonemang. Att man fångar en kvinna istället en man har ingenting med kvinnor att göra. Vi har sedan årtusenden utvecklad en instinkt att rädda de svaga. Och kvinnan tillhör oftast till de fysiskt svaga. Och hinner man tänka så tar man kvinnan för hon har större chans att överleva p.g.a. kroppsvikt.
Inlägg #3: Postat: 2003-06-25 21:07:00
Katta
Jag tyckte det var rätt intressant att det var en man som hindrade dig att gå i livbåten i din berättelse. ;
Inlägg #4: Postat: 2003-06-26 13:08:00
Jolin
Jag har väldigt svårt att förstå första delen av texten, om vem man skulle rädda. Att folk oftast väljer kvinnan är väl för att kvinnor rent allmänt ses som offer, något som i detta sammanhang förstås blir både positivt och negativt.
Inlägg #5: Postat: 2003-06-27 14:58:00
Christian
Högst intressant och efter att ha läst igenom den några ggr och tänkt på resonemangen så kommer jag fram till att mycket av det du skriver är extremt sant och mycket bra. Det där med porrfilmen är brilljerande skit bra artikel // Christia
Inlägg #6: Postat: 2003-07-01 00:19:00
Björn
Jag vet att det kanske inte är vad du vill komma till, men kan det inte just i exemplet med det brinnande huset vara så att man hellre tar emot kvinnan just för att hon rent fysiskt troligtvis är lättare än mannen, och därför har man större chans att KUNNA ta emot henne? Men annars tror jag att jag förstår din poäng.
Laddar...