Inlägg #1: Postat: 2003-06-24 14:10:00
|
Magnus Hallqvist |
Håller med i det du säger. En möjlig förklaring kan vara att lagstiftningen inom deta område kanske helt enkelt är föråldrad. Precis som lagstiftningen gällande upphovsrätt och liknande måste anpassas efter teknikutvecklingen borde lagarna gällande tvavgifterna anppasas efter dagens tv-användning
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-06-24 14:14:00
|
Jolin |
Men kan man kontrollera vilka som tittar på vilka kanaler?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-06-24 14:45:00
|
Magnus Hallqvist |
Hmm, har inte så bra koll på den tekniska biten. Men ett alternativ skulle väl kunna vara ett abonnemang på publiktjänstkanalerna, ungefär som för reklamkanalerna? Det skulle säkert bli en stor kostnad att införa något sådant men å andra sidan kanske det skulle kosta mer att inte införa det i uteblivna tv-licensavgifter
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-06-24 14:45:00
|
Magnus Löwendahl |
I dagsläget kan man inte det om jag förstått saken rätt. Men i framtiden, när alla genom statens kärleksfulla försorg, tvingas över till digitalteve kanske det går att kontrollera vem som får titta på vilka kanaler?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-06-24 16:17:00
|
Biff |
Det är alldeles utmärkt att alla med TV ska betala licens, och inte bara de som kollar på SVT. För annars skulle SVT behöva ge sig in i kampen om tittarsiffror och snart inte hålla högre nivå än reklamkanalerna. För att inte tala om SR!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-06-24 20:00:00
|
Magnus Orest |
Till Magnus och Magnus, från Magnus: Med digital-TV blir det möjligt att välja bort de statliga kanalerna, rent tekniskt sett alltså. Men jag tror inte att det är någon större chans att vi får den valmöjligheten i framtiden. För få skulle abonnera på SVT helt enkelt, så de skulle inte få in tillräckligt med pengar för att hålla liv i verksamheten.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-06-24 20:02:00
|
Magnus Orest |
Personligen tycker jag att det största problemet är att reglerna drabbar så orättvist. Varje hushåll med TV ska betala avgiften, så en fattig student med en föråldrad skrothög till TV måste därmed betala lika mycket som en stenrik familj i stor fet villa med TV i varje rum. Inte konstigt att så många "skolkar" kanske? Eller snarare väljer att inte betala för en tjänst de inte vill ha eller utnyttjar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-06-25 00:58:00
|
Jolin |
Märkligt hur så många verkar anse att TV-tittande är en mänsklig rättighet. Som att fattiga studenter borde ha samma RÄTT att se på TV som de rika. Ehm? Jag tror snarare ungdomar mår bra av att komma ifrån dumburken och göra något vettigt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-06-25 02:14:00
|
Magnus Hallqvist |
Till Magnus Orest. Jag håller med dig i ditt första påstående, tror också att svt är lite rädda för att inte klara sig i konkurrensen.
Håller dock inte med dig riktigt när det gäller orättvisan i avgiften. Man betalar ju trots allt för samma produkt tv-programmen. Sedan att vissa har bättre utrustning för att spela upp dessa på är ju en annan femma. Att applicera ett sådant tankesätt på andra områden skulle exempelvis innebära att personer med skrotbilar borde betala mindre för bensinen :
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-06-25 02:19:00
|
Magnus Hallqvist |
Till Jolin: Jag tror inte det har så mycket med rätten att se på teve att göra som att ha rätten att välja bort de kanaler man inte vill betala för. Bara för att jag äger en teve vill jag inte automatiskt betala tv-licens för någonting jag inte utnyttjar.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-06-25 02:55:00
|
Jolin |
Ok, det var menat som en kommentar till svar nr 7 - om att TV-licensen är för DYR.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-06-25 10:05:00
|
Magnus Orest |
Det ser ut som om jag måste förtydliga problemet med TV-avgiften. Vi betalar per hushåll, inte per person. Ett hushåll där fem personer ingår betalar inte mer än ett som består av en person. Vilket gör att de som bor i ensamhushåll betalar många gånger mer för sitt TV-tittande än de i hushåll där flera personer ingår. Det är själva orättvisan. Rent konkret innebär det att ensamhushållen subventionerar TV-tittandet för flerpersonhushållen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-06-25 20:56:00
|
Magnus Orest |
Jolin, jag har inte påstått att det är för dyrt! Det är det inte, om vi slår ut den totala kostnaden på det totala antalet TV-tittare. Jag gillar däremot inte hur betalningsbördan fördelar sig, eftersom jag anser att alla ska betala lika mycket för samma produkt. Och så är det inte i praktiken, eftersom TV-avgiften debiteras per hushåll och inte per person i hushållet.
|
|